همشهری آنلاین: هزاران تن از معترضان به ریاست جمهوری دونالد ترامپ که بیشترشان زن هستند ضمن تجمع در مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس، فریاد «وقتت تمام است» سر داده و خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شدند.

تظاهرات گسترده مردم انگلیس علیه ترامپ در قلب لندن

به گزارش ایرنا، در این حرکت اعتراضی که از سوی جنبش زنان معترض انگلیس و با حمایت تعدادی از گروه‌های مدنی ضد جنگ و طرفدار صلح برنامه‌ریزی ‌شده است، سخنرانان در محکومیت عملکرد یک ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ اظهاراتی را بیان داشتند.

آنها همچنین شعارهایی را در قطع رابطه ویژه انگلیس و آمریکا و 'شرمت باد ترزا می' سر می دادند.

'بلند و واضح اعلام می‌کنیم که دونالد ترامپ مورد استقبال قرار نمی‌گیرد'، 'پناهجویان خوش‌آمد خوش‌آمد، دونالد ترامپ بیرون بیرون' و ' دیوار مکزیک محکوم محکوم' از دیگر شعارهای معترضان است.

آنها همچنین پلاکاردهایی را در دست گرفته‌اند که بر روی برخی از آنها نوشته‌ شده است 'ترامپ وقتت تمام است'، 'به حقوق زنان احترام بگذار'، 'نه به ترامپ، نه به جنگ'، 'شرم باد بر ترامپ'، 'علیه تبعیض نژادی و اسلام هراسی متحد هستیم' و ' ما از ورود پناهجویان استقبال می کنیم'.

سارا یکی از برگزار کنندگان این تجمع اعتراضی به خبرنگار ایرنا گفت: ما اینجا جمع شدیم تا مراتب اعتراض خود را به عملکرد ترامپ در یک سال گذشته به نمایش بگذاریم و به او پیام دهیم که وقتت تمام است.

وی افزود: ما از سفر او به لندن استقبال نمی کنیم و از نخست وزیر (ترزا می) می خواهیم تا دعوت رسمی برای سفر ترامپ به لندن را لغو کند.

در یک سال گذشته تظاهرات و تجمعات اعتراضی متعددی علیه سیاست های ترامپ در لندن برگزار شده که عدمتا با محور درخواست برای لغو سفر وی به لندن سازماندهی شده است.

خشم افکار عمومی مردم انگلیس نسبت به سیاست های رئیس جمهوری آمریکا همچنین سبب شده تا او به رغم دعوت رسمی نخست وزیر انگلیس چندین بار سفر خود به لندن را به تاخیر بیندازد.

ترامپ قرار بود فوریه آینده (اسفند) به منظور بازگشایی سفارت جدید آمریکا به لندن سفر کند اما هفته گذشته با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که از انجام این سفر منصرف شده است.

او درباره تصمیمش نوشت: دلیل لغو سفرم به لندن این است که اعتقادی به تصمیم دولت اوباما برای فروش سفارتمان که دریکی از بهترین نقاط لندن واقع‌شده در ازای یک جای پرت به ارزش 1.2 میلیارد دلار ندارم. توافق بدی است.

با این حال تحلیل گران مسائل سیاسی با اشاره به این مطلب که ساختمان جدید سفارت آمریکا در لندن در زمان ریاست جمهوری جورج بوش معامله شده و ارتباطی به دولت اوباما ندارد، تصمیم ترامپ را ناشی از نگرانی وی در مورد عدم استقبال مردم انگلیس از حضور وی عنوان می کنند.

این تحلیل بی ارتباط با هشدار گروه های مدنی مخالف ترامپ نیست که گفته اند در صورت سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن، خیابان‌های شهر را با حضور گسترده خود مسدود کرده و اجازه تردد به خودروی حامل وی را نخواهند داد.

در همین حال صادق خان شهردار لندن و از مخالفان سرسخت رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به تصمیم ترامپ برای لغو سفرش به لندن گفت که ترامپ پیام روشن مردم لندن را دریافت کرد. او درک کرد که اگر به این شهر سفر کند با تظاهرات گسترده مردم مواجه خواهد شد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز با اشاره به اینکه رابطه انگلیس و آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار نیست، اظهارات توهین‌آمیز و بی‌اعتنایی رئیس‌جمهوری آمریکا به نهادهای بین‌المللی را مورد انتقاد قرار داد.

با این حال بوریس جانسون وزیر امور خارجه نیز با انتشار پیام تندی در توییتر خود برای مخالفان ترامپ در کشورش خط ‌ونشان کشید و گفت: اجازه نخواهیم داد تا تعدادی افراد طوطی صفت رابطه میان دو کشور را به خطر بیندازند.

وی افزود: آمریکا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار واحد در انگلیس است اما صادق خان (شهردار لندن) و جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) مصمم هستند که این رابطه حساس را به خطر بیندازند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تا این لحظه تاریخ مشخصی برای سفر رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص نشده است. برخی رسانه‌های انگلیس از احتمال سفر ترامپ به لندن در اواسط سال جاری میلادی خبر می‌دهند.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرده است که ترزا می و دونالد ترامپ قرار است در حاشیه نشست داووس که از سه شنبه آینده در سوییس آغاز می شود، با یکدیگر دیدار کنند.

کد خبر 396065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha