حسن روحانی، رئیس‌جمهور تقریبا ۲ هفته پس از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم این بار به جمع خبرنگاران آمد و پاسخگوی سؤالات اهالی رسانه شد.

روحانی

او در این نشست خبری از ضرورت گفت وگوی ملی برای حل معضلات کشور سخن گفت و به مردم توصیه کرد در مسیر پر ریسک دلار، گام برندارند چرا که افزایش قیمت دلار دلایل اقتصادی ندارد و بیشتر متاثر از دلایل روانی است.

روحانی در جایی از سخنانش هم که درباره فضای مجازی صحبت می‌کرد با یادآوری دوره‌ای که دیش‌های ماهواره جمع‌آوری می‌شد گفت که دوره فیلتر کردن و دیش ماهواره را از پشت بام پرتاب کردن گذشته است. او در بخش ابتدایی سخنان خود با تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: باید نسل جوان‌مان که امروز 70درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم.

تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخنی دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور ادامه داد:

راهی که آنها پیشنهاد می‌کنند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تأثیرگذار باشد. جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکرشان را در حاکمیت خواستارند چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند و آن روز که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از 7میلیون نفر بودند اما امروز 25میلیون نفر از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند.

  • کسری بودجه نداریم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: نرخ ارز را متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد چراکه ما در تأمین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. نمی‌تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این استدلال که برخی‌ها می‌گویند خود دولت ارز را گران کرده است درصورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.

وی سپس گفت: قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند. رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به‌دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه، اظهار کرد:

اعتراض من به همین شیوه سؤال پرسیدن شماست. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به‌معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد تا ببینیم که مردم چه می‌خواهند. روحانی گفت: شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم چرا که همه می‌گویند صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.

خبرنگار سی‌ان‌ان پرسید: اخیرا آمریکا سیاست خودش را مبنی بر کنترل ایران در منطقه قرار داده است و آقای ظریف هم ایده توافقات و اتحاد منطقه‌ای را مطرح کرده است، آیا ایران آماده است که این ایده را با قدرت‌های جهانی در میان بگذارد یا فقط منحصر به قدرت‌های منطقه‌ای است؟ رئیس‌جمهور پاسخ داد: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم. راه‌حل اصلی را راه‌حل مذاکره با کشورهای منطقه می‌دانیم اما هیچ وقت ابایی نداریم که با کشورهای مهم دنیا درباره آن صحبت کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: من یاد ندارم طی 5سال گذشته با سران کشورهای مهم دنیا صحبت کرده باشم مگر اینکه درباره منطقه نیز صحبت کرده باشیم. هدف این صحبت‌ها مبارزه با تروریسم بوده، ایجاد صلح و ثبات بوده، هدفش این بوده که قدرت‌های خارجی در امور کشورهای منطقه دخالت نکنند و به فکر فروش اسلحه نباشند. روحانی تأکید کرد: ما همچنان با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه راجع به منطقه حرف می‌زنیم، گفت‌وگو می‌کنیم و حتی گاهی کمک می‌خواهیم. خواست من از مقامات اروپایی این بود که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. ما همیشه در مورد منطقه حرف زده‌ایم و می‌زنیم.

  • درباره برجام اصولی داریم

روزنامه یومیوری ژاپن پرسید ترامپ تهدید به خارج شدن از توافق هسته‌ای درصورت اصلاح نشدن برجام می‌کند، در این صورت تصمیم ایران چیست؟ روحانی گفت: من خوشحالم که آقای ترامپ بعد از یک‌سال که به کاخ سفید رفته‌است هنوز نتوانسته است فریادی را که در دوره انتخابات می‌زد و می‌گفت توافق را پاره می‌کند عملی کند. اینکه در آینده آمریکا چه کار می‌کند هیچ‌کس نمی‌داند. حتی اروپاییان درباره توافق‌های تجاری خودشان هم نمی‌دانند آمریکا چه کار خواهد کرد.

ما درباره برجام اصولی داریم و براساس همان اصول پیش می‌رویم. اولا ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. دوما نه خطی به برجام اضافه خواهد شد و نه خطی از آن کم خواهد شد. ما مسائل دیگر را به برجام وصل نمی‌کنیم. اگر آمریکا تخلف کند اعتبار خودش را مخدوش کرده‌است. ما برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تأمین شود ما در برجام خواهیم ماند. بودن و نبودن آمریکا تأثیری در تصمیم ما در ادامه برجام نخواهد داشت. تصمیم ما براساس تأمین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.

  • مشکل امنیتی و منطقه‌ای نخواهیم داشت

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال ناکارآمد نشان دادن ایران در عرصه بین‌المللی هستند و برنامه‌ دولت در این زمینه چیست، اظهار کرد: دراینکه آمریکا به‌دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است، تردیدی وجود ندارد. البته نخستین شکست مفتضحانه دولت آمریکا در شورای امنیت در این‌باره از همان جا به‌وجود آمد که همه کشورهای حاضر در شورای امنیت به جای آنکه اهداف آمریکا را در زمینه سیاسی و امنیتی جلوه دادن اعتراضات دنبال کنند درباره برجام و مزایای آن صحبت کردند.

وی با تأکید بر اینکه من هیچ علامتی نمی‌بینم که در سال ۲۰۱۸ ما دچار مشکل امنیتی و منطقه‌ای خاصی شویم، اظهار کرد: روابط ما با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بهتر است، حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ هم روابط اینگونه نبود. امروز روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و روابطمان از همیشه با آنان بهتر است.

همچنین روابط خوبی با چین و سایر کشورهای منطقه داریم و در سوریه و عراق هم دیدیم که آمریکا ناموفق بود و تلاش ما برای ریشه‌کن کردن تروریسم جواب داد و الان هم که آمریکا طرحی برای سوریه دارد به‌نظرم ناموفق خواهد ماند اما فکر نمی‌کنم که در سال ۲۰۱۸ یا همان سال ۹۷ خودمان فشار آنها بر ما مشکلی را ایجاد کند چرا که به موازات فشار آنها ما نیز تدبیرمان را افزایش می‌دهیم.

  • سرمایه‌گذار آهوی رمنده است

رئیس‌جمهور درباره تأثیر صحبت‌های تریبون‌ها در جذب سرمایه خارجی گفت: ما حتما باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست و من برای آن دلیل دارم. سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است. فاینانس‌های خارجی نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است. روحانی ادامه داد: ما اگر پیشرفت و سرمایه‌گذاری خارجی می‌خواهیم، اگر می‌خواهیم ایرانیان و سرمایه‌های آنها باز گردند راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها همصدا با دولت باشند، صداهای مختلف ممکن است تأثیرگذار باشد.

سرمایه‌ و سرمایه‌دار مثل آهو می‌ماند و فرار می‌کنند و تیزپا هستند. نباید آنها را فراری دهیم و راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری کنند.

رئیس‌جمهور درباره علت حذف جدول ۱۷ از بودجه ۹۷، گفت: اشکال این جدول این بود که دستگاه‌هایی در آن وجود داشت که از دولت پول دریافت می‌کردند اما محل مصرف و نتیجه آن هزینه‌ها مشخص نبود. آنها آمار ظاهری می‌دادند که این مقدار تحقیق کرده‌اند یا کتاب چاپ کرده‌اند ولی آثار و نتایج آن نامعلوم بود. وی ادامه داد:

یکی از ویژگی‌های بودجه، شفافیت است تا هم برای دولت و هم مردم مشخص شده و شفاف شود که این پولی که داده می‌شود، کجا هزینه می‌شود. قرار گرفتن برخی از نهادها زیرنظر وزارت ارشاد برای این است که بر آنها نظارت انجام شود و براساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصیص یابد. دولت تلاش کرد که این نهادها را از بودجه حذف کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگری هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متأسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. نه‌تنها به‌خاطر تعهد بین‌المللی ما بلکه به‌خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن نیستیم. با هیچ‌کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم.

موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود. موشک‌ها برای دفاع از خود ماست و تدافعی است و هیچ‌گاه موشک‌های ما برای سلاح‌های کشتار جمعی ساخته نشده‌اند. چون سلاح کشتار جمعی را نداریم و ساخت آن را ممنوع می‌دانیم.

  • دایره پرداخت مالیات را اضافه کنیم

وی در بخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه باید قدم به قدم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم گفت: باید اتکای بودجه‌ای خود را نسبت به نفت خام کم کنیم. وقتی می‌گوییم وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم عمدتا توجهات به سمت مالیات می‌رود. این بدان منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند فشار بیاوریم. کارمندان و یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. منظور آنهایی است که مالیات نمی‌پردازند.

دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم. وی افزود: یادم می‌آید در یکی از جلسات هفتگی مقام معظم رهبری تأکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به‌عنوان یک ضرورت جا بیفتد. همه باید مالیات پرداخت کنند. خدای نکرده نباید کسی باشد که مالیات ندهد. همه ما وظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم. روحانی یادآور شد: ممکن است بگوییم دستگاهی در مناطق محروم کار می‌کند و مدتی نباید مالیات دهد. باید زمانش مشخص شود. یا دستگاهی تنفس مالیاتی دارد، آن‌هم باید مشخص شود اما اگر غیر این باشد یعنی جلوی اقتصاد خصوصی را گرفته‌ایم.

  • باید گفت‌وگوی ملی راه بیندازیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما فکری برای تقویت جامعه مدنی داشته‌اید؟ با برشمردن برخی مشکلات مثل آلودگی گفت: این مشکلات باید رفع شود و برای رفع آن به گفت‌وگو نیازمندیم. وی خاطرنشان کرد: این گفت‌وگو را باید جامعه مدنی انجام دهد.

باید گفت‌وگوی ملی درباره مسائل اصلی کشور راه بیفتد. مشکلات ما فقط سیاسی نیست بلکه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست هم داریم. من مکرر به تقویت جامعه مدنی فکر کرده و آن را هم مطرح کردم، آیین‌نامه سمن‌ها را در دولت تصویب کردیم و گفته‌ام اگر لازم است لایحه‌ای هم برای آن تهیه کنید. ما باید گفتمان‌سازی را به حل مسائل مهم کشور تغییر مسیر دهیم.

  • 200هزار شغل موبایل محور در 2سال آینده

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه‌هایی برای زیرساخت‌های فضای مجازی دارد، تأکید کرد که توجه به این فضا و اثرگذاری‌اش موضوع بسیار مهمی است. فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم برای ما به‌حساب می‌آید. روحانی همچنین گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به من گفته است که 200هزار شغل طی 2سال گذشته به‌صورت موبایل‌محور ایجاد شده است. ما در سراسر کشور به‌دنبال گسترش نسل‌های سوم و چهارم اینترنت هستیم.

اهدافی که برای آن دنبال می‌کنیم هم اهداف فرهنگی، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم سیاسی است. رئیس‌جمهور در تبیین اهمیت فضای مجازی در دنیای سیاست مثال زد: شما ببینید رئیس‌جمهور آمریکا در مورد یک مسئله سیاست خارجی توییتی می‌کند. میلیون‌ها واکنش نسبت به آن توییت از سراسر جهان نشان داده می‌شود.

او گاهی عقب‌نشینی و حتی گاهی از مردم و مسلمان‌ها نسبت به توییتش عذرخواهی می‌کند. اینها نشان می‌دهد که روزبه‌روز آثار شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر می‌شود. وی با بیان اینکه دولت مصمم است تا زیرساخت‌ها، محتوا و پلتفرم‌های فضای مجازی را توسعه ببخشد، گفت: طی سال‌های گذشته پهنای باندها گسترش پیدا کرده است. مردم برای دسترسی به فضای مجازی سهولت پیدا کرده‌اند. روحانی گفت: دولت مصمم است تا پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند اما عقیده دارد که انحصار در این حوزه معنا ندارد. اگر قرار باشد یک پیام‌رسان داخلی انحصار را در دست بگیرد درست نیست.

ما باید هم در شبکه‌های داخلی و هم خارجی حضور داشته باشیم چرا که آثار فرهنگی و اجتماعی دارد. وی در ادامه همین موضوع خاطرنشان کرد: عمدتا محتوا را خودمان در فضای مجازی تولید می‌کنیم و نسل جوان ما و همه کسانی که به هویت اسلامی و ایرانی ارج می‌نهند با تمام توان‌شان در این فضا حضور پیدا می‌کنند. اگر بتوانیم از فرصت‌های این فضا استفاده کنیم دیگر به چالش تبدیل نمی‌شود.

  • طرح‌هایی برای حل مشکلات کشور

روحانی با اشاره به اینکه اکنون برای حل مشکل آلودگی، مدارس را تعطیل می‌کنیم، بیان کرد: این ساده‌ترین و شاید بدترین راه باشد درحالی‌که ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود. برای مبارزه با آلودگی هوا باید تمام خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شوند. طرح نوسازی حمل‌ونقل، بودجه می‌خواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم. ما هم از مجلس خواسته‌ایم در این زمینه همفکری کند.

هنوز دیر نشده و می‌شود در این زمینه فکری کرد. اکنون روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت به‌صورت گازوئیل، بنزین و گاز مصرف می‌شود. سوخت در ماشین‌ها ریخته می‌شود و خیابان‌ها تبدیل به پارکینگ می‌شود. در تعطیلات هم جاده‌های بین‌شهری به پارکینگ تبدیل می‌شوند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که طرح‌های دولت ازجمله طرح نوسازی حمل‌ونقل و بازسازی شهرها چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی را به ارمغان می‌آورد، گفت: در همه این طرح‌ها اهداف متعددی در جهت توسعه دنبال می‌شود. مثلا در حوزه نوسازی ناوگان‌ها 20 تا 30هزار اشتغال ایجاد می‌شود، فناوری در این حوزه بالا می‌رود و از لحاظ محیط‌زیست اتفاق بسیار مهمی رخ می‌دهد. روحانی همچنین گفت:

در بازآفرینی شهرها که در مورد آن توضیح خواهم داد برای جوانان خانه‌اولی تسهیلات ویژه‌ای درنظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای توسعه‌گرها، صنعتگران و کل صنعت ساختمان هم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. رکود مسکن آخرین بخش باقیمانده در دولت یازدهم بود که الان در حال رشد است، امیدواریم در سال97 شاهد رشد تمامی این طرح‌ها باشیم.

کد خبر 397737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha