برخلاف پیش‌بینی رئیس‌کل بانک مرکزی، قیمت دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد ارز ایران رکورد زد و بازار طلا هم با رشد قیمت مواجه شد.

نمودار

حالا فعالان اقتصادی به‌ویژه فعالان بازار ارز منتظر سیاست جدید ارزی بانک مرکزی هستند تا ببینند برای تخلیه قیمت اقدام به عرضه گسترده ارز به بازار خواهد کرد یا بازهم دست نگه می‌دارد تا قیمت‌ها در نتیجه عرضه و تقاضا تعدیل شود؟

23آذرماه بود که همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اظهار کرد: در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است. چند روز پیش هم ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه ‌باکمال تعجب بعضی به محض مشاهده تغییراتی در قیمت ارز شتابزده از دلال‌ها و سوداگران سبقت می‌گیرند و با بزرگ‌نمایی تغییرات قیمت چنان اظهار خوشحالی می‌کنند که کم از شادی ترامپ ندارد، افزود: ولی این شادی دیری نمی‌پاید و براساس روند هر ساله در ماه‌های بهمن و اسفند مسیر کاهشی پیدا می‌کند.

به گزارش همشهری، دیروز 30دی‌ماه 1396اما بازار ارز شاهد افزایش 106تومانی هر دلار آمریکا در بازار آزاد و ثبت رکورد 4564تومان بود و هر یورو هم با 76تومان افزایش قیمت، 5648تومانی دادوستد شد. برآوردها نشان می‌دهد که هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون دست‌کم 22درصد رشد قیمت را تجربه کرده و فاصله قیمت آن با دلار رسمی به حدود 22درصد رسیده است. این گزارش می‌افزاید:

همزمان با رشد قیمت ارزهای خارجی در بازار ارز ایران و افت شاخص بورس تهران، قیمت انواع سکه و طلا هم با رشد قیمت مواجه شد به‌گونه‌ای که هر گرم طلای 18عیار 1.1درصد گران شد و هر سکه طرح جدید هم با یک درصد افزایش یک میلیون و 518هزار و 500تومان قیمت خورد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته 16هزار تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

برخی فعالان بازار ارز دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر را ناشی از سیاست عرضه بانک مرکزی مبنی بر نفروختن ارز به صرافی‌های مجاز و تشدید برخورد با صرافی‌های غیرمجاز می‌دانند درحالی‌که به گفته آنها عرضه ارز از سوی بانک مرکزی به‌صورت مستقیم و به قیمت نزدیک به قیمت بازار ادامه دارد. آیا بانک مرکزی از امروز برای تحقق وعده رئیس‌کل این بانک، سیاست عرضه را برای کاهش قیمت در بازار تغییر خواهد داد؟ آخرین خبر اینکه دادستان تهران از بازداشت 5 نفر فروشنده غیرمجاز ارز خبر داده است.

کد خبر 396105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha