همشهری آنلاین: روایتی ۹۰ دقیقه‌ای از کشتار سال ۲۰۱۱ نروژ که در یک برداشت و زمان واقعی فیلمبرداری شده، فیلم محبوب تماشاگران و منتقدان جشنواره برلین است و چهار ستاره از منتقد ارشد گاردین دریافت کرده است.

فیلم سینمایی اوتایا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، «اوتايا: 22 ژوييه» به كارگرداني اريك پوپه در نخستين نمايش جهاني خود در بخش مسابقه شصت و هشتمين دوره جشنواره برلين روي پرده رفت و از سوي بازماندگان قربانيان كشتار سال 2011 نروژ، تماشاگران، منتقدان و تمام حاضران در برليناله 2018 به يك اندازه تحسين شد. بسياري از حاضران معتقد بودند با وجود دردناك بودن صحنه‌ها، ثبت تصاوير بازسازي‌شده آن جنايت هولناك جزو ضروري‌ترين كارها در تاريخ نروژ بوده است.

پوپه براي ساختن «اوتايا: 22 ژوييه» از برخي از بازماندگان آن واقعه مشاوره گرفته كه اينگريد اندردرو 24 ساله از آن جمله است. اينگريد كه آن زمان 17 ساله بود، در گفتگو با خبرنگاران درباره پيامي كه فيلم مي‌دهد گفت: «اين پروژه از آن رو بسيار اهميت دارد كه نفرت را در زلال‌ترين شكل ممكن به نمايش مي‌گذارد و به همه ما يادآور مي‌شود افراطي‌گرايي مي‌تواند همه افراد يك جامعه را به كجاها بكشاند.»

فيلم 90 دقيقه‌اي «اوتايا» ماجراي حمله روز 22 ژوييه 2011 را از زاويه نگاه جواناني روايت مي‌كند كه براي حضور در يك اردوي تابستاني به جزيره اوتايا در درياچه تايري رفته‌اند. 72 دقيقه از فيلم به زمان دقيق حمله فردي به نام آندرس برينگ بريويك اختصاص دارد؛ حمله‌اي كه از آغاز تا پايان آن به مرگ 69 نفر و زخمي شدن 200 نفر ديگر انجاميد. تعداد دقيق گلوله‌هايي كه بريويك شليك كرد، بازسازي و تمام آن در يك برداشت در فيلم ضبط شده است.

پوپه پس از نمايش «اوتايا» در برلين درباره صداي واقعي شليك گلوله‌ها در جزيره گفت: «ساكنان اوتايا هنوز هم در وحشت آن اتفاق سال 2011 هستند. به همين دليل مراقب بوديم صداها خيلي بلند نباشد و آنها را آزرده نكند. نمي‌خواستم زخمي تازه به مردم وارد كنم و هدفم كمك به بهتر طي شدن فرايند درمان بود. پيش و پس از گرفتن صحنه‌هاي تيراندازي گروهي از روانشناسان حضور داشتند تا به بازيگران كمك كنند.»

پس از آماده شدن فيلم، نمايش‌هاي خصوصي با حضور بازماندگان، خانواده‌ها و دوستان قربانيان در گوشه و كنار نروژ برگزار شد تا كارگردان تاييد آنها را پيش از اكران عمومي بگيرد. با اين حال، بسياري از حاضران در برلين پس از ديدن «اوتايا» دقايقي در سكوت به پرده نقره‌اي خيره شدند و با چشم‌هاي گريان از سالن بيرون رفتند. پوپه كه بيشتر با فيلم جنگي «انتخاب پادشاه» شناخته مي‌شود، از گفتگوهاي عمقي با بازماندگان و ديگر افراد مرتبط با ماجرا براي ساختن «اوتايا» بهره برده است.

علاوه بر «اوتايا: 22 ژوييه» دو پروژه مشابه ديگر درباره اين واقعه دردناك براي نمايش آماده مي‌شود. «بازسازي اوتايا» يك فيلم سينمايي سوئدي است كه ماجرا را از زبان پنج بازمانده آن حمله وحشيانه روايت مي‌كند. يك مجموعه تلويزيوني هم با موضوع مشابه در آينده نزديك در منطقه اسكانديناوي و ديگر نقاط دنيا روي آنتن مي‌رود.

کد خبر 398972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha