همشهری آنلاین: تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رییس مجلس شورای اسلامی به تصمیم کمسیون تلفیق بودجه مبنی بر تعیین سقف ۵ میلیون تومانی برای حقوق اعضای هیات علمی اعتراض و آن را مغایر قانون دانستند.

به گزارش ایسنا،‌ تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی 34 دانشگاه و پژوهشگاه کشور طی نامه‌ای به دکتر علي لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، به تصمیم کمسیون تلفیق بودجه 97 در تعیین سقف 5 میلیون تومان برای حقوق اعضای هیات علمی اعتراض و آن را مغایر مفاد قانونی تلقی کردند.

متن نامه به شرح ذیل است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر لاریجانی

با سلام، اخباری که این روزها از کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد برای گروه‌های مختلفی از کارکنان دولت از جمله و به ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اخبار خوشایندی نیست.

از یک طرف بنا به آنچه در جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ آمده و از سوی برخی از اعضای کمیسیون هم بر آن تاکید شده، دولت از افزایش حقوق آن دسته از اعضای هیئت علمی که حقوق آنها بالای ۵۰ میلیون ریال است منع شده و مرتکبین این چنین اقدامی به مجازات بر اساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی تهدید شده‌اند. قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی که حقوق بالای ۵۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند استادان، دانشیاران و یا استادیاران با سابقه طولانی خدمت هستند. تصویب این بند به معنای تنبیه افرادی است که سال‌های طولانی عمر خود را وقف پیشرفت علمی کشور و آموزش جوانان این مرز بوم کرده‌اند. همچنین جنابعالی خود واقف هستید که این قانون چه پیام تلخی برای جوانان مشتاق به تحصیل و علاقه‌مند به پیشبرد برنامه‌های علمی کشور خواهد داشت.

قرار دادن اعضای هیات علمی در کنار برخی مقامات از قبیل مدیران عامل و اعضای هیات مدیره برخی موسسات نیز عمل ناصواب دیگری است که در این بند انجام شده است. اگرچه ممکن است حقوق این قبیل مدیران مانند گروهی از اعضای علمی بالای ۵۰ میلیون ریال باشد، اما قطعاً تفاوت این حقوق‌ها بسیار بیشتر از آن است که بتوان آنها را با هم مقایسه کرد و قرار دادن اینها در کنار یکدیگر قیاس مع‌الفارق است.

ضمن اینکه گروه مشاغلی که با هیات علمی مقایسه شده‌اند درست نیست زیرا از نظر مباحث علمی، نظام طبقه‌بندی و ارزشیابی، مشاغل از یک سنخ نبوده و به عبارتی همگن نیستند.

از سوی دیگر گروه مشاغل مقامات به نحوی طراحی شده که دارای مزایای جانبی چشمگری است، مواردی از قبیل حق مدیریت، حق ماموریت،حق مسکن و ده‌ها مزایای جانبی دیگر.

موضوع دیگری که در جزء 4 همین بند ذکر شده، گذاشتن سقف برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان است. همانگونه که جنابعالی قطعا به خاطر دارید این موضوع یک بار سال گذشته و به هنگام تصویب برنامه ششم توسعه مطرح شد که با درایت نمایندگان محترم رای نیاورد و از برنامه حذف شد.

ظاهراً طراحان این موضوع این بار قصد دارند آنچه در برنامه ششم به تصویب نرسیده را در قالب لایحه بودجه سال ۹۷ به تصویب برسانند و در صورت گرفتن نتیجه مثبت این رویه را در سال‌های بعد نیز ادامه دهند.

باز هم قطعاً جنابعالی به خاطر دارید در سال گذشته با مطرح شدن این موضوع، گروه وسیعی از اعضای هیات علمی برجسته و با تجربه کشور و اکثرا با مرتبه استادی یا دانشیاری تقاضای بازنشستگی خود را تقدیم کردند که با عدم تصویب پیشنهاد مذکور آن موضوع هم منتفی شد. در صورت تصویب این پیشنهاد در قانون بودجه سال ۹۷، قطعاً همان فرآیند تکرار خواهد شد و در این صورت مجموعه علمی کشور به یکباره با ضربه سنگین و جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

حتی طرح مکرر این موضوع به خودی خود باعث ایجاد جو روانی ناسالم در مراکز علمی کشور و بروز احساس عدم امنیت شغلی در بین اعضای هیات علمی با سابقه و با تجربه دانشگاه‌ها خواهد شد که یقینا کمترین اثر آن، ایجاد احساس یأس و سرخوردگی در این قشر فرهیخته است.

قریب به اتفاق این افراد کسانی هستند که اگر می‌خواستند، می‌توانستند به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کنند و فارغ از چنین دغدغه‌هایی به کار آموزش و پژوهش بپردازند. شایسته نیست با افرادی که خدمت به این مرزوبوم و پرورش جوانان کشور را به رفاه شخصی خود ترجیح داده‌اند چنین برخورد شود.

با عنایت به موارد فوق خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که موارد ذکر شده در بالا از لایحه بودجه حذف شود و از این طریق اعضای علمی بتوانند با آرامش خاطر بیشتر همچون گذشته به خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی خود به میهن اسلامی و جوانان عزیز این سرزمین ادامه دهند.

کد خبر 395964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha