همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر از من بپرسند که بعد از انقلاب بهترین وضعیت شاخص‌های اقتصاد را چه زمانی داشته‌ایم؛ می‌گویم دولت هشتم.

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست استانداران کشور در محل وزارت کشور، اظهار داشت: استانداران باید از برنامه‌های رئیس جمهور و دولت با صدای رسا دفاع کند. این بد است که مسئولی در طول دوران مسئولیت خود یکبار هم از رئیس جمهور اسم نبرد و از برنامه‌های او دفاع نکند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت بر روی عهد و پیمانی که با مردم بسته پابرجا بماند، تصریح کرد: در این راستا باید گام‌های نخست را برداریم و نباید کم‌ترین تردیدی در این باره داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت ما مدیران استانی و دولتی، تحقق وعده‌های دولت است تا مردم احساس نکنند که برای انتخابات حرف‌هایی زده‌اند و فراموش کرده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه اسم این دولت، تدبیر و امید است و این رنگ و مشخصه دولت است، تصریح کرد: معنی این سخن آن است که دولت، کارها را با تدبیر انجام می‌دهد و به مردم امید می‌دهد.

وی دیدار با مقام معظّم رهبری در زمان استانداری خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ایشان در آن زمان گفتند که استانداران، رؤسای جمهور استان‌های خود هستند.

معاون اوّل رئیس جمهور با بیان اینکه استاندار و سازمان‌های تحت امر او باید معرف رویکرد دولت؛ یعنی تدبیر و امید باشند و بتوانند برنامه‌های دولت را اجرا کنند، تصریح کرد: ما در سطح ملّی تلاش می‌کنیم و توقع داریم که در استان‌ها درد و رنج مردم رفع شود و گرهی از زندگی مردم باز شود.

وی مهمترین اقدام دولت را افزایش امید و اعتماد دانست و اظهار داشت: اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی، امید و اعتماد است که باید افزایش پيدا كند.

جهانگیری با بیان اینکه هیچ سرمایه‌ای بالاتر از سرمایه اجتماعی نیست که آن هم با افزایش امید حاصل می‌شود، تصریح کرد: برخی امید مردم را نشانه رفته‌اند و به هر قیمت می‌خواهند مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید تغییر را در زندگی خود احساس کنند، تصریح کرد: مردم باید آینده بهتری را پیش روی خود ببینند. در مقطع کنونی باید تلاش کنیم که رضایت مردم به نحو مطلوبی به دست یاید.

وی بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولتداری در مردم را سه وظیفه مهم دولت عنوان کرد و افزود: جامعه باید احساس کند که دارای دولت است و این حس دولتداری باید تقویت شود. این، صرفاً به نفع دولت نیست و برای نظام و جامعه مفید است.

جهانگیری ادامه داد: تقویت حس دولتداری یعنی ما از همه ظرفیت‌های قانونی و سازمانی برای اداره امور استفاده کنیم. یعنی عزم اداره امور در بین مسئولین جدی شود.

وی با بیان اینکه تضعیف حس دولتداری در مردم منجر به آشفتگی و خودرأیی و ایجاد گروه‌های خودسر می‌شود، تصریح کرد: گروه‌های خودسر وقتی ایجاد می‌شوند که حس کنند دولت ضعیف شده است. اگر این را تقویت کنیم امنیت و ثبات در کشور حاکم می‌شود و جامعه به تعادل می‌رسد.

جهانگیری، مبنای کار دولت در مقطع فعلی را تأمین رضایت مردم دانست و تصریح کرد: نه در امور، مداخله بیجا بکنیم و نه آنجا که دخالت نیاز است، رها کنیم. کسی که مسئول اجرایی است، مسئولیت قبول می‌کند که گره‌ها را باز کند نباید کسی در کار او دخالت کند.

وی با بیان اینکه دولت نه باید جای قوای دیگر بنشیند و نه اجازه دهد کسی جای دولت بنشیند، اظهار داشت: در مقطع فعلی احساس می‌کنم مسئولیت اصلی ما این است که توانمندی دولت را نشان دهیم. کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند دولت را ضعیف کنند اما نظام قوی باشد اشتباه می‌کنند.

وی، نظرات و سلایق مختلف موجود در جامعه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نباید کسی را از داشتن نظر متفاوت منع کنیم اما باید بپذیریم که نظر اکثریت مردم که رأی می‌دهند باید در دستگاه‌ها حاکم شود. البته هنر ما این است که از تمام توانمندی‌های کشور استفاده کنیم. هیچ مدیر توانمندی نباید به خاطر اینکه گرایش او با دولت فرق می‌کند حذف شود.

جهانگیری ادامه داد: در مقطع کنونی باید تلاش کنیم که رضایت مردم به نحو مطلوبی به دست بیاید. کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند دولت را ضعیف کنند اما نظام قوی باشد اشتباه می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: هیچ مدیر توانمندی نباید به خاطر اینکه گرایش او با دولت فرق می‌کند حذف شود.

جهانگیری با بیان اینکه وظیفه و مسئولیت، فرسایش‌ناپذیر است، اظهار داشت: ممکن است بنده به دلایل فرسوده شده باشم. امّا مسئولیت نمی‌تواند با یک آدم فرسوده اداره شود. انگیره‌مندبودن مدیران از اصلی‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نظام ارتباطی ما ضعف‌های زیادی دارد خطاب به استانداران گفت: با بخش خصوصی جلسه بگذارید و هیچ ترسی نداشته باشید که دیگران درباره شما چه می‌گویند.

معاون اول رئیس‌جمهور به ضرورت ملاقات‌های مردمی اشاره کرد و تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید روز و ساعت مشخصی را به ملاقات مردمی اختصاص دهند.

وی دستاوردهای اقتصادی دولت در چهار سال گذشته را بزرگ توصیف کرد و با اشاره به رشد شاخص‌های اقتصاد اظهار داشت: اگر از من بپرسند که بعد از انقلاب بهترین وضعیت شاخص‌های اقتصاد را چه زمانی داشته‌ایم می‌گویم دور دوم آقای خاتمی. در سال‌های اخیر هم این موضوع بوجود آمده است. برخی اصرار دارند بگویند وضع خراب است. این در حالی است که وضع را خراب کردند و حالا ما تلاش می‌کنیم که بهتر شود.

وی ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ را بزرگترین کمک مقام معظّم رهبری به دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد و تصریح کرد: در آن دوره به خوبی عمل نشد و ما هم مشکلاتی در این باره داریم. اما کاری که ما می‌کنیم این است که خشت اول را داریم درست می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع همه دستگاه‌ها دارد تصریح کرد: ابن اجماع‌سازی در ارتباط با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از رهبر معظّم انقلاب به خاطر ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشکر کرد و با بیان اینکه به ادامه حمایت‌های ایشان نیاز داریم اظهار داشت: این که رهبر معظّم انقلاب گفتند ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید «نافذالکلمه» باشد من می‌گویم که اکنون اینطور نیست و حرفی که ستاد اقتصاد مقاومتی می‌زند در همه جا مورد توجه همه دستگاه‌های مختلف قرار نمی‌گیرد.

جهانگیری ارتقای توان تولید، تأمین مالی و سرمایه گذاری، جذب تکنولوژی، تجارت خارجی و مدیریت واردات، اشتغال و توانمندی نیروی کار را پنج بسته‌ای دانست که در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی مسئله آب را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نباید اجازه بدهیم آب تبدیل به مسئله‌ای سیاسی شود و استان‌ها و مردم را رو در روی هم قرار دهد.

جهانگیری با بیان اینکه با پول نمی‌توانیم اشتغال را حل کنیم بلکه با تدبیر می‌توانیم اظهار داشت: بیکاری با سرمایه گذاری و تولید رفع می‌شود.

جهانگیری به تخصیص دوازده هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی در استانها اشاره کرد و افزود: استانداران سیستمی داشته باشد و ببینند پولی که می‌دهند آیا در محل خود کار شده است یا نه. اگر بتوانیم کاری کنیم که مردم روستا در مرزها بمانند این خدمت بزرگی است.

معاون اول رئیس جمهور، لایحه بودجه سال ۹۷ را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: صدایی که لایحه بودجه ایجاد کرد بیش از اندازه‌ی طبیعی بود و این به خاطر این بود که ردیف‌های بودجه شفاف شدند و جوانان در فضای مجازی آنها را درآوردند و در اختیار عموم قرار دادند.

وی با بیان اینکه برخی دوستان از جوسازی‌های صورت گرفته علیه دولت عصبانی بودند، اظهار داشت: من گفتم که بالاخره ما این پول‌ها را می‌دهیم. حالا خوب است که شفاف شود. اگر یک کسی که پول می‌گیرد می‌تواند گردن خود را بلند بگیرد که حرفی نیست اما اگر کسی پول نیاز ندارد و نمی‌خواهد بگیرد بیاید اعلام کند. اگر می‌گیرند دیگر علیه دولت جوسازی نکنند. نروند با آن پول‌ها حقوق آنچنانی بدهند و بعد ما را به پرداخت حقوق نجومی متهم کنند.

معاون اول رییس جمهور ظرف اقتصاد برای ایجاد اشتغال را هفتصد هزار شغل در سال عنوان کرد و اظهار داشت: بودجه، تأثیر آنچنانی در اشتغال ندارد بلکه چیزی که اثر دارد تولید و سرمایه‌گذاری است. اگر آنها را خوب پایش کردیم اشتغال هم درست می‌شود.

جهانگیری افزود: ممکن است دولت تصمیمی بگیرد و مجلس هم تصویب کند که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد. به همه دستگاه‌ها ابلاغ کنید که هیچ کسی حق ندارد به بهانه اینکه قرار است حامل انرژی گران شود در جایی قیمت جنس‌ها را گران کند.

کد خبر 393126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha