همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه آیا هدفگذاری برای رسیدن سهم سالانه پژوهش به ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد، گفت: امیدواری همیشه خوب است و باید امیدوار باشیم و دعا کنیم.

منصور غلامی

به گزارش ايرنا، منصور غلامی در حاشیه افتتاح کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی در جمع خبرنگاران افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که به این سمت حرکت کنیم و البته از طرفی نیز این را می‌دانیم که منابع مالی، درصدها را مشخص می‌کند و باید ناامید نباشیم؛ امیدواریم سال‌های آینده بهتحقق سهم پژوهش از تولید ناخالص ملي دست پيدا كنيم.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه در مورد لایحه بودجه 97 و بودجه رفاهی آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، گفت: دولت در اين لايحه هر آنچه که در توان داشته است، برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی کرده، هر چند که نیاز مراکز علمی بیش از اینهاست.

غلامی به افزایش بودجه آموزش عالی سال 97 نسبت به سال 96 اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده در بخش آموزش عالی، حدود 13 درصد نسبت به امسال رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده، بودجه‌ای نیز برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی در نظر گرفته شده است که تلاش می‌کنیم رقم آن افزایش پيدا كند و به عنوان کمک به دانشگاه‌ها خارج از بودجه‌ای که برای آنان در نظر گرفته‌اند لحاظ شود.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري در مورد حذف جدول 14 از لایحه بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سال گذشته نیز نتوانسته بود از اعتبارات این جدول بهره‌مند شود.

وی گفت: مقوله بودجه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همیشه مورد بحث بوده است و اعتقاد داریم آنچه در قانون دیده شده، محقق شده است ولی تقاضا داریم نگاه مسئولان مجلس و دولت به بودجه به گونه‌ای باشد که یک درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) برای پژوهش محقق کند.

غلامی ابراز امیدواری کرد با نگاه مثبت دولت و مجلس، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به صورت جهشی به یک درصد برسد و در عین حال گفت: البته فکر نکنم که امسال این امر محقق شود اما امیدوارم برای سال‌های آتی شاهد تحقق آن باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره جذب فارغ‌التحصیلان بورسیه در دانشگاه‌ها نيز گفت: در تلاش هستیم جذب ورود فارغ‌التحصیلان بورسیه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تدریج انجام شود. مشکلات دانشجویان بورسیه در بررسی پرونده‌ها حل شده و وضعیت افراد مشخص است. 

وي افزود: آنچه الان باقی مانده، این است که تعدادی از این افراد بورسیه بعد از فارغ‌التحصیلی جذب دانشگاه‌ها نشده‌اند. با توجه به زمانی که گذشته و محدودیت‌هایی که برای استخدام اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها به وجود آمده است، این فرآیند طول می‌کشد.

کد خبر 393109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha