شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ایتالیایی دست مصنوعی بیونیکی را ابداع کرده‌اند که از حس لامسه برخوردار است و در فضای خارج از آزمایشگاه نیز می‌توان از استفاده کرد.

دست

براساس گزارش BBC، اولين گيرنده اين دست روباتيك بيونيكي زني به نام آلمرينا ماسكارلو است كه درحدود 20 سال پيش دست چپش را در يك سانحه از دست داد و اكنون مي‌گويد حس مي‌كند دستش بازگشته‌است.

اين گروه در سال 2014 اولين دست مصنوعي داراي حس جهان را ابداع كردند اما تجهيزات حسگر و پردازشگر آن به اندازه‌اي حجيم بود كه امكان استفاده از اين دست در فضاي خارج از آزمايشگاه وجود نداشت. اكنون اين فناوري به اندازه‌اي كوچك شده‌است كه امكان حمل آن وجود دارد.

مهندسان، متخصصان اعصاب، جراحان، مهندسان الكترونيك و متخصصان روباتيك از كشورهاي ايتاليا، سوئيس و آلمان در اين پروژه همكاري داشته‌اند.

اين دست داراي حسگرهايي است كه اطلاعات درباره سختي يا نرمي اجسام را رديابي مي‌كنند. اطلاعات به دست آمده به رايانه‌اي كوچك انتقال داده شده و به زباني قابل فهم براي مغز ترجمه مي‌شوند.

داده‌هاي ترجمه شده از طريق الكترود‌هايي كوچك كه در اعصاب بازوي ماسكارلو كاشته شده‌اند، به مغز او انتقال پيدا مي‌كند. در آزمايش انجام شده،‌چشمان گيرنده دست بسته شد و از او خواسته شد تا تشخيص دهد جسمي كه به دست دارد نرم است يا سخت. به گفته ماسكارلو، حسي كه در او ايجاد مي‌شود به اندازه‌اي بادوام است گويي كه دستش دوباره بازگشته‌است.

اين ابداع معرف پيشرفت ديگري در زمينه اندام‌هاي مصنوعي عصبي است، سطح مشتركي كه ميان ماشين و بدن انسان ايجاد مي‌شود. 

کد خبر 394654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha