سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهار در قطب شمال ۱۶ روز زودتر از دهه‌های قبل آغاز شده است.

بهار زودرس در قطب شمال

به گزارش ایسنا، کارشناسان محیط زیست می‌گویند: تغییرات اقلیمی باعث شده هرچه به سمت شمال کره زمین پیش می‌رویم تغییر فصل‌ها به طور چشمگیری زودتر رخ دهند و بر اساس مطالعه‌ای تازه، بهار در قطب شمال نسبت به دهه‌ قبل ۱۶ روز زودتر آغاز شده است.

این مطالعه در مجله "ساینتیفیک ریپورتز" و در میان نگرانی‌های روزافزون بابت گرم شدن گرینلند، سیبری، آلاسکا و دیگر مناطق شمالی دوردست که اخیرا جهش دمای غیرمعمول طولانی و مکرر را در انقلاب زمستانی تجربه کرده‌اند،‌ منتشر شده است.

کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا - دیویس، مطالعه خود را بر اساس سوابق دمایی و ۷۴۳ مطالعه فنولوژیک قبلی که زمان‌بندی مهاجرت پرندگان، شکفتن گل‌ها و آوازخوانی دوزیستان تحت نظر قرار گرفته بود، انجام دادند.

طبق این مطالعه پایان زمستان نسبت به ۱۰سال اخیر در لس‌آنجلس یک روز و در قطب شمال دو هفته زودتر رخ می‌دهد. این پیشروی نسبت به مطالعات قبلی افزایش تقریبا سه برابری داشته است. این نشان‌ می‌دهد تغییرات اقلیمی در قطب شمال جایی که درجه حرارت دو برابر بیشتر از میانگین جهانی در حال افزایش است و میدان‌های یخچالی به سرعت در حال ذوب شدن هستند، چگونه در حال وقوع است.

روند گرمایش در هفته‌های اخیر در مناطق شمالی غیرمعمول بوده است. به گفته دانشمندان، درجه حرارت در مرکز قطب شمال زمستان امسال چهار درجه سانتی‌گراد بیش از میانگین بوده است و در ماه فوریه بسیاری از مناطق دمایی ۱۰ درجه بیشتر از مقیاس‌های تاریخی را تجربه کردند و با وجود نوسانات انتظار می‌رود که این روند ادامه داشته باشد.

همچنین در امواج سواحل این مناطق نیز تغییراتی دیده می‌شود. جز و مد در این امواج تشدید و پیشروی امواج به ساحل بیشتر شده است که عواقبی چون ذوب صفحات یخی، کاهش یخ‌های دریایی، ذوب لایه‌های منجمد روی زمین و زیر آب‌ها، برف کمتر و باران بیشتر در زمستان‌ها را در پیش دارد.

به گزارش گاردین، ماه فوریه شاهد چنین گرمایشی با تناوبی بی‌سابقه بوده است.

کد خبر 400015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha