همشهری آنلاین: دولت سوئد برای آموزش شهروندانش برای مقابله احتمالی با حمله نظامی روسیه، یک کتابچه آموزشی منتشر کرد.

روسیه - سوئد

در حالی که احتمال برخورد نظامی میان کشورهای اروپایی و روسیه از زمان فروپاشی شوروی سابق تاکنون به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، دولت سوئد برای چهار میلیون و هفتصد هزار خانوار این کشور کتابچه‌های آموزشی برای «آمادگی در برابر بحران یا یک مخاصمه مسلحانه» را ارسال می‌کند.

به گزارش رسانه‌های محلی، مبارزه با حملات سایبری و تروریستی و همچنین چگونگی تامین نیازهای اولیه (آب، غذا و گرما) از جمله بخش‌های این جزوه آموزشی هستنتد.

این سیاست دولت، پس از بازگشت خدمت سربازی اجباری و برگزاری بزرگترین رزمایش ربع قرن اخیر در سال گذشته، نشانه‌ای جدید از نگرانی‌های امنیتی در این کشور آرام اسکاندیناوی است.

با وجود آنکه در این کتابچه اشاره‌ای به نام دشمن احتمالی نشده، اما همه شواهد حاکی از آن است که اگر قرار باشد سوئد در معرض حمله خارجی قرار بگیرد، این حمله از ناحیه کشوری غیر از روسیه نخواهد بود. از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای و نرم‌افزاری روسیه نسبت به افکار عمومی کشورهای اروپایی، بسیاری از رهبران اسکاندیناوی احساس خطر کرده اند. در سوئد که عمدتا به اتخاذ سیاست‌های بی‌طرفانه در قبال بحران‌های بین‌المللی مشهور است، دست‌کم چهار حزب خواستار الحاق به ناتو شده اند.

با این همه کریستینا اندرسون، مدیر مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه سوئد می‌گوید که انتشار این جزوه‌ها تنها برای آمادگی در برابر یک مخاصمه مسلحانه نیست: «تمام جامعه باید برای مواجهه با یک درگیری نظامی یا غیر نظامی آشنا شود. در ۲۵-۳۰ سال گذشته یا بیشتر از آن، در سوئد حتی از آمادگی همه نیروها یا وضعیت اضطراری جدی هم حرفی نزده‌ایم. شناخت و آمادگی در برابر چنین شرایطی در سوئد بسیار کم است.»

کد خبر 395829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha