همشهری آنلاین: هیات مدیره و هیات موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در نخستین دیدار رسانه‌ای خود به دیدار همکاران خود در روزنامه اطلاعات و گفت‌وگو با سید محمود دعایی و پیشکسوتان این روزنامه رفت

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران

صبح 19 دي جسله مشتركت هيات مديره و هيات موسس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهان در محل روزنامه اطلاعات و با حضور سيد محمود دعايي، مدير مسئول، عليرضا خاني، سردبير، ابوالقاسم قاسم‌زاده و جلال رفيع، از پيشكسوتان اين روزنامه برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه، عباس عبدي، رئيس هيات مديره انجمن، گزارشي از روند شكل‌گيري انجمن تهران ارائه داد. وي در مورد حضور در روزنامه اطلاعات گفت: علاوه بر اينكه روزنامه اطلاعات، نشريه انتخابي براي درج آگهي‌هاي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران است، به عنوان يكي از قديمي‌ترين روزنامه‌هاي كشور و به دليل موضع‌گيري‌هاي متعادل، جايگاه‌ ويژه‌اي در ميان روزنامه‌نگاران دارد و از اين روي، هيات مديره تصميم گرفت برنامه ديدار با روزنامه‌هاي مختلف را از روزنامه اطلاعات شروع كند.

سپس، سيد محمود دعايي، مدير مسئول روزنامه اطلاعات، ضمن استقبال از تشكيل انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران، گفت: متاسفانه به دليل جايگاه مدير مسئولي، از امكان عضويت در اين انجمن محروم هستم اما حمايت از روزنامه‌نگاران را وظيفه خود مي‌دانم و از اين رو موسسه اطلاعات آماده است هر گونه حمايتي را از انجمن انجام دهد.

وي افزود: آمادگي داريم حتي فضايي به عنوان دفتر انجمن در اختيار شما قرار دهيم تا كارهايتان را سريع‌تر آغاز كنيد.

جلال رفيع از پيشكسوتان مطبوعات و روزنامه اطلاعات نيز در اين ديدار ضمن ابراز تاسف از وضعيت فعلي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران، گفت: اميدوارم انجمن تهران از نهالي نوپا به درختي تناور تبديل شود و بتواند در حمايت همه جانبه از صنف گام‌هاي موثري بردارد.

وي گفت: يكي از بهانه‌هايي كه براي توقف فعاليت انجمن ايران عنوان شد، فعاليت سياسي بود، هرچند تمايز عمل صنفي و سياسي كار بسيار دشواري است اما حتما تاكيد بر فعاليت كاملا صنفي مي‌تواند در اين راه كمك كننده باشد.

سپس ابوالقاسم قاسم‌زاده از ياران قديمي مطبوعات و روزنامه‌ اطلاعات با گرامي‌داشت ياد و خاطره مرحوم احمد بورقاني، گفت: فعاليت در انجمن صنفي روزنامه‌نگاري كار سهل و ممتنع است. وي افزود: در بسياري از كشورها، فعاليت صنفي، "پسا فعاليت" حزبي است، اما متاسفانه در جامعه ما به دليل نبودن احزاب سياسي قوي، فعاليت صنفي كمي سخت شده است.

قاسم‌زاده، راز موفقيت انجمن را، تعريف جامع و مانع از حوزه صنف دانست و افزود: متاسفانه ما از صنف روزنامه‌نگار تعريفي نداريم، ضمن آنكه با يكديگر نيز ارتباط نداريم و تبادل تجربيات صورت نمي‌گيرد.

اين روزنامه‌نگار پيشكسوت براي تقويت انجمن صنفي سه راهكار پيشنهاد داد و گفت: انجمن ابتدا بايد حوزه صنف را قوام يافته كند و سپس به آموزش روزنامه‌نگاري توجه ويژه داشته باشد و سوم، ارتباطات مستمري با دانشكده‌هاي روزنامه‌نگاري و ارتباطات برقرار كند.

عليرضا خاني، سردبير روزنامه اطلاعات نيز طي سخناني، حمايت از حقوق روزنامه‌نگاران در برابر نهاد‌هاي قدرت را از جمله اولويت‌هاي انجمن دانست و  گفت: از لحاظ درون صنفي نيز بايد به فكر روش و منشي باشيم كه مطبوعات قابل دفاع‌تر باشند. وي در توضيح اين سخن افزود: در يان سال‌ها اقدامي براي ارتقاء سطح رسانه‌ها صورت نگرفته و نهاد‌هاي دولتي نيز به اين امر توجه ندارند. خاني افزود: انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران مي‌توان گام‌هاي موثري در اين زمينه بردارد. خاني، مناعت طبع، آزادگي و غرور حرفه‌اي را از مهم‌ترين ملاك‌هاي روزنامه‌نگاري دانست و گفت: درهاي روزنامه‌نگاري به روي همه باز است اما اين موضوع نبايد به شان كار حرفه‌اي ضربه بزند.

كاميبز نوروزي، نايب رئيس انجمن نيز در اين ديدار، به انقطاع نسلي روزنامه‌نگاران اشاره كرد و گفت: سه عامل باعث اين مهم شده است كه نخستين آن، مسئله اقتصادي مطبوعات است. به گفته نوروزي توقيف‌هاي پي‌درپيي و فقدان امنيت شغلي  به عنوان ديگر عوامل، در مجموع باعث شده تا تجربه نسلي در روزنامه‌نگاري ايران شكل نگيرد و فاصله نسلي به نقطه ضعف عمده مطبوعات بدل شده است.

در پايان اين ديدار، عباس عبدي، گفت: تفكيك امر سياسي و صنفي بسيار دشوار است و احتياج به همفكري و مشاركت بدنه صنف دارد و در اين ميان، مشاركت همكاران باتجربه بسيار  بسيار مهم و راهگشا خواهد بود.

انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در نظر دارد طي يك برنامه زمان‌بندي شده در تحريه روزنامه‌هاي مختلف حضور يابد و از هم‌انديشي روزنامه‌نگاران در پيشبرد امور صنفي استفاده كند.

کد خبر 394398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha