همشهری آنلاین: یافته‌های یک پژوهش درباره «جنگ‌های ستاره‌ای» نشان می‌دهد در عمر ۴۱ ساله این مجموعه و ۱۷ فیلمی که در آن ساخته شده یا می‌شود، ۹۶ درصد از گروه تولید شامل نویسنده‌ها و کارگردانان را مردان سفیدپوست تشکیل می‌دهند.

جنگ ستارگان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ورايتي، با وجود ستايش‌هايي كه در سال‌هاي اخير نثار پروژه‌هايي چون «يك سركش»، «نيرو برمي‌خيزد» و «آخرين جداي» به واسطه استفاده از اقليت‌هاي نژادي شده، مجموعه سينمايي «جنگ‌هاي ستاره‌اي» در گروه توليد پشت دوربين چندان بازتاب‌دهنده تنوع نژادي نبوده و مديران ديزني بايد براي زدودن برچسب نژادپرستي از چهره خود فكري ديگر بينديشند.

بر اساس آمار و ارقام كارشناسان ورايتي، 23 نفر از 24 چهره كليدي كه تا امروز در توليد فيلم‌هاي «جنگ‌هاي ستاره‌اي» نقش اساسي داشته‌اند، مردان سفيدپوست هستند. اين گروه شامل كارگردان، نويسنده و ديگر حرفه‌هاي اصلي مربوط به توليد يك فيلم سينمايي است. تنها استثنا در اين ميان يك زن به نام لي بركت Leigh Brackett است كه نام او در بخش مربوط به نويسندگان فيلمنامه «امپراتوري ضربه مي‌زند» در 1980 به چشم مي‌خورد.

گرچه كاتلين كندي به عنوان يك زن روي صندلي مديريت شركت لوكاس‌فيلم (خالق اصلي «جنگ‌هاي ستاره‌اي») نشسته است اما شيوه راهبري او در يافتن چهره‌هايي كه مي‌خواهند داستان دنياي اين مجموعه را روايت كنند همواره لنگ مي‌زند. آخرين مورد آن هم استخدام ديويد بنيوف و دي.بي. وايس (خالقان دنياي «بازي تاج و تخت») براي ادامه دادن راه «جنگ‌هاي ستاره‌اي» است؛ اتفاقي كه خيلي‌ها را نااميد مي‌كند.

موفقيت خيره‌كننده «زن شگفت‌انگيز» پتي جنكينز در سال گذشته، ركوردشكني پيش‌فروش بليت‌هاي «پلنگ سياه» رايان كوگلر، بودجه كلان «يك چين و چروك در زمان» آوا دوورني و ادامه درخشش چهره‌هايي چون اف. گري گري و جاستين لين در گيشه نشان مي‌دهد زنان و رنگين‌پوستان هم مي‌توانند پروژه‌هاي بزرگ سينمايي را به سرانجام برسانند.

كري موليگان، ستاره بريتانيايي شاغل در هاليوود به تازگي گفته بود: «اگر دي ريس (نويسنده و كارگردان زن رنگين‌پوست فيلم تحسين‌شده «گل‌گرفته») يك مرد سفيدپوست بود، بي‌ترديد روي صندلي كارگرداني پروژه بعدي جنگ‌هاي ستاره‌اي مي‌نشست.» به نظر مي‌رسد اينجا حق با اوست!

کد خبر 398005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha