همشهری آنلاین: یک انجمن تحقیقاتی در اروپا که برای خودروسازان آلمان لابی می‌کرده، دست به آزمایشی زده که انتقاد‌های فراوانی را برانگیخته است.

جنجال تازه ‌خودروسازان آلمان | تست آلودگی بر روی انسان

در این آزمایش چند فرد جوان در محیطی سربسته در معرض ترکیبات دی‌اکسید نیتروژن قرار گرفته‌اند.

به گزارش دويچه وله، "انجمن اروپایی پژوهش در زمینه محیط زیست و سلامت در بخش حمل و نقل" از قرار دو سال پیش از یک تحقیق مناقشه‌برانگیز حمایت مالی کرده است. به گزارش روزنامه "اشتوتگارتر تسایتونگ" که در شهر اشتوتگارت، پایتخت خودروسازی آلمان منتشر می‌شود، در این پژوهش تعدادی زن و مرد جوان در معرض دی‌اکسید نیتروژن، یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های ناشی از سوخت خودرو قرار گرفته‌اند.

این تحقیق چهار هفته تمام طول کشیده و در آزمایشگاه ویژه‌ای در انستیتوی پزشکی محیط‌زیست، اجتماعی و کار در کلینیک دانشگاه آخن صورت گرفته است. در این تحقیق ۱۹ مرد و ۶ زن جوان و سالم و داوطلب هفته‌ای یک بار به مدت سه ساعت در معرض آلودگی ناشی از دی‌اکسید نیتروژن قرار گرفتند.

این افراد سپس مورد معاینه قرار گرفته‌اند. در گزارش نهایی این تحقیق که سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شده و یک نسخه از آن در اختیار شبکه رادیو و تلویزیون دولتی SWR نیز قرار گرفته، تأکید شده است که دی‌اکسید نیتروژن تأثیری بر سلامت این افراد نداشته است.

  • موضع‌گیری دایملر، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن

انتشار خبر آزمایش دی‌اکسید نیتروژن روی انسان واکنش‌بسیاری در آلمان بر انگیخته است.

دولت آلمان روز دوشنبه (۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن) انجام این تحقیق را محکوم کرد و آن را غیرقابل توجیه خواند. کریستین اشمیت، سخنگوی وزارت حمل و نقل آلمان نیز تصریح کرد: «آزمایش‌هایی که هدف آنها تنها تبلیغ است و نه خدمت به علم و دانش قابل پذیرش نیستند.»

او خواستار توضیح افرادی شد که در این تحقیق شرکت داشتند.

"انجمن اروپایی پژوهش در زمینه محیط زیست و سلامت در بخش حمل و نقل" که توسط کنسرن‌های خودروسازی دایملر، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و حمایت مالی می‌شد و برای آنها لابی می‌کرد سال ۲۰۱۷ میلادی منحل شد. این انجمن پیشتر مجوزی برای انجام تست آلودگی بر روی میمون‌ها در آمریکا صادر کرده بود که انتقادهای فراوانی را برانگیخت.

روزنامه "نیویرک تایمز" در گزارشی در مورد این آزمایش نوشته بود که خوروسازان آلمانی در پی آن بودند که ثابت کنند خودروهای دیزلی آنها آلاینده نیستند و خطری برای سلامت جانداران به شمار نمی‌روند. انجام این آزمایش روی انسان حال به جنجال تاز‌ه‌ای برای خودروسازان آلمانی تبدیل شده است.

خودروسازی دایملر بنز در گفتگو با روزنامه اشتوتگارتر انجام چنین آزمایشی بر روی انسان‌را به شدت محکوم کرده و گفته است که تحقیقی "مغایر با ارزش‌ها و اصول اخلاقی دایملر" است.

دایملر بنز تأکید کرده که این خودروسازی هر چند نقشی در انجام این آزمایش نداشته اما تحقیق در مورد آن را آغاز کرده است.

خودروسازی ب‌ام‌‌و نیز انجام چنین آزمایشی را محکوم کرده است. رئیس هیئت مدیره خودروسازی فولکس‌واگن نیز خواستار توضیح مبسوط در مورد این آزمایش شده است. چند مدیر این خودروسازی پیشتر در جریان تست آلودگی بر روی میمون‌ها بازخواست شده بودند. فولکس‌واگن به دلیل انجام این آزمایش بر روی میمون‌ها عذرخواهی کرده بود.

قابل ذکر است که نویسندگان نتیجه تحقیقی که سال ۲۰۱۶ روی انسان صورت گرفته، به طور مشخص هشدار داده‌ا‌ند که نتیجه آزمایش آنها در مورد افرادی که مدتی طولانی در معرض اکسیدنیتروژن قرار دارند، صدق نمی‌کند.

توماس کراوس، مدیر انستیتوی پزشکی محیط‌زیست، اجتماعی و کار در کلینیک دانشگاه آخن در گفتگویی با روزنامه "اشتوتگارتر" تأکید کرده است که نتیجه آزمایش سال ۲۰۱۶ اعتبار محدودی دارد و نمی‌توان آن را برای تمام جمعیت کشور معتبر دانست.

او تأکید کرده که اکسید نیتروژن تنها یک بخش از آلاینده‌های ناشی از سوخت موتور خودروهای دیزلی را تشکیل می‌دهد و از نتیجه تحقیق صورت گرفته نباید برای کمرنگ کردن هشدارها در مورد این آلاینده‌ها استفاده کرد.

  • دی‌اکسید نیتروژن چیست؟

اکسید نیتروژن (NOx) نام مشترکی برای ترکیبات مختلف گازی است که معمولا برای دو ترکیب نیتروژن منوکسید (NO) و دی اکسید نیتروژن (NO2) از آن استفاده می‌شود.

اکسید نیتروژن آلاینده‌ای است که غشای مخاطی در دستگاه تنفسی و ریه را تحریک می‌کند و موجب سرفه‌های شدید، تنگی نفس و تحریک مخاط چشم، به ویژه در افراد حساس یا کسانی که سابقه بیماری دارند می‌شود.

کد خبر 396904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha