همشهری‌آنلاین: ماه‌ها تحقیق در سراسر افغانستان نشان می‌دهد پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ ، در حال حاضر ۷۰ درصد خاک افغانستان معرض تهدید یا در کنترل طالبان قرار گرفته‌است.

تحقیق بی‌بی‌سی که در اواخر سال ۲۰۱۷ شروع شد، تصویر نادری از وضعیت امنیتی در تمامی بخش‌های افغانستان از تابستان تا اواخر ۲۰۱۷ ارایه می‌کند.

دولت افغانستان این گزارش را بی‌اهمیت خوانده و می‌گوید که بیشتر مناطق در کنترل دولت است.

اما در حمله‌هاي اخیر طالبان و گروه موسوم به داعش در کابل و مناطق دیگر افغانستان شمار زیادی از افراد کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا،پاسخ مقام‌های افغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این حمله‌ها، رد کردن گفت‌وگو با طالبان بود. سال گذشته ترامپ اعلام کرد که نظامیان آمریکایی برای زمان نامحدودی در این کشور باقی خواهند ماند.

براي اجام اين تحقيق گروهي از گزارشگران بي‌بي‌سي در سراسر افغانستان با بیش از ۱۲۰۰ نفر از منابع محلی در هر کدام از ۳۹۹ شهرستان این کشور حرف زدند تا تصویری همه‌جانبه از حمله‌هاي شورشیان در همین دوره زمانی به دست آورند.

این گفت‌وگوها یا به صورت تلفنی و یا حضوری انجام شده است و همه اطلاعات به دست‌آمده دست‌کم با دو، و در بیشتر موارد حتی تا شش منبع دیگر هم بازبینی شده است. در برخی موارد گزارشگران به ایستگاه‌های محلی که از آنجا افراد به مناطق دورافتاده سفر می‌کنند، رفتند تا اطلاعات درباره وضعیت را دوباره با آنها چک کنند.

نتیجه این گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که حدود ۱۵ میلیون نفر یعنی نصف مردم افغانستان، در مناطقی زندگی می‌کنند که یا در کنترل طالبان قرار دارد و یا به صورت علنی در آنها حضور دارند و به طور مرتب مورد حمله آنها قرار می‌گیرد.

میزان پیشرفت آنها فراتر از مرکز اصلی‌شان در جنوب افغانستان، در مناطق شمالی، غربی و شرقی خیلی بدیهی است. مناطقی از جمله سنگین، موسی‌قلعه و نادعلی در هلمند که نیروهای به رهبری آمریکا پس از راندن طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ از دست این گروه خارج کردند، از ۲۰۱۴ به این طرف به دست طالبان سقوط کرده است.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که گروه موسوم به داعش بیشتر از هر زمان دیگر در افغانستان فعال است، هرچند قدرت به مراتب کمتری از طالبان دارد.

به دست آوردن اطلاعات دقیق و قابل اتکا پس از خروج نیروهای رزمی خارجی و تسلیم‌دهی مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان روز به روز مشکل‌تر می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که طالبان حالا ۱۴ شهرستان افغانستان (چهار درصد از خاک کشور) را در کنترل کامل خود دارند. همچنین در ۲۵۳ بخش دیگر (۶۶ درصد از افغانستان) حضور فعال و علنی دارند. 

کد خبر 397029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha