در خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر، بارش برف در حداقل ۲۰ استان کشور، بسیاری از امور روزانه مردم را مختل کرد.

برف

 از ابتدای هفته جاری، با شروع برف در بخش‌هایی از کشور، به‌ویژه در پایتخت و اطراف آن، محورهای مواصلاتی مسدود شد و بسیاری از مردم برای ساعت‌های طولانی در برف ماندند. همچنین پروازهای ورودی و خروجی 2فرودگاه بزرگ پایتخت لغو شد و ساعت حرکت قطارهای بین‌شهری نیز به هم ریخت.

یاسر خالدی، سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نداشتن زنجیر چرخ را اصلی‌ترین عاملی عنوان کرد که به اختلال ترافیکی در شب برفی پایتخت منجر شد. به گزارش همشهری، بارش برف در همان ساعات آغازین دست‌وپای مسافران در بسیاری از محورهای مواصلاتی مناطق برف‌گیر را بست و محورهای منتهی به پایتخت و کرج را به‌صورت کامل مسدود کرد.

بر این اساس خودروهای عبوری از آزادراه قم به سمت تهران و از تهران به سمت کرج با آغاز بارش برف از حوالی ساعت 22شنبه متوقف شدند و با وجود تلاش راهداران برای بازگشایی گره ترافیکی، بسیاری از آنها شب را زیر برف به صبح رساندند تا اینکه از صبح دیروز به مدد ماشین‌های برف‌روب و تلاش راهداران، مسیرها باز شد و به‌تدریج تا شامگاه، تردد به حالت عادی برگشت.

  • 18ساعت بدون پرواز

بارش برف همچنین فرودگاه مهرآباد را به‌دلیل کاهش دید پروازی و فرودگاه امام خمینی را به‌دلیل انسداد محورهای دسترسی غیرعملیاتی کرد به‌گونه‌ای که از ساعت ۲۰:۳۰ شنبه‌شب تا حوالی بعدازظهر دیروز پروازی در این 2فرودگاه انجام نشد. در ادامه حوالی ساعت 13:30 مسئولان فرودگاه مهرآباد اعلام کردند که شرایط برای انجام پروازهای ورودی و خروجی در این فرودگاه فراهم شده و پروازها از سر گرفته شده‌اند.

شرایط فرودگاه امام خمینی نیز از حوالی ساعت‌15دیروز عملیاتی اعلام شد و شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی اجازه یافتند ورود و خروج پروازهای خود به این فرودگاه را از سر بگیرند. البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد که هنوز ظرفیت پرواز در این 2فرودگاه به حالت عادی نرسیده است و مسافران باید پیش از عزیمت به فرودگاه از زمان دقیق پرواز خود کسب اطلاع کنند.

  • تردد به آزادراه تهران - قم ممنوع شد

خالدی با تأکید بر اینکه در زمان یخبندان و بارش برف، حرکت خودروها در مسیرهایی با شیب عرضی یا طولی فقط به کمک زنجیر چرخ میسر است، گفت: در منطقه حسن‌آباد آزادراه قم- تهران نیز مانند محدوده گرمدره تا پل کلاک مسیر شیبدار است و بارش برف، حرکت خودروهای فاقد زنجیر چرخ را مختل کرد.

به گفته خالدی، حجم خودروهای در برف‌مانده در آزادراه قم - تهران به حدی است که تردد از هر دو طرف این آزادراه ممنوع شده و کل مسیر به تخلیه بار موجود در آزادراه به سمت داخل تهران اختصاص داده شده که این روند تا زمان تنظیم این گزارش (عصر دیروز) کماکان ادامه داشته است. سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: تردد در محور آزادراه تهران- کرج به روال عادی برگشته اما در مسیر کرج به سمت تهران به‌واسطه لغزندگی مسیر، تردد با آرامی انجام می‌شود.

  • امروز شرایط حادتر است

از دیروز عصر، به‌تدریج بارندگی‌های پایتخت متوقف شد اما سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه از بامداد امروز، به‌دلیل یخبندان، شرایط تردد نسبت به زمان بارش برف نامناسب‌تر است، گفت: شهروندان باید از ترددهای غیرضروری در ساعات ابتدایی امروز که معابر لغزنده هستند، خودداری کنند.

خالدی همچنین با اشاره به اینکه بارش‌ها به سمت شرق کشور حرکت کرده است، افزود: حوزه استان‌های سمنان، شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، احتمالا با شدت کمتری نسبت به دیروز شاهد بارش برف خواهند بود که تردد هموطنان در این مناطق را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در پی بارش برف اخیر، راهداران مجبور شدند تک‌تک خودروهای در برف مانده را با هل دادن به مسیر برگردانند، از رانندگان خواست همراه داشتن زنجیر چرخ، به‌عنوان یکی از تجهیزات ضروری خودرو را جدی بگیرند و بدون تجهیزات کافی، نسبت به رانندگی در هوای برفی اقدام نکنند.

  • گازرسانی پایدار و بدون مشکل

مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه وضعیت گازرسانی به روستاها و شهرهای ایران بدون هیچ مشکلی ادامه دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که میزان گاز مصرفی به 550میلیون مترمکعب در روز برسد و شبکه گازرسانی هم از آمادگی کامل برای تأمین گاز برخوردار است. وی با اشاره به مطلوب بودن گازرسانی به استان‌های گرفتار در برف سنگین، تأکید کرد: با مشارکت مردم و مصرف بهینه گاز هیچ مشکلی در روزهای آینده نخواهیم داشت اما ضرورت دارد تا مردم برای محافظت از جان خود رعایت نکات مهم ایمنی را جدی بگیرند.

بوجارزاده به مردم توصیه کرد که از بستن تمامی درزها و منافذ ورود و خروج هوا جدا خودداری کنند و حتما دودکش‌های روی پشت‌بام را کنترل کنند که مسدود نشود و دچار گازگرفتگی نشوند. سخنگوی شرکت ملی گاز تأکید کرد: خوشبختانه در هیچ کجای کشور گزارشی مبنی بر افت فشار گاز یا قطع گاز نداشته‌ایم، وضع شبکه گازرسانی بسیار عالی است و مردم با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند.

وی افزود: از سال گذشته تمهیداتی را برای گازرسانی به همه بخش‌های کشور به‌ویژه شهرهای شمالی درنظر گرفتیم که خط لوله دامغان - کیاسر - ساری - نکا نیز با همین هدف در مردادماه امسال راه‌اندازی شد و براساس آن، گازرسانی به مناطق شمال و شمال‌شرق کشور تأمین و پایدار شده است. وی گفت: هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن یا قطع گاز بخش‌های صنعتی نداریم و اگر نیاز به این کار باشد با هماهنگی صنایع اتفاق خواهد افتاد.

  • تلاش برای رفع مشکلات خاموشی

محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی و توزیع توانیر هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه 9استان کشور گرفتار برف سنگین شده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که برای مقاوم‌سازی‌ شبکه برق در سال‌های گذشته صورت گرفته، خاموشی‌های رخ داده در اثر بارش سنگین برف زیاد نیست. وی تأکید کرد:

بین 20 تا 40هزار نفر از شهروندان تهرانی دچار مشکلات ناشی از قطع موقت برق هستند که دلیل اصلی آن افتادن درختان روی خطوط توزیع برق و از کارافتادن برخی از فیدرها بوده است. وی درباره آخرین وضعیت خاموشی‌ها در تهران هم اظهار کرد: 72درصد از خاموشی‌ها متعلق به شمال غرب، 18درصد در جنوب غرب، 5درصد در شمال و 5درصد در جنوب شرق تهران گزارش شده و در برخی استان‌ها ازجمله مازندران، گیلان و البرز مشکلاتی گزارش شده که اکیپ‌های متخصص تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به‌کار گرفته‌اند.

حقی‌فام با اشاره به فعالیت 200اکیپ عملیاتی در استان تهران، 138اکیپ در شهر تهران و 200اکیپ در استان البرز تأکید کرد: کمک شهرداری‌ها و نهادهای شهری برای رفع مشکلات ناشی از شکستگی درختان و خم شدن آنها روی شبکه برق می‌تواند سرعت رفع کردن مشکلات ناشی از خاموشی‌ها را سرعت ببخشد. وی با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان در روزهای آینده گفت: هشدارهای لازم به اکیپ‌های عملیاتی برای امدادرسانی و تلاش برای رفع مشکلات احتمالی داده شده و هیچ نگرانی ای بابت تأمین انرژی وجود ندارد.

حقی‌فام خاموشی رخ داده را موقتی و موضعی دانست و به مردم توصیه کرد: درصورت مشاهده افتادن درختان یا خم شدن آنها روی خطوط برق، فورا موارد را با شماره تلفن 121 اطلاع دهند و هرگز راسا اقدام به رفع مشکلات نکنند چرا که شبکه برق خطرناک است و ممکن است باعث برق‌گرفتگی شهروندان شود. این مقام مسئول در شرکت توانیر اعلام کرد: به‌علت استمرار بارش‌ها ممکن است برخی از نقاط قطعی و اتصال دوباره آنها دچار نوسان شود، اما به جهت گستردگی شبکه برق در کشور میزان قطعی برق ناچیز بوده و ان‌شاءالله تا ساعات آینده برق نقاط قطع شده دوباره وصل خواهد شد.

  • احتمال یخ زدگی لوله‌های آب در تهران

رئیس مرکز مدیریت بحران، ریسک و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در ساعات آینده احتمال یخ‌زدگی لوله‌ها و کنتورهای آب زیاد است و ضرورت دارد شهروندان اقدامات لازم برای حفاظت از کنتورهای آب را به انجام رسانند. به گزارش ایسنا، محمدرضا احمد نسب به مردم توصیه کرد: درصورت یخ‌زدگی کنتور و لوله‌های رابط از گرم‌کردن ناگهانی کنتور و استفاده از آب جوش یا ایجاد آتش در اطراف کنتور جدا خودداری شود.

  • چرا آزادراه‌ها مسدود شد؟

سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه از هفته گذشته نسبت به بارش برف در نواحی البرز هشدار داده شده بود، گفت: نیروهای راهداری از روز جمعه به‌صورت آماده‌باش درآمدند و پس از تجهیز خودروهای امدادی، نسبت به نمک‌پاشی محورهای برف‌گیر اقدام کردند تا از انباشت برف و مسدود‌شدن راه‌ها جلوگیری شود. یاسر خالدی در گفت‌وگو با همشهری، افزود: باوجوداین اقدامات، برخی مسائل باعث شد عملا ترافیک در محورهای تهران به سمت کرج و قم به سمت تهران مختل شود که یکی از اصلی‌ترین این عوامل، مجهز نبودن بیش از 90درصد خودروها به زنجیر چرخ بوده است.

خالدی با اشاره به اینکه هر روز از حوالی ساعت 16تا حدود ساعت 22، شاهد اوج بار ترافیکی در آزادراه تهران - کرج هستیم، تصریح کرد: ترافیک سنگین این محور در زمان آغاز بارش برف باعث شد عملا اصطکاک بین لاستیک خودروها با آسفالت و نمک‌پاشیده شده بر سطح به‌اندازه‌ای نباشد که منجر به آب‌شدن برف‌ها شود بلکه موجب کوبیده شدن برف روی سطح جاده و لغزنده شدن آن شد و به‌ویژه در محدوده گرمدره تا پل کلاک، به‌واسطه شیب مسیر، حرکت خودروها را به‌طور کامل مختل کرد.

به گفته او، در این وضعیت، حرکت خودروها فقط با استفاده از زنجیر چرخ میسر بوده اما بیش از 90درصد خودروها فاقد این تجهیزات بودند و از حرکت بازماندند. سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با بسته‌شدن مسیر تهران به سمت کرج، راهداران گاردریل‌های میانی بزرگراه را باز کردند تا خودروها بتوانند به سمت تهران برگردند و از سوی دیگر 10دستگاه نمک‌پاش مکانیزه مجهز به برف‌روب را از منطقه پل کلاک به سمت تهران فرستادیم تا با برف‌روبی مسیر، به محل گره ترافیکی برسند و راه را باز کنند اما این کار 7.5تا 8ساعت زمان برد.

کد خبر 396874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha