یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آلاین: رییس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه 23 دسامبر تاکید کرد: ونزوئلا و کوبا یک کشور هستند.

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا همچنین پیشنهاد کرد که کوبا و ونزوئلا طرح تشکیل یک محور استراتژیک مبتنی بر همگرایی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی ، پتروشیمی و صنعت نفت را مورد مطالعه قرار دهند.به گفته چاوز این محور استراتژیک باید از استان پینار دل ریو در منتهی الیه غرب کوبا تا شبه جزیره پاراگوانا در منتهی الیه شمال غربی ونزوئلا کشیده شود.
 
چاوز این سخنان را پس از امضای 14 تفاهم نامه جدید میان دولت‌های هاوانا و کاراکاس در شهر سانتیاگوی کوبا بیان  کرد.در ماه  اکتبر نیز چاوز در دیدار از شهر سانتا کلارا در مرکز کوبا گفته بود:هردو کشور(کوبا و ونزوئلا) در عمق یک دولت هستیم.چاوز افزوده بود: هر دو کشور در مسیر تشکیل یک کنفدراسیون متشکل جمهوری‌های بولیواری، کارائیبی و آمریکای جنوبی گام برمی‌دارند.

رییس جمهوری ونزوئلا  که به همراه رائول کاسترو رییس جمهوری موقت کوبا  در حال بازدید از مناطق تاریخی شهر سانتیاگو بود، در سخنانی خطاب به برادر کاسترو ضمن اشاره به این محور استراتژیک گفت: بزرگترین پالایشگاه نفت دنیا  با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت در این منطقه قرار دارد.او افزود: از همین رو فرصت‌های بیشتری برای دیدار از شهر سانتیاگو در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

چاور سپس خطاب به رائول کاسترو گفت: امیدوارم تو نیز بتوانی به پاراگوانا سفر کنی.رائول نیز در پاسخ به چاوز گفت: زمانی که درباره این مسائل (تشکیل محور استراتژیک ) به نتیجه رسیدیم با یکدیگر به پاراگوانا سفر خواهیم کرد.کاری که اکنون باید انجام داد تحلیل مسائل و رو به جلو حرکت کردن است.

چاوز در دیدار از شهر سانتیاگو یک کپی از تفنگ انتونیو ماسئو از قهرمانان استقلال کوبا دریافت کرد. همچنین رائول کاسترو یک قبضه از تفنگ‌های فیدل کاسترو که در جنگ سیرا مادره مورد استفاده قرار گرفته بود را به هوگو چاوز نشان داد.

هوگو چاوز چهارشنبه گذشته 19 دسامبر برای شرکت در چهارمین اجلاس پتروکاریبه به کوبا سفر کرده بود. او در جریان این اجلاس پیشنهاد مبادلات نفت ونزوئلا با موز و شکر کشور‌های حوزه دریای کارائیب  را مطرح کرده بود.[پیشنهاد جدید چاوز: صادرات نفت به کشور‌های دریای کارائیب در ازای دریافت خدمات]

چاوز همچنین روز پنجشنبه 20 دسامبر با فیدل کاسترو دیدار کرده بود دیداری که وی آن را به ملاقاتی احساسی و خیلی عمیق توصیف کرده بود.

کد خبر 39919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز