یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه بین الملل: با گذشت نزدیک به 5 سال از آغاز اشغال عراق، سرانجام نیروهای انگلیسی در بصره تأمین امنیت این شهر جنوبی عراق را به دولت این کشور واگذار کردند.

این اقدام که مرحله‌ای مهم در خروج کامل نیروهای انگلیسی از کارزار عراق محسوب می‌شود، در جلسه‌ای رسمی با حضور مقاماتی از دو طرف صورت گرفت.

در این نشست که با حضور موفق الربیعی - مشاور امنیت ملی عراق - ژنرال گراهام بینز که در سال 2003 رهبری نیروهای بریتانیایی در هنگام ورود به بصره را بر عهده داشت و دیوید میلیبند - وزیر خارجه بریتانیا- برگزار شد، با امضای توافقنامه‌ای، تأمین امنیت بصره به‌طور رسمی به مقامات عراقی سپرده شد.

ربیعی این روز را تاریخی خواند و آن را نشانه پیروزی مردم عراق  دانست. ژنرال بینز نیز تصریح کرد: بصره به تدریج درحال بازیافتن توان خود است.

بصره، نهمین استان از هجده استان عراق که به نیروهای محلی تحویل داده می‌شود،   از نفت خیز‌ترین استان‌های جنوب این کشور محسوب می‌شود.

ایندیپندنت نوشت، انگلیس در حال حاضر ‌٤٥٠٠ نیرو در عراق دارد که این تعداد ‌١٠ برابر کمتر از تعداد نیروهایی است که تونی بلر، نخست وزیر انگلیس در زمان حمله به عراق در سال ‌٢٠٠٣ به این کشور اعزام کرده بود.

در حال حاضر تنها شمار اندکی از نیروهای انگلیسی در یک پایگاه هوایی در بیرون از بصره، در حال آموزش و‌ آماده باش یک تیم واکنش سریع هستند.

کد خبر 39351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز