دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

معصومه ابتکار - معاون رئیس‌جمهور: سال‌هاست که آنها را می‌شناسم؛ تشکلی غیردولتی که به سراغ سخت‌ترین کارها رفته، به سراغ زمین‌خوردگان انتهای خط...

معصومه ابتکار

کارتن‌خواب‌ها و معتادان بی‌خانمان؛ این تشکل با گروهی از جوانان عاشق که هم دردها را می‌شناخته‌اند و هم همت مقابله با درد و نیز امید غلبه بر بدترین مصائب را داشته‌اند کار می‌کند.

با آنها و ده‌ها مانندش، در دوران نمایندگی شورای شهر تهران آشنا شدم و تاکنون نیز تلاش کرده‌ام افتخار همراهی‌شان را داشته باشم. حالا بسیاری از کارها نتیجه داده؛ مانند بازپروری و اشتغال به کار کسانی که دیگر حتی امید زنده ماندن هم نداشتند. اما اشاره‌ام در آغاز موضوع به چنین فعالیتی، چرا؟ زیرا این نمونه‌ای است از فعالیت هزاران نهاد مدنی و غیردولتی که بر شانه همت جوانان و مردم برای بهبود و تغییر شرایط زندگی هموطنان بنا شده است.

خوشبختانه روند رشد این تشکل‌ها طی سال‌های اخیر و پس از افول شدیدی که در دولت‌های نهم و دهم دچار شدند، رو به تزاید بوده و نمونه‌های بارز آن‌را می‌توان در زمینه‌های اجتماعی زنان، کودکان و محیط‌زیست دید. فضایی که برای این نوع کارها در عرصه‌های اجتماعی فراهم شده بی‌تردید سرمایه بزرگی برای کشور و از نمادهای مردم‌سالاری به‌حساب می‌آید و در آن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی جوانان رو به رشد و مورد حمایت دولت است. برای جوانان رویکردهای دیگری نیز در سال‌های اخیر بروز و ظهور یافته است.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم با وجود مشکلات برای بهبود فضای دانشگاه‌ها، گام‌های اساسی برداشته‌اند که اجازه گسترش تشکل‌ها و نشریات دانشجویی از آن جمله است. کاهش تنش و کمرنگ شدن جو امنیتی در فضای دانشجویی طی 5 سال گذشته مشهود بوده،‌اگرچه مشکلاتی مانند دانشجویان ستاره‌دار و برخی محدودیت‌ها غیرقابل انکار است و دولت براساس وعده‌های رئیس‌جمهور روحانی در رفع آنها می‌کوشد تا دانشجویان و دانشگاهیان بتوانند از فضای آرام و پویای علمی و آزاد سیاسی بهره‌مند شوند. از مطالبات عمده جوانان، دسترسی آزاد به اطلاعات و اینترنت بوده که تا قبل از حوادث هفته اخیر شاهد فضای کم‌نظیری در این مورد در کشور بودیم.

از دیگر جهت‌گیری‌های دولت حمایت از جوانان نخبه و تحصیلکرده با ایجاد صدها شرکت دانش‌بنیان در کشور و حمایت‌های بازاریابی و خدمات در سطح ملی و بین‌المللی برای آنان بوده است. با این حال کسی نمی‌تواند کمبودها و کاستی‌ها را چه در سطح قوا یا دستگاه‌های خدمات‌رسان انکار کند.

جوانان در قبال فساد در هر دوره‌ای حساس بوده‌اند و آرمان‌طلبی آنان ایجاب می‌کند که در مقابل رانت و سوءاستفاده صدای اعتراض خود را به گوش‌ها برسانند. همچنین مشکلات ناشی از بی‌عدالتی و تبعیض‌هایی که ممکن است به‌دلیل عدم توازن در ساختارها و فقدان نظارت کافی به‌وجود آید یا مشکلات اقتصادی که فاصله میان دهک‌ها و اقشار مختلف را زیاد می‌کند،

به‌خوبی به چشمان تیزبین جوانان می‌آید و آنها را آزرده و خدای‌ناکرده ناامید می‌سازد. بنابراین روشن است که در چنین شرایطی باید به یک گفتمان زنده و پویا در رسانه‌ها ازجمله رسانه ملی روی‌آوریم؛ گفت‌وگویی میان نسل‌ها که در آن گوش‌ها به‌دور از کلیشه‌ها و جانبداری‌ها برای شنیدن خواسته‌ها و اعتراض‌های جوانان باز باشد.

بی‌تردید در شرایط موجود تنش، خشونت و زوال امنیت همه آنچه را که در 5سال گذشته به‌دست آورده‌ایم در خطر قرار خواهد داد. به‌ویژه در ابعاد اقتصادی که مانع سرمایه‌گذاری و رشد می‌شود یا در ابعاد اجتماعی که محدودیت‌هایی مانند دسترسی به اطلاعات آزاد را کاهش می‌دهد و البته ده‌ها شغل وابسته به فضای مجازی را دچار رکود و شکست می‌کند و همچنین مانع شفافیت فضا برای رسیدگی به مفاسد و مطالبات می‌شود. اکنون برای جوانان بهترین مسیر، مطالبه‌گری فعال توأم با تلاش و فعالیت در رفع مشکلات است؛ این تلاش مانند مثالی که در آغاز این یادداشت زدم می‌تواند «آخرخط‌رسیده‌ها» را هم به زندگی برگرداند.

کد خبر 394821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha