همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کمیته مشترکی به منظور شناسایی و برطرف کردن کمبودها و نواقص طرح تحول سلامت بین مجلس و دولت تشکیل شود.

دکتر علی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی، در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی، ضمن تشکر از وزارت بهداشت و دکتر هاشمی به دلیل رفع بسیاری از مشکلات مردم در زمینه بهداشت و سلامت گفت: اگر به وضعیت بهداشت در حدود 5 الی 6 سال گذشته نگریسته شده و با شرایط کنونی مقایسه شود که کمبود دارو در کشور وجود داشت متوجه می‌شویم که دولت یازدهم کار خود را با حرکت جهشی در این زمینه آغاز کرد.

  • دولت یازدهم در بهبود وضعیت سلامت مردم موفق عمل کرد

وی با بیان اینکه در روزهای نخستین کار دولت یازدهم گفته شد که بخش سلامت می‌تواند به جامعه آرامش ببخشد و خدماتی که در این بخش ارائه شده نباید از اذهان فراموش شود، ادامه داد: دانشگاه‌ها، پزشکان و بیمه‌ها کمک کردند که از وضعیت کنونی خارج شویم البته در حال حاضر در وضعیتی قرار داریم که باید به برخی مشکلات با نگاه دقیق‌تری نگریسته شود تا بتوان آن رابرطرف کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر موضوعی با عنوان آزمون وسع مطرح شده که نمی‌دانم چه سرانجامی دارد، یادآور شد: اگر آزمون وسع موفق بود باید در بحث یارانه‌ها توفیق آن را می‌دیدیم البته در نظام‌های میکرو ممکن است سیستم‌هایی توفیق یابد اما ممکن است همان روش در سیستم‌های ماکرو توفیق نیابد به عنوان نمونه ممکن است یک سیستم در روستاها موفقیت آمیز باشد اما اگر در شهری مانند تهران پیاده شود موفقیتی به همراه نداشته باشد لذا در این صورت باید روش تغییر کند.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه موضوع سلامت در قانون اساسی به عنوان یک طرح در نظر گرفته شده است، افزود: در برابر هر حقی یک تکلیف مشخص شده که این تکلیف برعهده دولت و آحاد جامعه است و راه آن در قانون اساسی ذکر شده که باید به عنوان یک حقی که برای مردم در نظر گرفته شده تکالیف دولت مشخص شود که مردم در چه زمینه ای باید پرداخت‌ها را انجام دهند و در چه زمینه ای دولت باید سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه باید کمیته مشترک بین مجلس و دولت تشکیل شود تا کمبودهای طرح تحول سلامت مشخص شود، تصریح کرد: برخی امور باید از طریق کاهش هزینه‌ها پیگیری شود و بخش دیگر باید از طریق ایجاد منابع پایدار عملیاتی شود که می‌توان از طریق مالیات بر ارزش افزوده منابعی برای این طرح اختصاص داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال 97 سهم وزارت بهداشت از درآمدهای یارانه‌ها جدا شد، افزود: بیش از 4 هزار میلیارد تومان علاوه بر 11 هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت اختصاص یافت البته در بودجه تأکید شد که 100 هزار میلیارد تومان از بودجه در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد تا به دستگاه های مختلف اختصاص یابد.

  • برای پرداخت به موقع مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی، داروخانه‌ها و پزشکان نگرانی وجود دارد

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی برای پرداخت به موقع مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی، داروخانه‌ها و پزشکان وجود دارد، ادامه داد: در واقع این پرداخت با اعمال شاقه است لذا اگر این کمیته تشکیل شود و نقایص بررسی شود شاید بتوان از طریق یارانه‌ها فعالیت هایی انجام داد و می‌توان درصدی از یارانه‌ها را به سلامت اختصاص داد و در این باره با مردم نیز صحبت کرد.

  • استفاده از منابع درآمدی مالیات بر ارزش افزوده برای کمک به بخش سلامت

وی افزود: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌توان به بخش سلامت کمک کرد و مشکلات این بخش را علاج کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیته مشترکی بین مجلس و دولت باید با کمک نمایندگان کمیسیون بودجه و بهداشت به سرعت تشکیل شود البته گام مهمی در زمینه سلامت برداشته شده اما مناقشاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه باید بین همه وفاق ایجاد شود که روی سیستم طرح تحول سلامت کار شود، اظهار داشت: اگر ایرادی در این طرح وجود دارد می‌توان پس از 5 سال از اجرا این موضوع را بار دیگر بررسی کرد تا در آن بازنگری شود.

وی افزود: من به سهم خودم آماده ام که این وفاق بین بخش های مختلف حکومت و صاحب نظران شکل بگیرد و بگویم که طرح تحول سلامت چکش کاری شده و باید روی آن کار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای بودجه و تامین نیازهای وزارتخانه‌ها زمان گذاشته شود، ادامه داد: اگر بودجه در ابتدای کار و در مجلس واقع بینانه بررسی شود تغییرات در حد 3 الی 4 درصد می‌شود نه اینکه بودجه متورمی داشته باشیم و زمان تخصیص 40 الی 50 درصد آن تغییر یابد.

  • انتشار اوراق برای تأمین اعتبارات روش خوبی نیست

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه انتشار اوراق برای تأمین اعتبارات روش خوبی نیست، یادآور شد: استفاده از اوراق به ویژه در بخش های جاری قطعا غلط است، حتی در برخی پروژه‌های عمرانی توجیهی نداشته و برای دولت بدهی به بار می‌آورد.

وی با بیان اینکه در بررسی بودجه سعی شد سقف اوراق کاهش یابد، افزود: البته نتوانستیم سقف آن را کاملا کاهش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توان یک منابع پایدار فراهم کرد که تکلیف و ساختار طرح تحول سلامت مشخص شود و مورد قبول همگان باشد تا از بحث‌های حاشیه ای دور شود، ادامه داد: تکلیفی وجود دارد اما بضاعتی در بخش بودجه وجود داشته که نمی توان یک تکلیف را بدون سایر تکالیف انجام داد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه افزایش بودجه جاری کشور عاقلانه نبوده اما این اقدام صورت گرفته است، اظهار داشت: می توان در بحث پیشگیری و سلامت، سیستم بیمه ای ایجاد کرد تا در اختیار مردم قرار گیرد و برخی دیگر را بخش خصوصی انجام دهد و افراد از آن طریق بیمه شوند که این روش می تواند فشارها را بر وزارت بهداشت کاهش دهد.

  • طرح تحول سلامت برای دولت و مجلس مهم است

وی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت برای دولت و مجلس مهم است و نباید از این حیث به جامعه آسیب برسد، ادامه داد: اهمیت این بخش بیشتر از سایر بخش‌ها است لذا ممکن است حتی در بخش دیگری کمبود وجود داشته باشد اما بحث پیشگیری و سلامت باید ارجح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس در این موضوع وفاق دارند که باید به سلامت به عنوان یک موضوع حیاتی و استراتژیک نگریسته شود، افزود: مشکلات و چالش‌های این بخش باید رفع شود البته در بودجه امسال هرچند پر مناقشه بود اما این موضوع برطرف شده است.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه کارگروه مشترک مجلس و دولت می‌تواند نقایص این طرح را برطرف کند، تصریح کرد: همه به مقوله بهداشت و سلامت توجه دارند که باید با امیدواری بیشتری از بخش سلامت حمایت کرد.

کد خبر 400093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha