همشهری آنلاین: در پی بالا گرفتن بحث امکان تعلیق حضور ورزش ایران در میادین بین‌المللی به دلیل عدم بازی با تیم‌های رژیم تل‌آویو، سعید فائقی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت باید بگوییم که ورزشکاران ما خودشان به دلایل اعتقادی مقابل تیم‌های اسرائیل بازی نمی‌کنند.

فائقی

به گزارش ايسنا، پس از اتفاقاتِ کشتیِ علیرضا کریمی در مسابقات جهانی زیر 23 سال، بحث تعلیق کشتی ایران مطرح و پرونده به کمیته بین‌المللی المپیک کشیده شده اما کرسی نداشتن ایران در IOC و عدم وجود نفوذ مسئولان ورزش در این نهاد بین‌المللی ورزش نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

سعید فائقی در اين خصوص گفت: ما باید با دیپلماسی پیش رویم. تعجب می‌کنم در حالی که در برجام به نتیجه‌ رسیدیم، مسئولان ورزش در این قضیه باعث تشدید مشکل شدند. برای مثال در بحث مشکل پیش آمده برای شجاعی و حاج صفی نیز وزارت ورزش و جوانان حالت تهاجمی به خود گرفت که ما این دو بازیکن را محروم خواهیم کرد و این یعنی دفاع علنی حاکمیت و وزارت ورزش و جوانان از این موضع. ما باید از این موضع گیری خارج شویم و طوری وانمود کنیم که ورزشکار بنا بر اعتقادات شخصی نخواسته با حریف اسرائیلی مواجه شود اما قطعا اگر با این وضعیت و مخالفت علنی پیش برویم محروم خواهیم شد.

او در ادامه‌ اظهار کرد: ما باید از این زاویه وارد شویم که ورزشکار با اعتقادات شخصی خود تمایلی به مبارزه با ورزشکار اسرائیلی ندارد، چرا که در تمام بندهای المپیک مخصوصا در بحث همبستگی، بحث عقاید افراد بسیار مهم است و نمی‌توانند فرد را به دلیل رعایت حقوق شهروندی تضعیف کنند و ما باید این گونه وانمود کنیم که ورزشکار ما بنا به اعتقادات شخصی خود تمایلی به کشتی‌ گرفتن با حریف اسرائیلی نداشته و نمی توانیم بنا به دلایل حقوق شهروندی روی ورزشکارمان فشار وارد کنیم، چرا که حقوق شهروندی برای ما بسیار مهم است. در واقع باید پای دولت را از عدم مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی بیرون آوریم.

فائقی در ادامه‌ با اشاره به تجلیل‌هایی که از علیرضا کریمی صورت گرفت، خاطر نشان کرد: ما با علیرضا کریمی مانند یک قهرمان عمل کردیم، هدایایی به او دادیم در حالی که IOC رسانه‌های داخلی ما را بررسی خواهد کرد اما ما در این قضیه تماما شعار سر دادیم و از او حمایت کردیم که این به نفع ما نیست. باید کشتی‌گیرمان را قانع کنیم تا او تمام مسائل را به گردن بگیرد.

او هم‌چنین گفت: متاسفانه در گذشته IOC به دنبال حذف کشتی از المپیک بود. یکی از نقاط قوت ایران و آمریکا کشتی است و در این قضیه نیز برای حفظ کشتی در المپیک هم راستا شدند و با تلاش همگی کشتی در المپیک باقی ماند. امروز نگرانی من از این بابت است با این بحث پرونده حذف کشتی در المپیک هم بار دیگر به جریان بیفتد.

فائقی با اشاره به صحبت‌های داور ایران و استرالیا در راه جام جهانی 1998 بیان‌ کرد: داور دیدار ایران و استرالیا با صراحت کامل به من گفت‌ فیفا خیلی تمایل ندارد که ایران از این مرحله بالا برود و می‌دانم در سایر رشته‌ها نیز وضعیت به همین گونه است، چرا که به لحاظ حکومتی شما را دوست ندارند.

معاون اسبق سازمان تربیت ‌بدنی درباره نداشتن کرسی در IOC نیز، بیان‌ کرد: ایران جایگاه خود در IOC را به راحتی از دست داد. متاسفانه عزمی در دولت وجود ندارد تا مجددا این کرسی را به دست آوریم، چرا که از افرادی برای ریاست کمیته ملی المپیک نام می برند که جایگاهی در دنیای ورزش ندارند. به لحاظ همبستگی در IOC این مسائل بسیار مهم است و باید افرادی را برای ریاست کمیته ملی المپیک انتخاب کنیم که در دنیا دارای جایگاه باشند.

فائقی در ادامه‌ با اشاره به جایگاه هاشمی طبا در IOC، بیان‌ کرد: اگر روزی هاشمی طبا ، نماینده ایران در IOC بود، به دلیل کارهایی بود که او انجام داد و در دنیا سر و صدا به پا کرد. ایجاد معاونت ورزش بانوان، تحویل دادن 200 مدیر زن، تشکیل فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی و حضور بانوان در تمام مسابقات از جمله کارهای هاشمی‌طبا بود که اینها همه تاثیرگذار بود. رییس فعلی کمیته ملی المپیک هم هیچ جایگاهی در دنیا ندارند و نخواهند توانست در ادامه‌ نیز جایگاهی را به دست بیاورند.

وی گفت: ما باید از افرادی استفاده کنیم که در دنیا دارای جایگاه باشند. ورزشکارانِ المپینی ما بهترین گزینه هستند و شانس بسیاری را دارند. ما باید از افرادی استفاده کنیم که شانس زیادی برای کسب کرسی در IOC داشته باشند. فائزه هاشمی نیز یکی از افرادی است که دارای شانس بسیاری است و می‌توان از وی برای حضور در ورزش حمایت کرد اما متاسفانه در این مسیر از افرادی حمایت می‌شود که هیچ شانسی برای عضویت در IOC ندارند.

کد خبر 393797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha