همشهری‌آنلاین: بیش از هزار و ۸۰۰ نفر از مفتی‌های پاکستان فتوایی درباره ممنوعیت عملیات انتحاری صادر کردند، که در قالب کتابی توسط دولت منتشر شد.

معمولا وقوع حمله‌هاي انتحاری به خصوص علیه غیرنظامیان به عنوان یک اقدام متعصبانه و غیر اخلاقی محکوم می‌شود با این حال شورشیان این اقدام را یک تاکتیک موثر تلقی می‌کنند و برای انجام آن توجیه‌های اعتقادی هم می‌آورند.

از اوایل سال 2000 تاکنون در پاکستان بارها عملیات انتحاری انجام شده و بسیاری از قربانیان اين حمله‌ها غیر نظامیان بوده‌اند.

بر همین اساس بیش از هزار و 800 روحانی در پاکستان عملیات انتحاری را ممنوع و "حرام" اعلام کردند.

فتوای مفتیان پاکستان درخصوص حرام بودن عملیات انتحاری توسط دانشگاه دولتی پاکستان در قالب يك كتاب منتشر  و با حضور ممنون حسین رونمایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ممنون حسین، رئیس‌جمهور پاکستان در این کتاب نوشت: این فتوا می‌تواند یک مبنای مستحکم برای برقراری ثبات در یک جامعه اسلامی میانه‌رو باشد. ما از این فتوا می‌توانیم به عنوان یک رهنمود برای تحت کنترل درآوردن افراطگرایی در چارچوب اصول طلایی اسلام استفاده کنیم.

با این حال منتقدان داخلی و خارجی، دولت و ارتش پاکستان را به نزدیکی و حمایت از گروه‌های افراطی برای اهداف سیاسی و نظامی متهم کرده و می‌گویند که آنها هنوز راه درازی برای مقابله جدی با افراط‌گرایی در پیش دارند.

باوجود اين‌كه مقام‌هاي پاکستانی بارها اتهام‌هاي مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر حمایت این کشور از گروه‌های شبه نظامی افراطی در افغانستان و هند را رد کرده‌اند، اما آنها در محافل خصوصی اعلام می‌کنند هرگونه اقدامی علیه گروه‌های تندرو و افراطی زمان‌بر بوده و نیاز است که با دقت بسیاری اقدام شود.

کد خبر 395740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha