جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

واتیکان با محکوم کردن «قطب‌نمای طلایی» آن را فیلمی ضد مسیحی توصیف کرد که دنیایی سرد و عاری از خدا را تبلیغ می‌کند.

به گزارش رویترز، آخر هفته گذشته اوسرواتوره رومانو، روزنامه رسمی واتیکان در مطلب مفصلی افزون بر فیلم به فیلیپ پولمن نویسنده بریتانیایی این کتاب نیز که فیلم فانتزی قطب‌نمای طلایی بر اساس نوشته او اقتباس شده، انتقاد کرد. این بزرگ‌ترین انتقاد واتیکان از یک نویسنده و یک فیلم پس از محکوم کردن فیلم و کتاب «رمز داوینچی» در یکی - دو سال ‌قبل است.

در بخشی از این مقاله آمده: در دنیای پولمن، امید اصلا وجود ندارد، چرا که رستگاری نیست، و ظرفیت شخصی و فردگرایانه برای کنترل شرایط و احاطه بر حوادث است که حرف اصلی را می‌زند. قطب‌نمای طلایی که اوایل این ماه در آمریکا اکران شد و در آن نیکول کیدمن و دانیل کریگ نقش آفرینی می‌کنند، اقتباسی از نخستین جلد سه‌گانه تحسین شده «نیروهای اهریمنی اش» نوشته پولمن است.

 روزنامه واتیکان نوشت: تماشاگران صادق جز سرمای بزرگ، حس دیگری در این فیلم پیدا نمی‌کنند. در دنیای خلق شده پولمن، کلیسا و سازمانی پرقدرت و مخوف با نام مگستریوم با آزمایش‌ها و تحقیقاتی بی‌رحمانه می‌خواهند به کشف ماهیت گناه بپردازند و تلاش می‌کنند بر واقعیاتی که مشروعیت و قدرت کلیسا را زیر سؤال می‌برد، سرپوش بگذارند.

در فیلم ساخته شده از روی کتاب تمام ارجاعات به کلیسا حذف شده و کریس وایتز کارگردان فیلم سعی کرده از هر چیز که ممکن است توهین به کلیساروها تلقی شود، پرهیز کند. با این حال بعضی از گروه‌های کاتولیک در ایالات متحده از مدت‌ها پیش از اکران فیلم، آن را تحریم کردند.

 توجیه آنها این بود که نمایش این فیلم می‌تواند آدم‌های بیشتری را به خواندن کتاب‌های پرفروش پولمن ترغیب کند. قطب‌نمای طلایی داستان دختری 12 ساله به نام لیرا اهل آکسفورد انگلستان و سفر او به قطب شمال و دنیایی دیگر است، جایی که در نبردی میان خیر و شر گیر می‌افتد. شخصیت‌های فیلم تحت‌تأثیر شیاطین وجود خود قرار دارند و در این بین حیواناتی هستند که حرف می‌زنند.

کد خبر 39742

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز