همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ هکتار از سطح نیزارهای دریاچه زریبار طعمه حریق شده که از این میزان حدودا ۳۰ هکتار آن مربوط به آتش‌سوزی شب گذشته است.

۳۰ هکتار از سطح نیزارهای دریاچه زریبار مریوان طعمه حریق شد

به گزارش مهر، صباح پناهی با اشاره به این که در طول سال چندین بار نیزارهای زریبار به دلایل متعددی طعمه حریق می‌شوند، گفت: در طول دو هفته اخیر پنج مورد آتش‌سوزی در نیزارهای این دریاچه اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: اکیپ گشت و بازرسی اداره محیط زیست مریوان همواره به طور شبانه‌روز پایش و کنترل محوطه پناهگاه حیات وحش زریبار را انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: متاسفانه با توجه به بالا بودن سطح نیزارها دسترسی به بخش‌هایي از آن بسیار سخت است و در صورت آتش گرفتن این بخش‌ها هم خاموش کردن آن مشکل است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان ادامه داد: شب گذشته آتش‌سوزی در بخش‌هایی از نیزارهای دریاچه زریبار اتفاق افتاد که بخش‌هایی از آن توسط ۹ نفر از محیط بانان و همکاری انجمن‌های زیست محیطی مهار شد.

پناهی اضافه کرد: بخش‌هایی هم دسترسی به آن مشکل بود با توجه به سردی هوا خاموش شد و این آتش‌سوزی در ساعت یک بامداد امروز به طور کامل مهار شد.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدودا ۵۰ هکتار از سطح نیزارهای دریاچه زریبار طعمه حریق شدند که به طور تقریبی ۳۰ هکتار آن مربوط به آتش‌سوزی شامگاه گذشته است.

وی با اعلام این که دو نفر از عوامل آتش‌سوزی نیزارهای دریاچه زریبار دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شدند، گفت: یکی از این افراد دلیل این کارخود را به ما تنها شیطنت عنوان کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان یکی از دلایل رشد نیزارها را ورود فاضلاب به این دریاچه خواند و گفت: نیزارها پناهگاهی برای پرندگان و دیگر حیوانات آبزی هستند و از این لحاظ وجود آن ضروری و دارای فوائد بی‌شماری است.

پناهی بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که توسط تیم تخصصی دانشگاه کردستان در این دریاچه انجام شده رشد نیزار در طول ۳۰ سال گذشته خطری برای دریاچه به همراه نداشته است ولی حجم زیادی از فاضلاب وارد آن شده که باید از ورود آن جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 393555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha