همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه آخرین مواضع ایران در خصوص حوادث سوریه، مذاکرات ایران و انگلیس، خشونت‌های یمن و دیگر موضوعات مرتبط با سیاست خارجی را تشریح کرد.

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌ها با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر ایجاد آتش‌بس 30 روزه در سوریه، گفت: امیدواریم این آتش‌بس اجرایی شود تا شاهد کاهش خشونت و آغاز ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه باشیم.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود ایران در برابر کودک‌کشی‌های دولت اسد سکوت کرده از جمله اقداماتی که در غوطه شرقی صورت گرفته است، گفت: موضوع سوریه موضوعی پیچیده و قدیمی است، بازیگران زیادی در آن حضور دارند و امنیت، ثبات و آرامش مدت‌هاست که در آنجا وجود ندارد و درگیری‌ها در آنجا ادامه دارد.

وی با بیان اینکه چنین موضوعی قطعا مورد خوشایند هیچ کسی نیست، ادامه داد: امیدواریم که قطعنامه جدید شورای امنیت بتواند آتش‌بس را در همه نقاط سوریه برقرار کند و این زمینه فراهم شود که کمک‌های بشر دوستانه و انسان دوستانه به مردم سوریه منتقل شود، کاری که از گذشته مورد توجه ایران بوده است.

قاسمی گفت: آتش‌پراکنی در سوریه فقط محدود به یک نقطه خاص نیست و ما حتی در دمشق نیز شاهد کشته شدن افراد بیگناه بر اثر درگیری‌ها هستیم و این درگیری‌ها در نقاط مختلف وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ امیدواریم که این آتش‌بس اجرایی شود تا خشونت‌ها در این منطقه کاهش پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست تاکید کرد: ما نگاه صفر و صدی به برجام نداریم و قطعا برجام توانسته در حوزه‌های مختلفی دستاوردهایی را برای ایران به همراه داشته باشد.

قاسمی در واکنش به سوال خبرنگاری که مدعی بود آقای عراقچی گفته برجام هیچ سودی برای ما نداشته است، تصریح کرد: من اصل صحبت‌های آقای عراقچی را ندیده‌ام بنابراین نمی‌توانم در این ارتباط قضاوت کنم.

وی ادامه داد: برجام تاکنون منافع زیادی برای ما به همراه داشته است و ما نگاه صفر و صدی به آن نداریم گرچه شاهد این هستیم که آمریکایی‌ها با کارشکنی‌های خود تلاش می‌کنند که نگذارند ایران از منافع برجام به طور کامل استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای همسر نازنین زاغری مبنی بر اینکه همسر او قربانی اختلافات مالی و تسلیحاتی ایران و انگلیس شده است، گفت: همان‌طور که خودتان نیز اشاره کردید این سخنان ادعاست. بحث خانم زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است. ایشان در قوه قضاییه ایران محکوم شده‌اند و اکنون دوره محکومیت خود را طی می‌کنند.

بهرام قاسمی با بیان اینکه او فردی دو تابعیتی است و از نظر ایران چنین موضوعی به رسمیت شناخته نمی‌شود، تصریح کرد: موضوع نازنین زاغری ربطی به وزارت خارجه و دیگر مسائل مربوط به رابطه ایران و انگلیس ندارد و یک موضوع خاص است.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه وزارت خارجه دخالتی در پرونده وی ندارد، بیان کرد: این نوع فرافکنی‌ها از جمله اینکه خانم زاغری گروگان رابطه مالی ایران و انگلیس است نادرست است و این سخنان شاید ناشی از عدم شناخت رابطه ایران و انگلیس و همچنین سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در واکنش به سخنان برخی از مقامات آمریکایی در اجلاس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی نباید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و تلاش آمریکا برای جلوگیری از حضور سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران، گفت: سیاستی که آمریکایی‌ها در مورد ایران و نهادهای ایرانی دنبال می‌کنند بر همگان روشن است. جامعه جهانی مستقل از دیگران و بر اساس منافع ملی خودش تصمیم می‌گیرد.

وی این سخنان را ادامه جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکایی‌ها علیه ایران دانست به نحوی که رابطه ایران با جامعه جهانی و کشورهای اروپایی به رابطه مطلوبی نزدیکی نشود.

قاسمی افزود: مقامات آمریکایی این سخنان را به صورت مرتب تکرار می‌کنند و حاصل این سخنان شکست‌های پی در پی آمریکایی‌ها در پیشبرد این سیاست‌هاست.

وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و پیشبرد سیاست‌های ایران در این زمینه، تصریح کرد: ما با تعدادی از کشورها برای پیشبرد روابط اقتصادی و گسترش آن در حال مذاکره هستیم و امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند. به آمریکایی‌ها نیز توصیه می‌کنیم دست از اینگونه سیاست‌ها بردارند و در سیاست‌های خود موضوع خرد را مورد توجه قرار دهند.

قاسمی همچنین در مورد اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه بحرین و تاکید او مبنی بر اینکه ایران یک خطر برای منطقه و جهان عرب است و واکنش ایران به این سخنان چیست، گفت: برخی از صحبت‌ها خیلی احتیاج به پاسخ ندارند به خاطر اینکه به شدت بی‌ربط و نادرست هستند.

وی ادامه داد: برخی از مقامات بحرین به سفارش دیگران و در راستای انجام وظایفی که برای آنها مشخص شده این سخنان بی‌ربط و یاوه‌گویی‌های نادرست را دارند و نباید به آن توجه کرد.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه کشورمان طی چند وقت اخیر در چندین سخنرانی موضوع ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در حوزه خلیج‌فارس را به جد مورد توجه قرار داده است و آیا ایران برنامه‌ای عملی برای تحقق این موضوع در نظر دارد یا نه؟ تصریح کرد: ما امیدواریم که بتوانیم همسایگان‌مان را به این ایده و تلاش برای تحقق آن نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه ما برای رسیدن به امنیت و ثبات نیازمند انجام حرکت جمعی از سوی کشورهای منطقه است، گفت: در این منطقه ما شاهد درگیری‌ها و خشونت‌ هستیم و دیگر منطقه نمی‌تواند درگیری‌های بیش از این را تحمل کند. در همین چارچوب کشورهای منطقه باید با همکاری با یکدیگر به راهکاری دست پیدا کنند تا بتوانند با انجام کاری هماهنگ مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را برطرف و برای آن چاره‌اندیشی کنند و پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در همین چارچوب است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیل‌گران معتقدند که آمریکا و اسرائیل با اجرای سیاست نمایش آهن قراضه تلاش دارند به ایران به خاطر فعالیت‌های موشکی‌اش فشار بیاورند، تصریح کرد: رفتاری که نماینده آمریکا در سازمان ملل انجام داد که البته بار اول او نبود بیشتر نوعی نمایش و شو در جهت ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی بود.

وی با بیان اینکه عده زیادی از مردم جهان با توجه به آگاهی‌های که دارند می‌دانند هدف از اجرای این نمایش‌ها و شوهای ناشیانه چیست، ادامه داد: ایران از تمام توان خود در سطح دیپلماتیک برای روشنگری و تبیین واقعیت‌های موجود استفاده می‌کند و آنچه که ما در طی این رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خود دریافت کردیم این است که بسیاری از سیاستمداران، دولت‌ها و ملت‌ها و اندیشمندان جهان به دولت ترامپ اعتمادی ندارند و می‌توانند به خاطر آگاهی‌هایی که دارند واقعیت را از دروغ تشخیص دهند.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که امشب قرار است قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران با ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به یمن در شورای امنیت مطرح شود و از دیگر سو به نظر می‌رسد که روسیه در تلاش است که نامی از ایران در این قطعنامه برده نشود و به طور کلی نظر ایران در مورد این مساله چیست، گفت: در ابتدا تاکید مجدد می‌کنم که ما ارسال سلاح به یمن نداریم و این ادعاهایی که در این زمینه مطرح می‌شود فرافکنی است و توسط کسانی مطرح می‌شود که اقدام به تجاوز و خشونت علیه مردم یمن کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گونه ارسال سلاح و تسلیحاتی به یمن نداریم، افزود: ما بر موضوع توقف خشونت در یمن که توسط عربستان و ائتلافی که این کشور ایجاد کرده تاکید داریم چرا که معتقدیم این خشونت‌ها و درگیری‌ها باعث ایجاد یک فاجعه انسانی در یمن شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ما علاقه‌مند بودیم کسانی که صحبت از دلسوزی و حل مشکل یمن می‌کنند در مسیری حرکت کنند که مسائل را پیچیده‌تر نکنند در حالیکه این قطعنامه نه تنها کمکی به مردم یمن نمی‌کند بلکه وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه قطعنامه‌ای که توسط انگلیس تهیه شده به نوعی در راستای دفاع از متجاوز (عربستان) و ایجاد فضای امن برای آن است، تصریح کرد: در این ارتباط یک نوع تناقض در رفتار و عملکرد دولت انگلیس دیده می‌شود. دولت انگلیس باید موضع خود را در این ارتباط روشن کند و از دیگر سو باید توجه داشت عموم سلاح‌هایی که علیه مردم یمن مورد استفاده قرار گرفته انگلیسی و آمریکایی بودند و این سلاح‌ها از سوی این دو کشور به کشور متجاوز صادر شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طی روزهای گذشته ایران با تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این مورد تماس و رایزنی‌هایی داشته و سعی داشته است که با توجه به شناختی که از مجموعه منطقه و یمن دارد توجه آنها را به فاجعه‌ای که این قطعنامه می‌تواند در یمن و منطقه ایجاد کند، جلب کند، ادامه داد: ما باید تا بعدازظهر صبر کنیم که ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. قطعا این بیانیه اشتباه و غلط است، کمکی به حل و فصل مسائل یمن نمی‌کند و به نوعی در راستای تشویق متجاوز و متجاوزین به یمن است.

وی در ادامه این نشست که حدود یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنی‌های ایران با روسیه و ترکیه برای توقف خشونت‌ها در غوطه شرقی، تصریح کرد: سه کشوری که روند آستانه را دنبال می‌کنند با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی در مورد مسائل سوریه دارند. در این چارچوب رایزنی‌هایی نیز با دولت سوریه وجود دارد. ما در ایران بارها گفته‌ایم که بی‌ثباتی و کشتار مورد تایید ما نیست و ما همواره برای بازگشت امنیت در این منطقه تلاش کرده‌ایم. امیدواریم قطعنامه اخیر شورای امنیت بتواند فضایی را ایجاد کند که آرامش در این منطقه ایجاد شود.

قاسمی همچنین در مورد ادعای برخی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر همکاری‌های آمریکا و عربستان در ارتباط با موضوع هسته‌ای، گفت: من در جریان جزئیات مکانیزم‌های توافقات و همکاری‌های دو کشور در حوزه هسته‌ای به صورت دقیق نیستم ولی باید بیشتر این موضوع را به نوعی طنز دانست چرا که عربستان از توانمندی و زیرساخت‌های مهندسی و انسانی لازم در این زمینه برخوردار نیست و باید توجه داشت هر چیزی را نمی‌توان با دلار خرید و نگهداری کرد، موضوع مورد اشاره موضوع حساسی است.

وی با بیان اینکه این موضوع مورد رصد و توجه ماست، گفت: باید در این زمینه صبر کرد و شاید این سخنان و اخبار در یک فضای روانی و تبلیغات خاصی مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اعلام مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در ماه می سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل می‌کنند و آیا کشورهای اسلامی در این زمینه به غیر از برگزاری نشستی که در استانبول برگزار شد اقدام دیگری انجام خواهند داد یا نه؟ گفت:‌مواضع ایران در مورد موضوع فلسطین، رژیم اشغالگر قدس و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه رایزنی‌ها و تماس‌هایی را با کشورهای اسلامی داشته‌ایم و داریم، افزود: متاسفانه این موضوع نیز یکی از سیاست‌های غلط آمریکاست و این کشور در آینده تاوان این سیاست‌های غلط را می‌پردازد.

قاسمی با بیان اینکه متاسفانه با نابخردی در تصمیمات آمریکا در اینگونه مسائل مواجه هستیم، گفت: مقابله با اینگونه تصمیمات نیاز به اجماع جدی در جهان اسلام دارد و ما امیدواریم جهان اسلام حرکت بسزایی را در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه که در ابتدای صحبت‌های خود حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج متعلق به شرکت آسمان را به خانواده جان باختگان تسلیت گفت و برای آنها آرزوی صبر از خداوند متعال کرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند هدف ایران از مطرح کردن تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و همچنین شبکه‌سازی امنیتی، هژمونی ایران است، اظهار کرد: بحث هژمونی ایران در منطقه مطرح نیست. ایران با کشورهای منطقه روابطی مبتنی بر احترام متقابل دارد. ایران به عنوان کشوری قدرتمند و موثر در منطقه حتما می‌تواند نقش عمده‌ای در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ایفا کند و پیشنهاد ایران در مورد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای نیز در همین چارچوب است به نحوی که کشورهای منطقه با یکدیگر در ایجاد ثبات و امنیت همکاری داشته باشند.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه پرسید که به تازگی نشستی در سنگال برگزار شده و در این نشست اعلام شده که عربستان از توانمندی لازم برای مدیریت حج و نگهدای از اتباع متبرکه برخوردار نیست، نظر ایران در این ارتباط چیست، اظهار کرد: از دیرباز در مورد نوع مدیریت هیات حاکمه عربستان بر موضوع حج بحث‌های زیادی مطرح بوده، اشکالاتی به این کشور وارد شده و بعد از حادثه منا این مسائل شدت بیشتری پیدا کرده است و ما فکر می‌کنیم که در جهان اسلام و مجموعه مردم مسلمان باید در این خصوص فکری شود و نهایتا به راهکاری دست پیدا کنیم که بتواند در جهت بهینه‌سازی مدیریت حج اقدام اساسی و همگانی صورت بگیرد. باید در همین چارچوب راهکارهای بهتری پیشنهاد شود و در مسیر اجرایی شدن آنها اقداماتی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفیر ایران در انگلیس به تازگی در مورد نتایج سفر آقای عراقچی به لندن و انجام گفت‌وگوهای سیاسی مشترک بین دو کشور اعلام کردند که ایران و انگلیس به اشتراک نظرهای خوبی در مورد مسائل منطقه دست پیدا کرده‌اند این در حالی است که قرار است امشب قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران با ادعای واهی ارسال اسلحه از سوی ایران به یمن در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، گفت:‌ همه این مسائل را نمی‌توان در حوزه سیاست خارجی به یکدیگر متصل کرد و این مسائل با توجه به وضعیت منطقه دستخوش تغییرات می‌شود. من پیام سفیر ایران را ندیدم ولی شنیدم که در این مفهوم و چارچوب مطلبی را توئیت کردند. در سفر آقای عراقچی به انگلیس فرصتی فراهم شد که دو طرف پیرامون مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در این سفر پیرامون موضوع یمن نیز صحبت شد البته ما در هر گفت‌وگو و تماسی با توجه به شرایط نابسامان یمن و وضعیت بحرانی در این کشور این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم. با دولت انگلیس نیز در این خصوص صحبت کردیم ولی این صحبت به این معنا نیست که دولت انگلیس سیاست‌های خود را دنبال نکند. ما یک رفتار ناصادقانه از سوی دولت انگلیس در این زمینه مشاهده می‌کنیم. این کشور علیرغم شعارهایی که در مورد یمن و حل و فصل صلح‌آمیز بحران یمن مطرح می‌کند نهایتا سعی می‌کند که از سازوکارهای بین‌المللی برای دفاع از متجاوز استفاده کند.

وی بار دیگر تاکید کرد:‌ در مورد قطعنامه مورد اشاره نیز باید تا بعدازظهر صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

قاسمی همچنین در مورد اختلاف نظر ایران و ترکیه در مورد بحث سوریه بخصوص منطقه عفرین، تصریح کرد: ما در مورد مساله سوریه از سال‌های گذشته با ترکیه در تماس بوده‌ایم. در مورد برخی از مسائل اشتراک نظرها و در مورد برخی نیز اختلاف نظرها داریم.

وی همچنین به رایزنی‌های اخیر روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در مورد مساله سوریه اشاره کرد و گفت: قرار شده به دعوت آقای اردوغان نشست روسای جمهور سه کشور در ماه می در ترکیه برگزار شود و وزیران خارجه سه کشور نیز در آینده نزدیک در ادامه روند آستانه با یکدیگر مذاکراتی را در قزاقستان خواهند داشت.

قاسمی با بیان اینکه این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها می‌تواند در حل برخی از اختلاف نظرها موثر باشد و منجر به افزایش اشتراک نظرها شود، گفت: تلاش ما بازگشت آرامش به سوریه، ایجاد ثبات در این کشور و مبارزه با تروریسم است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای عراقچی در جریان سفری که به مونیخ داشتند علاوه بر موضوع یمن، با معاونین وزرای خارجه انگلیس، ایتالیا، فرانسه و آلمان پیرامون مسائل دیگری نیز رایزنی داشتند یا نه؟ گفت:‌ آقای ظریف و آقای عراقچی در جریان سفر به مونیخ و شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ ملاقات‌های زیادی را در حاشیه این نشست داشته‌اند و در این ملاقات‌ها طیف مختلفی از مسائل مورد بررسی قرار گرفته و یکی از این مسائل موضوع یمن بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد تشکیل هیات دوستی پارلمانی بین ایران و هند و سفر این هیات‌های پارلمانی به تهران و دهلی‌نو، اظهار کرد: روابط ایران و هند طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است و ما در همین چارچوب شاهد این بودیم که آقای روحانی رییس‌جمهور به تازگی سفری را به هند انجام دادند و رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خوبی بین دو مقامات دو کشور صورت گرفت که منجر به تفاهمات مناسبی نیز شد.

وی ادامه داد: در ادامه این مسیر برای اولین بار گروه دوستی پارلمانی دو کشور در ایران تشکیل شد و هم‌اکنون این گروه دوستی در هند به سر می‌برد و قرار است با همتایان خود و دیگر مقامات هندی مذاکراتی داشته باشد.

قاسمی با بیان این‌که «امیدواریم بعد از این سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و هند در پارلمان هند نیز ایجاد شود»، خاطرنشان کرد: قطعا این گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند نقش بسزایی در توسعه روابط دو کشور داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه هفته گذشته بعد از دیداری با لاوروف وزیر خارجه روسیه داشتند در توئیتی نوشت که روسیه می‌تواند نقش مهمی در بحث منطقه خلیج‌فارس و همچنین تحقق مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج‌فارس داشته باشد و آیا در این چارچوب روسیه می‌تواند نقشی میانجیگر بین ایران و عربستان ایفا کند؟ تصریح کرد: با توجه به نوع رابطه ایران و روسیه و جایگاه روسیه در تحولات غرب آسیا و همکاری‌های دو کشور در مساله سوریه و مبارزه با تروریسم، قطعا همکاری‌های دو کشور در دیگر حوزه‌ها نیز می‌تواند بر روند مسائل موثر و تاثیرگذار باشد.

قاسمی تاکید کرد: اگر نگاهی درازمدت به مسائل در منطقه داشته باشیم قطعا همکاری‌های ایران و روسیه و همچنین دو کشور با دیگر کشورها می‌تواند نقش مهم و ثمربخشی برای منطقه و حل مشکلات و بحران‌های موجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا مقامات آمریکایی اعلام کردند که قرار است مذاکراتی بین ایران و اروپا در مسائل منطقه صورت بگیرد و عده‌ای نیز رایزنی‌های اخیر عراقچی با معاونین وزرای خارجه برخی از کشورهای اروپایی در مورد یمن را اولین دور از این مذاکرات عنوان کردند، گفت: ما پیرامون همه مسائل و موضوعات منطقه‌ای با تمام کشورهایی که رابطه داریم رایزنی و تبادل نظر داریم و ما مشکلی با گفت‌وگو و رایزنی در مورد مسائل منطقه با کشورهایی که با آن‌ها رابطه داریم، نداریم. با اروپایی‌ها نیز همچون گذشته در مورد این مسائل رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشتیم و اگر منظور شما موضعی است که ایران قبلا مطرح کرده بود مبنی بر این‌که در مورد برخی از موضوعات از جمله سیاست‌هایش در مورد مسائل منطقه با اروپایی‌ها و دیگران مذاکره‌ای ندارد، باید بگویم کماکان این سیاست وجود دارد. ما مذاکره‌ای با دیگر کشورها در مورد سیاست‌های منطقه‌ای خود نداریم، ما کشور مستقلی هستیم و خودمان در مورد چگونگی روابط‌مان با دیگر کشورها و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم و آن سیاست‌ها را اجرایی می‌کنیم.

قاسمی در این چارچوب افزود:‌ باید توجه کنیم که موضوع گفت‌وگو و رایزنی با موضوع مذاکره متفاوت است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در مورد زمان دقیق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران، تصریح کرد:‌ من تاریخ دقیق انجام این سفر را نمی‌دانم ولی انجام این سفر در دستور کار دو کشور است و قطعا در جریان این سفر در مورد طیفی از مسائل از جمله مسائل دوجانبه، گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین تحولات در اتحادیه اروپا رایزنی و گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای اخیر کنگره آمریکا که چندی پیش از وقوع ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرده بود به تازگی در آلبانی با سران منافقین دیدار کرده است و نظر ایران در این ارتباط چیست، گفت: این یک نوع دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از تروریسم است علیرغم شعارهایی که این کشور در بحث مبارزه با تروریسم مطرح می‌کند.

قاسمی با بیان این‌که «خود اسناد آمریکا نیز بر تروریست بودن این گروه تاکید دارد»، گفت: ما این عمل را نوعی اقدام مداخله‌جویانه و حمایت از تروریسم و برخورد دوگانه آمریکا با این موضوع می‌دانیم و این نوع رفتارها قطعا از جانب ملت ایران محکوم است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نوع عملکرد آمریکایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام، گفت: رییس‌جمهور این کشور و هیات حاکمه آن نتوانستند در این خصوص به یک جمع‌بندی لازم برسند و صداهای مختلف و بعضا گوناگون و متنوعی در این ارتباط از درون آمریکا شنیده می‌شود.

وی تاکید کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردیم به نظر می‌رسد هدف اصلی آمریکایی‌ها ایجاد یک فضای روانی است به نحوی که ایران نتواند از مزایا و منافع برجام به طور کامل بهره‌مند شود.

قاسمی افزود: من نمی‌توانم در مورد رفتار آینده آمریکا در ارتباط با برجام قضاوتی کنم و فکر می‌کنم جمع‌بندی قطعی در آمریکا برای خروج از این توافق وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تفاهمات صورت گرفته بین ایران و هندوستان در جریان سفر رییس‌جمهور به این کشور و موضوع حضور و سرمایه‌گذاری هندی‌ها در سواحل مکران، تصریح کرد: در سفر اخیر رییس‌جمهور به هند توافقات و مذاکراتی درباره همکاری‌های دو کشور در مورد موضوعات مختلف از جمله انرژی صورت گرفت و ما به این مذاکرات و رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم. امیدواریم با رایزنی با سایر کشورهای منطقه نتایج گفت‌وگوها و رایزنی‌ها به نحوی باشد که به سود تمام کشورهای منطقه و تحقق صلح و ثبات در آن منجر شود.

کد خبر 399401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha