رضا زندی-خبرنگار: وزیر نفت، صبح دیروز برای چندمین‌بار از کارشکنی‌های داخلی و خارجی برای امضا نشدن قراردادهای نفتی انتقاد کرد و گفت:

زنگنه

«جرأت نمی‌کنم از شرکت‌هایی که نزدیک به امضای قرارداد با آنها هستیم، نام ببرم.» جدا از سنگ‌اندازی‌های آمریکا، زنگنه از برخی در داخل هم گله داشت: «هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند، عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به‌خودشان برگرداند و داخلی‌ها را اصلاح کند.»

وزارت نفت در امضای قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز در 3سال گذشته ضعیف عمل کرده است. شاید بتوان ریشه‌هایش را از همین جملات وزیر نفت بیرون کشید. زنگنه با اشاره به اینکه ترامپ کار خود را می‌کند و ما هم کار خود را می‌کنیم، از سنگ‌اندازی یکی از کشورهای منطقه بر سر راه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران پرده برداشت:

«ایران همسایه‌ای دارد که هر شرکتی را که می‌خواهد با ایران تعامل کند تهدید می‌کند که چنانچه می‌خواهی با ایران تعامل کنی، دیگر با ما نباید همکاری کنی یا یک پروژه بهتر پیشنهاد می‌کنم.» زنگنه غیرمستقیم از منتقدان داخلی‌اش خواست حواسشان به اقدامات دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران باشد. کشور اگر شغل می‌خواهد، این صنعت نفت است که می‌تواند سرمایه‌های بزرگ وارد کشور کند و چرخ اقتصاد و توسعه را بچرخاند.

  • 20قرارداد نفتی و گازی در حال مذاکره است

وقتی خبرنگار رسانه فرانسوی، درباره آینده حضور توتال در فاز 11پارس‌جنوبی پس از تهدید آمریکا برای خروج از برجام پرسید، زنگنه گفت: «این سؤال را از مدیران توتال بپرسید. البته آنها در مذاکره با ما گفته‌اند که برای انجام کار جدی هستند.» او در بخش دیگری از سخنانش به مذاکره با 20شرکت داخلی و خارجی برای توسعه میادین نفت و گاز اشاره کرد: «امیدوارم به‌محض اینکه مذاکرات به نتیجه رسید، نتایج آن اعلام شود.» زنگنه پیش‌ازاین از امضای 10قرارداد نفتی تا پایان سال خبر داده بود که با شرایط فعلی بعید است محقق شود: «۷۰درصد وقت مفید من صرف این قراردادها می‌شود.»

  • چگونگی تولید نفت ایران

وزیر نفت در مصاحبه مطبوعاتی‌اش برای چندمین‌بار بر افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران پس از برجام تأکید کرد: «تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰‌ماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۶۵ هزار بشکه و صادرات نفت هم ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است.» وی با اشاره به اینکه در سال 95، تولید نفت در میادین مشترک غرب کارون به 160هزار بشکه در روز رسیده بود،

افزود: «تولید نفت از این میادین در دی‌ماه به 305هزار بشکه در روز رسیده که افزایشی 145هزار بشکه‌ای داشته است.» وزیر نفت در حالی از رسیدن تولید نفت ایران از میادین یاران جنوبی، آذر و لایه نفتی پارس‌جنوبی به 63هزار بشکه در روز یاد کرد که قطر از 4سال پیش، فقط از لایه نفتی پارس‌جنوبی بیش از یک میلیارد بشکه نفت برداشت کرده بود! «در دی‌ماه پارسال برداشت گاز از میدان گازی پارس‌جنوبی به ۴۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسید و هم‌اکنون این میزان به ۵۵۳ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.» او از افتتاح 5فاز پارس‌جنوبی در سال آینده نیز خبر داد.

  • پول نفت ایران کجاست؟

در میانه سؤالات، خبرنگاری از صادرات نفت به روسیه و شایعه ارتباط آن با خرید جت‌های روسی پرسید. زنگنه هرگونه ارتباط فروش نفت ایران با مسائل تسلیحاتی را تکذیب کرد و آن را دروغ مطلق خواند. زنگنه همچنین گفت که اگر اوپک محدودیت سهمیه‌بندی را بردارد، ایران ظرف 5روز می‌تواند روزانه 100هزار بشکه به تولید نفتش اضافه کند.

آقای وزیر، چرا چینی‌ها و هندی‌ها پول نفت ایران را که از زمان تحریم‌ها در این کشورها مانده است، نمی‌دهند. برخی کشورهای دیگر (نظیر عمان) هم پول نفتمان را برنمی‌گردانند؟ «ایران از هند ۲۴۰۰ میلیون یورو (2میلیارد و 400میلیون یورو) طلب داشت که ۹۰۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و مابقی پول هم طبق روند روشن و مشخصی قرار است پرداخت شود.

در چین، پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم، اما حل نشده است. به‌غیراز این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگری بلوکه نشده است.» وزیر نفت پول نفت مانده در عمان را متعلق به بانک مرکزی دانست.

او همچنین تأکید کرد که مراودات بانکی ایران با بانک‌های بزرگ جهان حل نشده است: «برخی بانک‌ها خودشان نمی‌آیند یا می‌گویند به دردسرش نمی‌ارزد. تعدادی هم به تحریم‌های اولیه مثل FATF برمی‌گردد. ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم اما ربطی به برجام ندارد.» زنگنه با صراحت بیشتری ادامه داد: «ما مظلومیم و قربانی تروریسم هستیم اما دنیا قسم قبول نمی‌کند. می‌گویند باید فرایندی طی شود.» او خواستار اصلاح روابط بانکی ایران شد.

  • لغو یک قرارداد با نروژی‌ها

وزیر نفت در کنفرانس مطبوعاتی‌اش از لغو قرارداد FLNG با نروژی‌ها خبر داد و وقتی به مشکل این روزهای جایگاه‌داران رسید، گفت: «ازآنجایی‌که جایگاه‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و باید با شرکت پالایش و پخش هر ۴۸ساعت یک‌بار تسویه کنند، این تأخیر در واریز پول آنها را دچار مشکل می‌کند.»

  • در روزهای سرد معادل 5/5 میلیون بشکه نفت، می‌سوزانیم

وقتی سؤالات به موضوع سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده رسید، وزیر نفت گفت: «وزارت نفت قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا کرد. قانون گفته است باید سوخت با کارت ارائه شود. وزارت نفت هم اعلام کرد افرادی که کارت سوخت ندارند، برای گرفتن آن اقدام کنند. این به معنی سهمیه‌بندی بنزین نیست.»

زنگنه از دریافت آبونمان در قبض‌های گاز هم دفاع کرد و آن را ضامن بقای شرکت ملی گاز دانست؛ موضوعی که دیوان عدالت اداری با آن مخالفت کرده بود: «آبونمان برای بقای شرکت گاز الزامی است و رقم آن سالی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.» وزیر نفت رقمی را که وزارت نفت بابت فرآورده‌های مایع به یارانه‌ها می‌دهد 60هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که رقمی به‌اندازه همین مبلغ متعلق به یارانه گاز است:

«مردم ایران در این روزهای سرد به‌طور متوسط معادل 5میلیون بشکه نفت خام، گاز مصرف کرده‌اند. البته در طول سال هم این رقم به معادل 4میلیون بشکه نفت خام می‌رسد و معادل حدود یک میلیون و 500هزار بشکه هم فرآورده مایع مصرف می‌کنند.» به‌عبارت ساده‌تر، مردم ایران روزانه معادل 5میلیون و 500هزار بشکه نفت خام مصرف می‌کنند؛ دو برابر صادرات نفت خام ایران.

کد خبر 397545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha