دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مک‌دونا در ۲۶ مارس ۱۹۷۰ در خانواده‌ای ایرلندی در کمبرول لندن به دنیا آمد.

سینما

مارتین مک‌دونا  نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی بریتانیایی است. او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسانِ زندهٔ ایرلندی شناخته شده است.

پدر و مادرش پس از مدتی او و برادرش را در لندن رها کردند و به شهرستان گلوی (به انگلیسی: County Galway) در ایرلند بازگشتند. مک‌دونا در ۱۶سالگی مدرسه را رها کرد و چند سال در جنوب لندن بیکار و سرگردان بود تا این‌که شغل سطح پایینی دست و پا کرد. پس از مدت کوتاهی آن شغل را هم رها کرد تا قلمش را امتحان کند.

شش اثر ابتدایی نمایشی او در واقع دو تریلوژی است که ماجراهای همگی‌شان در شهرستان گلوی یا اطراف آن می‌گذرد، جایی که مک‌دونا تعطیلات کودکی‌اش را می‌گذراند.

مارتین مک‌دونا سه‌گانهٔ «لی‌نین» را در سال ۱۹۹۵ به سالن‌های نمایش ایرلند و لندن فرستاد تا این‌که ملکهٔ زیبایی لی‌نین در فوریهٔ ۱۹۹۶ در گلویِ ایرلند به روی صحنه رفت. سپس در سالنِ «رویال کورت» لندن اجرا شد و منتقدان را به وجد آورد. مک‌دونا که ۲۷ساله بود توانست پس از شکسپیر دومین کسی باشد که همزمان چهار نمایشنامه‌اش در سالن‌های تئاتر لندن روی صحنه رفته است.

در زمینه سینما او بسیار گزیده‌کار بوده است. اما هر سه اثرش به نام‌های در بروژ ۲۰۰۸؛ هفت روانی ۲۰۱۲ و سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری ۲۰۱۷؛ شاخص و با استقبال بسیار مثبت منتقدان روبرو شده‌اند. فیلم اخیر او برنده جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۸ گردید.

  • نمایشنامه‌ها

ملکهٔ زیبایی لی‌نین (۱۹۹۶)

 جمجمه‌ای در کانه‌مارا (۱۹۹۷)

غرب غمزده (۱۹۹۷)

چلاق آینیشمان (۱۹۹۷)

ستوان آینیشمور (۲۰۰۱)

مرد بالشی (۲۰۰۳)

مراسم قطع دست در اسپوکن (۲۰۱۰)

مأمورهای اعدام (۲۰۱۵)

  • فیلم‌ها

در بروژ ۲۰۰۸

هفت روانی ۲۰۱۲

سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری ۲۰۱۷

کد خبر 394942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha