همشهری آنلاین: یکی از مدیران سابق شرکت فیس‌بوک در نشستی در دانشکده تجارت استنفورد ابراز نگرانی کرد شبکه‌های اجتماعی به ابزاری تبدیل شده‌اند که درحال از هم دریدن تار و پود روابط اجتماعی و عملکرد جامعه هستند.

براساس گزارش ساينس الرت، چامات پاليهاپيتيا قائم‌مقام سابق شركت فيس‌بوك براي مثال به كمپين تقلبي واتس‌اپ در هندوستان اشاره كرد كه به زنجيره‌اي از قتل‌ها در اين كشور منتهي شد.

با اين‌همه وي معتقد است اين فناوري همچنين تاثيرات كوچكي برا روند تعامل انسان ها با يكديگر نيز دارد. پاليهاپيتيا معتقد است در كوتاه‌مدت حلقه‌هاي بازخوردي كه در اين شبكه‌ها ايجاد مي‌شوند به مرور روند عملكرد جامعه را تخريب مي‌كند. به اعتقاد وي تعاملاتي نظير دوست داشتن (لايك كردن) يك عكس يا تاييد و محبوب‌سازي يك توئيت بيشتر لذت‌هاي زودگذر هستند تا ارتباطي معني‌دار.

ليزبت كيم متخصص روانشناس اجتماعي نيز معتقد است سكوي شبكه‌هاي اجتماعي امروزي امكان شنيده شدن، تقويت شدن و معتبر شدن پيام هر فردي را فراهم مي‌آورند و اين پديده مي‌تواند زمينه هر رويدادي، از موارد ريز و درشت قلدري‌هاي سايبري گرفته تا كمپين‌هاي وسيع‌تر آزار و اذيت آنلاين را فراهم آورد. به گفته وي توجه عموم مردم نسبت به زواياي تاريك شبكه‌هاي اجتماعي افزايش پيدا كرده‌است. 

به گفته محققان ميان تعامل رو در رو و تعامل در فضاي مجازي افراد با يكديگر تفاوتي قابل توجه وجود دارد. زماني كه افراد در شبكه مجازي قطع رابطه مي‌كنند، نسبت به زماني كه رابطه‌اي رو در رو با پايان مي‌رسد، راحتر‌تر با يكديگر بدرفتاري مي‌كنند. مهم است به ياد داشته‌باشيم كه شبكه‌هاي اجتماعي، هراندازه هم كه فراگير شده‌باشند هنوز پديده‌هايي جديد به شمار مي‌روند از اين رو تاثيرات مثبت و منفي آن بر جوامع همچنان بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد.

کد خبر 394660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha