همشهری آنلاین: جشن خانواده فوتبال ایران با ورود جیانی اینفانتینو برگزار شد. جشن خانواده فوتبال از ساعت ۱۰:۳۰ با ورود اینفانتینو به سالن مراسم شروع شد.

اینفانتینو

به گزارش ایسنا، در هنگام ورود رییس فیفا و همراهانش، حاضران در سالن برای او دست زدند و از جای خود بلند شدند.

در این مراسم بسیاری از چهره‌های فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و داوران این رشته‌ها در دو بخش بانوان و مردان حضور دارند. همچنین تعدادی از مشوقان فوتبال ملی و اعضای وزارت ورزش نیز در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای این مراسم محمدرضا احمدی، مجری برنامه با اشاره به این که فدراسیون فوتبال ایران تنها فدراسیون پنج ستاره دنیا است، مهمانان را به تماشای کلیپی از موفقیت‌های این فدراسیون دعوت کرد.

سپس مهدی تاج با عرض خوش آمد به ریاست فیفا و حاضران در سالن گفت: بسیار خرسندم که بهترین فدراسیون در بزرگ‌ترین قاره میزبان جیانی اینفانتینو است. کشوری که با همدلی و مساعدت همه اهالی فوتبال بنا بر تصدیق فیفا، تنها فدراسیون پنج ستاره دنیا است.

  • تاج: به امن‌ترین کشور منطقه خوش آمدید

او افزود: امروز میزبانی مردی هستیم که بالاترین تصمیم‌گیر فوتبال دنیا است. آقای رییس یکی از توقعات این جمع اجرای عدالت در فوتبال است. شما در ابتدای حضورتان بر مسند ریاست فیفا تاکید کردید که فوتبال باید از سیاست جدا باشد. نگاه شما هم تاکنون در همین راستا بوده است. ما نیز از شما توقعی غیر از این نداشته و نخواهیم داشت. فوتبال فارغ از دعواهای سیاسی به حیات خود ادامه می‌دهد. می‌خواهیم تماشاگران به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه فوتبال از کمترین سهم خود یعنی تماشای بازی و تشویق تیم خود در شهرشان بهره‌مند شوند. شما تا چند ساعت دیگر می‌بینید که چه امنیتی در ورزشگاه‌های ما وجود دارد. توقع ما این است که سیاست از فوتبال جدا باشد. فوتبال با دخالت سیاست آزار دهنده می‌شود. شما به دنبال فوتبال عاری از زورگویی و لابی‌گری هستید و ما نیز همین را می‌خواهیم. فوتبالی که منطق فوتبال در آن حرف بزند.

تاج همچنین گفت: فوتبال ایران از شما می‌خواهد به آرمان‌های خود در فوتبال وفادار بمانید. از شما می‌خواهیم خاطره سفرتان به امن‌ترین کشور منطقه را به دنیای فوتبال مخابره کنید. آقای رییس به ایران امن ما خوش آمدید.

  • اینفانتینو: در ایران احساس می‌کنم در خانه‌ام هستم

در ادامه برنامه جیانی اینفانتینو خطاب به مهمانان گفت: خانم‌ها و آقایان و مهمانان عزیز، امروز برای من افتخار بزرگری است که در ایران و تهران در خدمت شما باشم. خوشحالم در کشوری هستم که فوتبال را زندگی می‌کند. برای همین در کشوری که فوتبال را زندگی می‌کند، احساس می‌کنم که در خانه هستم.

او افزود: اجازه بدهید این طور شروع کنم، از اعماق قلبم برای هر آن چه شما برای فوتبال انجام می‌دهید، قدردانی می‌کنم. تمام ساعت‌هایی که برای فوتبال صرف می‌کنید، برای این است که دخترها و پسران جامعه شما می‌توانند فوتبال بازی کنند. به من اجازه دهید از اسطوره‌های فوتبال ایران که در فوتبال این مملکت تاریخ ساز بودند، تشکر کنم. آنها در حقیقت نقش شایانی در ایجاد فدراسیون فوتبال پنج ستاره ایران داشتند.

  • بیایید فوتبال را بیش از این توسعه بدهیم

رییس فیفا اظهار کرد: ستاره‌ها کسانی هستند که در زمین نقش می‌آفرینند و ما کسانی هستیم که مقدمات را برای آنها فراهم می‌کنیم. پس از اسطوره‌ها تشکر می‌کنم. از تمام خانواده فوتبال و ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم. در ابتدا برای سرمایه گذاری در فوتبال بانوان تشکر می‌کنم. نمایندگانی از فوتبال بانوان داریم. می‌دانم ۲۳ هزار فوتبالیست خانم ثبت شده در ایران وجود دارد. در این کلیپی که پخش شد بخشی از موفقیت‌های آن را دیدیم. برای کشور بزرگی مانند ایران کارهای بزرگی می‌توان انجام داد پس درخواست من از همه شما خانم‌ها و آقایان این است که بیایید فوتبال را بیش از این توسعه بدهیم. به خاطر این که ما باید به ۵۰ درصد باقی مانده جمعیتمان اهمیت بدهیم. اجازه بدهید به فوتبال ایران به خاطر موفقیت‌های اخیرش تبریک بگویم؛ تنها کشوری که در دنیا پنج ستاره دارد.

او افزود: این موضوع تصدیقی بر میزان موفقیت فوتبال در ایران است و نشان می‌دهد که چطور موفقیت ایران در دنیا به تصویر کشیده می‌شود. یادمان نرود که ایران برای پنج جام جهانی در دو سال اخیر با موفقیت صعود کرده است. این بار به عنوان سومین تیم دنیا به جام جهانی می‌رود. در حقیقت به عنوان دومین تیم می‌رود چرا که صعود روسیه از قبل قطعی بود. فکر می‌کنم نشانه خوبی برای جام جهانی است که در چند ماه آینده شروع می‌شود. شما قبل از جام جهانی با قرار گرفتن در سه تیم نخست، جام جهانی را شروع کردید. بار قبلی که به تهران آمدم، بیش از دو سال قبل بود و هنوز رییس فیفا نبودم و نامزد بودم. مایل بودم در انتخابات پیروز شوم. الان رییس فیفا هستم. دو سال و سه روز است که رییس هستم. در این دو سال و سه روز گذشته و پس از بازدید قبلی که از ایران داشتم، اولین چیز این بود که به عنوان رییس فیفا انتخاب شدم و پنج اتفاق قبلی این بود که پنج صعود موفق پنج تیم ایران به جام های جهانی فوتبال بود. پس می توانم بگویم از وقتی که به ایران آمدم همه چیز برای ایران خوب پیش رفته است. اگر همه چیز در فوتبال ایران خوب پیش برود، در حقیقت همه چیز در فوتبال خوب پیش خواهد رفت.

  • دوست دارم فوتبال ایران قدرتمند باشد

اینفانتینو همچنین خاطرنشان کرد: به عنوان رییس فیفا دوست دارم فوتبال در ایران با قدرت باشد چرا که به بهتر شدن فوتبال در قاره خودتان و در دنیا ختم می‌شود. تلاش‌های بسیاری در فدراسیون و باشگاه‌های ایران انجام شده است. البته همیشه می‌توان کارهای بیشتری انجام داد. وقتی می‌شنوم حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های ایرانی نمی‌دهند، متعجب می‌شوم. شبکه‌های تلویزیونی نقش اجتماعی دارند که برای ما روشن است ولی فوتبال در همان ابعاد دارای مسئولیت‌های اجتماعی است. کافی است یک آمار اجمالی به آمار و ارقام فوتبال مثل داربی بیندازیم.

  • حق پخش تلویزیونی باید به باشگاه‌ها داده شود

او افزود: اگر ایران نمی‌خواهد جایگاه و موقعیت خود را در فوتبال دنیا از دست بدهد، بسیار حیاتی و مهم است که حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های ایران پرداخت شود. این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد و ایران نمی‌تواند از این مقوله جدا باشد. جنبش فوتبال در ایران آن قدر مهم است که حتما این امر باید تحقق پیدا کند. دوست دارم در این جا تقاضا کنم از مسئولان تصمیم ساز که در رابطه با حق پخش تلویزیونی تصمیم درستی بگیرند و این موضوع اصلاح شود چرا که در این صورت متاسفانه آخرین بار است که در جمع شما هستم و برای تشویق موفقیت‌های شما می‌آیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد و باید سعی کنیم اتفاق درست رخ بدهد. اجازه دهید به یک موضوع حساس دیگر اشاره کنم.

  • هر تیمی باید در شهر و کشور خود بازی کند

اینفانتینو ادامه داد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای همه ما درگیری‌ها و مناقشاتی در بر دارد. اجازه دهید یک بار دیگر در این‌جا به طور شفاف اعلام کنم که سیاست باید خارج از فوتبال باشد. فوتبال برای مردم است. فوتبال برای مردم در اقصی نقاط دنیا و در هر کشور جهان است. خیلی طبیعی است که در کشورهای مختلف، تیم محبوب و مورد علاقه مردم هر شهرو کشور در همان شهر و کشور بازی کند. همان طور که در ایران باید انتظار این موضوع را داشته باشیم، در همه جای دنیا این انتظار را داریم. باید همه در راستای تحقق این هدف تلاش کنیم تا جایی که مطمئن شویم تمام مردم دنیا در هر جایی که هستند در کشور و شهر خودشان به طور مستقل از مناقشات سیاسی از فوتبال لذت ببرند. ما اصول و ارزش‌های مهمی در فیفا داریم که باید از آن مراقبت کنیم.

رییس فدراسیون جهانی فوتبال گفت: اگر تماشاگران نباشند، مسابقات فوتبال برگزار نمی‌شود. یکی از اصول فوتبال این است که مسابقات به صورت رفت و برگشت در کشورشان انجام شود و تماشاگران از تیمشان حمایت کنند و برای آن ها ارزش قائل شوند. اصل بسیار حائز اهمیت داریم که سیاست نباید در فوتبال باشد. باید از فوتبال مراقبت کنیم و آینده آن را نجات دهیم. در آن صورت است که من می‌توانم از تک تک شما درخواست کنم که خودتان و فرزندانتان فوتبال بازی کنید و از آن لذت ببرید. نه فقط برای این که فوتبال ورزش بزرگی است. درست است که بعضی از اسطوره‌های اینجا استعداد بزرگی دارند و یکی از آنها مارکو فان باستن است که الان در خدمتش هستیم ولی برای تمام انسان‌های عادی مثل ما هم فوتبال لذت بخش است. ما هم از فوتبال لذت می‌بریم چرا که از فوتبال یاد می‌گیریم. نه فقط برای ورزش بلکه برای زندگی آموزش می‌گیریم. احترام، نظم، کار تیمی و روحیه همکاری، پیروزی و باختن را یاد می‌گیریم و در آخر یاد می‌گیریم چطور به حریف احترام بگذاریم و یاد می‌گیریم اگر یک مسابقه را ببازیم همیشه فرصتی برای جبران وجود دارد. یاد می‌گیریم چطور بیاندیشیم و چطور به آرمان‌ها و زندگی فکر کنیم. پس تمام عزیزانی که اینجا هستند تلاش می‌کنند مردم بیش از گذشته درگیر فوتبال باشند.

  • در داربی می‌فهمید من و تاج طرفدار کدام تیم هستیم

او با اشاره به داربی گفت: می‌دانم امروز یک داربی مهم بین استقلال و پرسپولیس داریم. این مسابقه از آن جنس مسابقات است که نه تنها تاریخ ساز بود بلکه اسطوره‌ساز هم بوده است. یکی از مسابقاتی است که هر طرفدار فوتبال برای یک بار هم که شده بخواهد داربی تهران را ببیند. امروز مفتخرم که داربی را ببینم. می‌دانیم تمام موضوعاتی که اینجا عرض می‌کنیم شاید برای مخاطب کمتر از داربی امروز مهم باشد. می‌توانید در فضای شهر این احساس را داشته باشیم. تنشی که در اقصی نقاط شهر وجود دارد، به سادگی حس می‌شود. این تنش به خاطر فوتبال است. فقط فوتبال است که می‌تواند چنین چیزی را فراهم کند. در مسیر با مهدی تاج صحبت می‌کردم. قبل از این هم از من پرسیدند شما طرفدار کدام تیم هستید. ما با رییس فدراسیون فوتبال ایران توافق کردیم هر کدام از ما طرفدار یک تیم در داربی است اما به هیچ کس نمی‌گوییم. خودمان می‌دانیم طرفدار کدام تیم هستیم. تیم‌مان را تشویق می‌کنیم. در طی بازی می‌فهمید که کدام یک از ما کدام تیم را تشویق می‌کند. این را از حرکات صورت ما می‌فهمید.

  • فیفا به ایران افتخار می‌کند

اینفانتینو گفت: آرزو می‌کنم داربی فوق العاده‌ای داشته باشیم. می‌دانم از ۸۰ میلیون جمعیت ایران، این بازی را می‌بینند. برای شما و خودم آرزو می‌کنم بازی جذابی ببینیم. از توجهتان تشکر می‌کنم. دوست دارم بگویم که فیفا به ایران افتخار می‌کند. فیفا مایل است روابط صمیمانه و نزدیکی با فدراسیون فوتبال ایران به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال و همین طور سایر کشورها که این ویژگی را دارند، داشته باشد. از همه شما ممنونم.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم از یک قالی منقش به طرح جام جهانی روسیه رونمایی شد که تاج و اینفانتینو بافنده قالی را همراهی کردند.

در پایان مراسم فدراسیون فوتبال قالیچه‌ای را به عنوان یادگاری به اینفانتینو تقدیم کرد.

مارکو فان‌باستن در ادامه مراسم به روی سن آمد و با تشکر از مهمانان حاضر در سالن گفت: تا الان و تا این‌جای سال ما موفقیت‌های چشم‌گیری از فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و صعود موفق تیم‌های ملی ایران به جام جهانی دیده‌ایم. الان من در فیفا مشغول هستم و به طور نزدیک با فوتبال کار می‌کنم. دوست دارم یکسری مسائل مثبت و خوب را برای فوتبال ایران داشته باشم.

  • فان‌باستن: ایران درهای فوتبال را برای دختران و پسران باز کند

او ادامه داد: اگر چه می‌دانید به عنوان یک هلندی، فوتبال هلند موفقیت‌های زیادی در زمان حاضر نداشته است. وقتی به فوتبال نگاه می‌کنید خیلی مهم است که فوتبال پایه، دخترها و پسرها باید امکان فوتبال بازی کردن داشته باشند. در خیابان، مدرسه و پارک‌ها و باشگاه‌ها باید بازی کنند. چون خیلی مهم است کشوری مانند ایران درها را باز کند و فرصت را برای دختران و پسرانی که فوتبال را دوست دارند، ایجاد کند. برای کمک به تحقق این هدف، از طریق داشتن استعدادهای خوب و بازیکنان و ستاره‌های مرد و خانم در رده‌های سنی مختلف در فوتبال و فوتسال ممکن خواهد شد. به بچه‌ها اجازه می‌دهد که رویاپردازی کنند.

فان‌باستن افزود: باز هم تاکید می‌کنم که خیلی مهم است نوجوانان در باشگاه‌ها و کوچه و خیابان فوتبال بازی کنند. این‌جا نقش فیفا بسیار مهم است که به عنوان اداره کننده فوتبال به فوتبال ایران کمک کند. این‌جا نقش فیفا است که می‌تواند به سرمایه گذاری در فوتبال کمک کند. موفقیت‌هایی که در فوتبال ایران به فیفا مخابره شده، نشان می‌دهد فوتبال شما رو به رشد است. شما در برخی سطوح نیاز به مربیان و داوران خوب برای آموزش دارید. فکر می‌کنم در تمام این حوزه‌ها فیفا می‌تواند به تمام اعضای خود از جمله ایران کمک کند. کمک به فوتبال پایه می‌تواند در راستای یک همکاری نزدیک بین فیفا و اعضای خودش مانند ایران محقق شود. فکر می‌کنم پروژه بعدی فیفا، پروژه مدارس فوتبال است چرا که برای جوانان خیلی مهم است که ورزش و فوتبال اولین عشق زندگی آنها شود. جایی اهمیت پیدا می‌کند که هر چه فوتبال به شما نزدیک می‌شود، آن را درک و حس می‌کنید. به همین علت است که ما انتظار داریم فوتبال در کنار فوتبال پایه با یکدیگر طرقی و ارتقا داشته باشند.

  • در روسیه حامی تیم ملی ایران خواهم بود

او در پایان گفت: بسیارم مفتخرم که در کنار شما بودم. آرزوی جام جهانی خیلی خوبی را در تابستان برای شما دارم. مطمئن باشید من یکی از حامیان و مشوقان تیم ملی ایران خواهم بود. البته گروهی که شما در آن هستید با اسپانیا، پرتغال و مراکش راحت نیست. مطمئنم اتفاقات خوبی برای شما رخ می‌دهد و می‌دانم چقدر برای این جام جهانی اعتماد به نفستان بالا است.

به گزارش ایسنا، در ادامه جشن فوتبال، تابلویی از مرحوم ناصر حجازی به بهناز شفیعی همسر آن مرحوم اعطا شد که احمدرضا عابدزاده، حسن روشن، مهدی تاج و اینفانتینو روی سن حضور داشتند.

همچنین علی دایی و حمید استیلی پیراهن شماره ۱۰ تیم ملی را به خانواده مرحوم همایون بهزادی تقدیم کردند.

علاوه بر این‌ها به علی دایی به عنوان برترین گلزن فوتبال ملی و حمید استیلی، زننده گل قرن نیز تندیس‌هایی اعطا شد.

همچنین از خانواده میلاد اسلامی و حسین جوادی دو خبرنگار فقیدی که جانشان را در سانحه هوایی جرمن وینگز در سال ۹۴ از دست دادند، تقدیر شد.

از محمد فنایی به عنوان کمک داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴ و حسن کامرانی‌فر کمک داور ایرانی جام جهانی ۲۰۱۰ نیز تقدیم شد. محمد فنایی پیراهن خود در فینال جام جهانی را به اینفانتینو تقدیم کرد که به موزه فیفا بدهد.

هم‌زمان با اجرای مراسم، یکی از هنرمندهای ایرانی تصویر اینفانتینو و فان باستن را روی تابلو نقاشی کرد.

کد خبر 399684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha