علی ابراهیمی - خبرنگار: آغاز پرداخت وام اشتغال روستایی و عشایری در ۵ استان، فراخوان ویدئویی وزارت ارتباطات از استارت‌آپ‌ها برای توسعه اشتغال روستایی و تشکیل کمیته بررسی آخرین وضعیت واحدهای تولیدی کشور، سه‌گانه دولت برای توسعه اشتغال و رونق تولید است.

اشتغال وزیر ارتباطات

هدفگذاری دولت برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال آینده، تنگناهای اشتغال‌زایی در کلانشهرها و هزینه بالا و زمانبر بودن ایجاد مشاغل پایدار تولیدی و خدماتی، موجب گرایش دولت دوازدهم به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی از طریق توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی و پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به روستائیان در کنار تمرکز بر رفع موانع تولید در واحدهای تولیدی شده است.

بر این اساس حسن روحانی، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات اعلام کرد که طی 2سال گذشته، سالانه 100هزار شغل موبایل محور ایجاد شده و مردم توانسته‌اند در سایه فضای مجازی مشکل بیکاری‌شان را حل کنند. باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و امسال ان شاء‌الله در دهه فجر با این بخش جدیدی که در زیرساخت‌ها افتتاح خواهد شد، تقریباً همه مردم در شهرهای کشور می‌توانند از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده کنند و تا این زیرساخت‌ها آماده نشود، مردم نمی‌توانند به این شغل برسند.

  • آغاز پرداخت وام اشتغال روستایی از امروز

نخستین ضلع مثلث سیاستگذاری‌های دولت برای توسعه اشتغال با تمرکز بر مناطق روستایی آغاز پرداخت وام اشتغال روستایی از امروز است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه نشست هیأت وزیران اعلام کرد: از ۵۰ هزار درخواست وام در مرحله اول، حدود ۸۰۰۰ وام پذیرفته شده است که از امروز پرداخت این وام‌ها در ۵ استان انجام می‌شود.

علی ربیعی افزود: از رقم ۱۲ میلیارد تومان، امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال روستایی و عشایری پرداخت می‌شود؛ البته طبق قواعدی که منجر به ایجاد اشتغال شود. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بازاریابی و مشاوره همراه دریافت‌کنندگان وام خواهد بود. این خبر ربیعی، پیرو ابلاغ دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی و عشایری در 9دی‌ماه امسال است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ذکر جزئیات و شرایط پرداخت آن از استانداران، 11درخواست را برای اجرای این قانون مطرح کرده بود.

در دستورالعمل، پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر، آمده است، براساس این طرح قرار است معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی) سپرده‌گذاری شده و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

بنابراین حدود ۱۲‌هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. با این روند بود که اواخر آذر‌ماه امسال در مرحله نخست ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از کل ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به مؤسسات عامل تخصیص یافت و با توجه به اینکه هر یک از 4 مؤسسه عامل مکلف بودند تا برابر با سهم صندوق توسعه از منابع خود نیز اختصاص دهند، بنابراین در این مرحله مجموعا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.

  • 2 فراخوان ویدئویی استارت‌آپ‌ها

توسعه کسب و کارهای مبتنی بر بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رویکرد دیگری است که برای اشتغال‌زایی بیشتر در دستور کار دولت قرار گرفته و پس از مصوبه چندی پیش دولت در زمینه تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و نشست‌ مشترک فعالان این عرصه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع موانع و مشکلات پیش روی توسعه این کسب و کارها، این وزارتخانه در گام دوم دولت برای توسعه اشتغال روستایی، از استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده برای توسعه اینگونه مشاغل در مناطق روستایی و محروم دعوت کرد.

دیروز معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان ملی فناوری اطلاعات نیز در یک پیام ویدئویی از کسب و کارهای مبتنی بر بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات در 2 زمینه دعوت و اعلام کرد: در نخستین فراخوان از شرکت‌های استارت‌آپ و نوپا که در زمینه ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در مناطق روستایی یا مناطق محروم صاحب ایده و طرح باشند، دعوت می‌شود تا طرح‌های پیشنهادی خود را ازطریق پرتال مرکز توانمند‌سازی‌ و تسهیل گری کسب و کارهای نو پا به نشانی اینترنتیwww.ictstartups.ir ارسال کنند. رسول سراییان تأکید کرد: این طرح‌ها بررسی و درصورت تأیید از صاحبان آن حمایت می‌شود.

وی فراخوان دوم این وزارتخانه را در ارتباطات با کارآفرینان، صاحبان ایده و افرادی دانست که بتوانند در 4 بخش کشاورزی، گردشگری، صنایع‌دستی و فروش محصولات روستایی با استفاده از بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح‌هایی درخصوص اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و محروم ارائه کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت kara.mcls.gov.ir نسبت به ثبت طرح خود اقدام کنند که پس از بررسی لازم، صاحبان این ایده‌ها مورد حمایت قرار گرفته و برای دریافت تسهیلات راه‌اندازی طرح به بانک‌ عامل معرفی می‌شوند.

وی هدف از این فراخوان را فراهم کردن سهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد اشتغال و خلق ثروت در مناطق روستایی و کم برخوردار اعلام کرد. علاوه بر این اقدامات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی 3 ‌ماه نخست فعالیت خود با پایش بیش از 64هزار روستا، سامانه‌ای را برای بررسی وضعیت 3 سرویس ارتباطی ثابت، همراه و اینترنت به همراه جزئیات وضعیت پوشش جاده‌ای، صداوسیما و مراکز و خانه‌های بهداشت این روستاها راه‌اندازی کرد.

  • کمیته ویژه بررسی وضعیت تولید

علاوه بر اقدامات دولت برای توسعه اشتغال روستایی، بررسی وضعیت بنگاه‌های تولیدی برای پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی، رویکرد دیگر دولت برای ایجاد اشتغال است. بر این اساس شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا کمیته‌ای به‌منظور بررسی آخرین وضعیت واحدهای تولیدی در کشور و اتخاذ تدابیر مناسب‌ برای ایجاد رونق در این واحدها در ایام پایانی سال و افزایش تولید تشکیل شود.

به گزارش بانک مرکزی، اعضای این کمیته شامل محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، مسعود نیلی، دستیار رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هستند که باید ضمن بررسی‌های لازم و اتخاذ تدابیر مناسبی ‌برای تحقق این مهم، پیشنهادهای خود را طی مدت 2 هفته برای اتخاذ تصمیم به شورای پول و اعتبار ارائه دهند.

کد خبر 396518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha