همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز با اشاره به سفر رسمی حسن روحانی رییس جمهوری ایران به هند نوشت: این سفر که در جریان آن توافقنامه‌های اقتصادی متعددی امضا خواهد شد، نشانه ناکامی سیاست‌های آمریکا در ایجاد فشار بین المللی علیه ایران است.

به گزارش ایرنا، رویترز با تاکید بر این که روحانی در سفر خود به هند سعی خواهد کرد میلیارد ها دلار سرمایه گذاری را جذب کند افزود: دیدار روحانی از این کشور در حالی صورت می گیرد که ایران از سوی آمریکا برای بازبینی توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 تحت فشار قرار دارد و واشنگتن ایران را به وضع دوباره تحریم ها تهدید کرده است. 

رویترز در گزارش خود با اشاره به این که هند در حال توسعه بندر چابهار در جنوب ایران به عنوان راهی برای دست یابی به بازارهای کشور های آسیای میانه و افغانستان بدون نیاز به عبور از خاک رقبای منطقه ای خود می باشد افزود: هند پس از لغو تحریم های ایران اعلام کرد شرکت های این کشور می توانند بیش از 20 میلیارد دلار نه تنها در بندر چابهار بلکه در شبکه ریلی، کارخانه های پتروشیمی و سایر صنایع ایران سرمایه گذاری کنند.

به نوشته این خبرگزاری ، روحانی در سفر خود به هند بر اجرایی شدن تمام پروژه های مشترک تاکید خواهد کرد.

غلامرضا انصاری سفیر ایران در هند هفته گذشته اعلام کرده بود: پروژه هایی وجود دارند که توسعه آنها نه تنها به نفع تهران ودهلی نو است بلکه تمام منطقه می تواند از این پروژه ها نفع ببرد.

روحانی در اولین روز سفر خود به هند در روز پنجشنبه وارد شهر حیدرآباد خواهد شد و با علمای مسلمان این شهر گفت و گو خواهد کرد.

وی روز بعد در نماز جمعه این شهر شرکت خواهد کرد.

دکتر روحانی روز شنبه با سفر به دهلی نو با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد. رییس جمهوری ایران در طول سفر خود توافق نامه های اقتصادی متعددی را با هند امضا می کند.

هند قرار است با بودجه ای 85 میلیون دلاری دو اسکله را در بندر چابهار توسعه و تجهیز کرده و کنترل آن را به مدت 10 سال بدست بگیرد.

ناریندرا مودی نخست وزیرهند اعلام کرد که کشورش می تواند تا 500 میلیون دلار در این بندر سرمایه گذاری کند.

چابهار اولین پروژه ساخت بنادر توسط هند در خارج از این کشور است. هند سعی کرده است از طریق این پروژه با طرح بزرگ یک جاده یک کمربند چین مقابله و یک شبکه تجاری و حمل و نقل در سرتاسر آسیا ایجاد کند.

مقامات هندی اعلام کرده اند: مساله همکاری ایران و هند در میدان عظیم گازی 'فرزاد ب' نیز در جریان دیدار روحانی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

هند به دنبال توسعه میدان گازی فرزاد ب در ایران است.

کد خبر 398362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha