همشهری آنلاین: معاون پژوهش‌ و فناوری دانشگاه تهران، تقدیر از پژوهشگران برتر را زمینه‌ساز بستر لازم برای توسعه و ارتنقای پژوهش‌ها دانست و گفت: توجه بیشتر به ابعاد مختلف پژوهش و فناوری موجبات توسعه و پیشرفت کشور و افزایش رفاه را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، دكتر محمد رحیمیان در بیست‌وششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، حوزه فعالیت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران را در جهت تحقق اهداف برنامه سوم توسعه و با هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه، گسترش ایده‌پردازی و کارآفرینی و ارتقای اخلاق و مسئولیت اجتماعی توصیف کرد و افزود: در حال حاضر شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه به ریاست رئیس دانشگاه و به منظور ارائه الگوهای راهبردی پژوهشی دانشگاه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از مصوبات این شورا، موافقت اصولی به منظور ایجاد رصدخانه علم و فناوری و توسعه امکانات زیرساختی و فناوری است که در تحقق راهبردها و اهداف پژوهشی دانشگاه نقش کلیدی ایفا می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ایجاد هماهنگی بین دانشگاه‌های برتر و بزرگ و زمینه‌سازی ایجاد کنسرسیون‌ همکاری‌های پژوهشی و فناوری را از جمله اقدامات پیگیری شده در سال گذشته دانست و بیان کرد: ایجاد سایت متمرکز معاونت پژوهشی با امکانات مناسب و به‌روز نیز اقدام زیرساختی دیگری است که در این دوره انجام شده است.

رحیمیان، سپس به شرح خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در سال گذشته پرداخت و توضیح داد: بر اساس تفاهم‌نامه بین دانشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص پژوهشگران پسادکتری، تاکنون 125 محقق در دانشگاه تهران پذیرفته شده‌اند و این دانشگاه به عنوان پایگاه برتر در این زمینه از سوی معاون رئیس جمهور تقدیر شده است.

وی همچنین از تشکیل کمیته اعتبارسنجی نشریات علمی به منظور بررسی اعتبار نشریات بین‌المللی مورد استفاده اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: نتایج بررسی‌های اعضای این کمیته در قالب لیست نشریات معتبر و نامعتبر بین‌المللی منتشر می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اعلام اینکه از مجموع 104 عنوان نشریه فارسی و انگلیسی چاپ شده با عنوان دانشگاه تهران 2 نشریه در پایگاه WOS نمایه شده است،‌ ادامه داد: دو نشریه نیز در لیست انتظار قرار دارند. این در حالی است که 8 نشریه در پایگاه اسکوپوس (SCOPUS) نمایه شده و 46 نشریه دیگر نیز در سایر پایگاه‌های بین‌المللی نمایه شده‌اند.

وی ضمن اشاره به اهمیت و حساسیت موضوع اخلاق، از آغاز فعالیت 5 کمیته به منظور بررسی تخلفات پژوهشی و بازنگری و اصلاح آیین‌نامه‌های مربوط خبر داد و اظهار کرد: فعالیت این 5 کمیته در جهت افزایش سلامت و صیانت از دستاوردهای پژوهش و ارتقای اخلاق پژوهشی است.

رحیمیان با بیان اینکه از این پس امتیاز مقاله‌ها تابع اعتبار مجله‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: در سال 95 تعداد مدارک نمایه شده در سامانه WOS از 3117 مورد در سال 94 به 3450 مورد رسیده است. این در حالی است که در پایگاه استنادی جهان اسلام نیز تعداد 2377 مقاله نمایه شده است.

وی همچنین به رونمایی از اپلیکیشن کتاب‌خوان در بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: انتشارات دانشگاه این اپلیکیشن را به منظور تسهیل دسترسی دانشجویان و استادان ارائه کرده است. همچنین با تصمیم شورای سیاست‌گذاری این انتشارات و به منظور کوتاه شدن روند چاپ کتاب، مؤلفان و مترجمان می‌توانند از این پس اثر خود را به صورت مستقیم به این مؤسسه ارسال کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اقدام دیگر را راه‌اندازی سامانه پژوهش و داوری کتاب از ابتدای سال 96 اعلام کرد و افزود: این سامانه گامی در راستای الکترونیکی کردن روند داوری، پذیرش و چاپ کتاب و نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در زمینه انتشارات طی 10 سال اخیر در صدر کشور قرار گرفته است، ادامه داد: فراهم شدن امکان دسترسی آزاد به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه تهران نیز اقدام دیگری است که در توسعه علم و فناوری کشور نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کند.

رحیمیان ضمن تأکید بر سیاست بین‌المللی‌سازی دانشگاه، از عقد قرارداد با انتشارات اشپرینگل در بهمن ماه 95 خبر داد و افزود: در حال حاضر همکاری ما با این انتشارات به مرحله جدیدی وارد شده، ضمن آن که در حال مذاکره برای اقدام مشترک در زمینه انتشار کتاب با همکاری انتشارات وایلی (Wiley) نیز هستیم.

کد خبر 393112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha