همشهری آنلاین: در کنار ثبت ملی آثار تاریخی قرار گرفته در "موزه ملی ایران"، "سعدآباد"، "تپه حسنلو" و حتی "شهرسوخته"، ۲۷ اثر تاریخی نیز از کاخ جهانی گلستان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

میراث

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با بیان این‌که ۲۷ اثر نقاشی محمودخان ملک‌الشعرا (صبا) در کاخ گلستان، چند روز گذشته در فهرست میراث ملی منقول ثبت شد، گفت: سبک نقاشی صبا را می‌توان یکی از شاخص‌ترین نمونه‌ها و نمادهای تجدد در نقاشی دوره قاجار به شمار آورد که نه اصل و ریشه را گم کرده و نه در اصول هنر مدرن غرب غرق شده است، همچنین در آثارش ابتکار و خلق وجوه تازه از ترکیب سنت‌های هنری ایران با اصول و قواعد نقاشی اروپایی را به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: نقاشی‌های این هنرمند قاجاری از بناها و فضاهای تهران عصر ناصری بسیار دقیق و مستند بوده و در آثارش به خوبی مهارت‌های بالای او در ژرف‌نمایی کیفیت‌های نوری نشان داده شده است. آثار صبا ساده و بی‌هیچ ادعایی، مظهر تحولی جهانی و بازتاب دوران این استاد است، به همین دلیل است آثارش هم ارزش هنری و هم ارزش تاریخی دارد.

او افزود: صبا از دوران کودکی پیش عموی خود «محمد قاسم خان» ملقب به «فروغ» به تحصیل پرداخت و در نوجوانی شیفته هنر شد و  به یادگیری فنون، اصول هنرهای سنتی و صنایع ظریفه پرداخت.

وی ادامه داد: او از پدر و پدر بزرگ خود لقب ملک الشعرایی را در دربار محمدشاه قاجار به ارث برد و در پایین تمام نقاشیهایش  «بنده درگاه محمود» نوشته شده است که امضای آثار نقاشی صبا محسوب می شود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: محمودخان گذشته از هنر نقاشی در  فن شعر نیز استاد بوده و در فنون پیکرتراشی، منبت‌کاری، خوشنویسی و موسیقی از کم نظیران عصر خود به شمار میرود، از محمود صبا ۲۷ اثر ارزشمند شامل نقاشیهای آبرنگ، رنگ و روغن، قلمدان، ماکت و کولاژ تمبر در کاخ گلستان بجای مانده است. بیشتر تابلوهای نقاشی این هنرمند از عمارتها، فضاهای بیرونی و درونی کاخ های سلطنتی قاجار به تصویر کشیده شده است.

او اضافه کرد: محمود خان ملک الشعرا (صبا) ۲۰۰ سال پیش در تهران متولد شد و در سن ۸۰ سالگی درگذشت، پدرش محمد حسین خان متخلص به «عندلیب»  و پدر بزرگ او «فتحعلی خان صبای کاشانی»،  شاعر و ملک الشعرای دربار فتحعلی شاه قاجار بود.

۱۸۶ اثر منقول واجد ثبت ملی شناخته شدند

همچنین روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نقل از فرهاد نظری، مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور در یک گزارش کلی از ثبت ۱۸۶ اثر در فهرست آثار ملی منقول خبر داده است.

 براساس این گزارش؛ «۱۸۶ اثر موزه‌ای از استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و فارس، موزه ملی ایران، موزه میرعماد مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و کاخ گلستان در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسید که از این تعداد ۳۵ اثر به سفال‌های نیشابور موزه ملی ایران، ۲۰ قطعه خط نستعلیق اساتید خوشنویسی میرعلی هروی، شاه‌محمود نیشابوری ملقب به زرین‌قلم در موزه خط و کتابت تعلق دارد.

۲۷ اثر مکشوفه از کاوش‌های باستان شناختی محوطه باستانی حسنلو در آذربایجان غربی شامل اشیای سفالی، مفرغی و استخوانی و ۳۶ اثر از محوطه ثبت جهانی شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان  از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی منقول هستند.

به گفته وی ۳۱ شی از موزه تخت جمشید و۱۰ اثر محوطه تاریخی و جهانی شوش از جمله آثاری است که در کمیته ثبت آثار منقول واجد ارزش ثبت شناخته شد.»

کد خبر 395430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha