همشهری آنلاین: فرآیند جدایی از اتحادیه اروپا (برگزیت) به صنعت نشر بریتانیا آسیب جدی می‌زند و جایگاه آنرا به عنوان پیشروترین سرزمین بازار جهانی به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، بريتانيا با در دست داشتن 17 درصد سهام صادرات كتاب دنيا بالاتر از ايالات متحده با 15 درصد و آلمان با 10 درصد در اين عرصه پيشتاز است. ضمن اينكه هر سال 200 هزار عنوان كتاب در بريتانيا منتشر مي‌شود كه از هر كشور ديگر در جهان بيشتر است. از آنجا كه هر سال يك ميليارد و 200 ميليون پوند كتاب به زبان انگليسي فروخته مي‌شود و اروپا بزرگ‌ترين بازار هدف صادرات اين كتاب‌ها از مبدا بريتانياست، جدايي از اتحاديه اروپا مي‌تواند بيشترين ضربه را به اين بخش از صنعت كتاب بريتانيا وارد كند.

اگر برگزيت اجرايي شود، بزرگ‌ترين آسيب را از اين جدايي سياسي و جغرافيايي نسل بعدي نويسندگان بريتانيايي مي‌خورند كه براي يافتن ناشر بايد بسيار بيش از امروز تلاش كنند. اين چكيده ايده ناشري است كه جي‌كي رولينگ را به دنيا معرفي و نخستين بار كتاب‌هاي هري پاتر را منتشر كرد. اين در حالي است كه ناشران آمريكايي از جمله سايمن اند شوستر معتقدند برگزيت فضا را براي ديگر ناشران رقابتي‌تر مي‌كند و ديگر انتشار كتاب‌هاي انگليسي‌زبان در انحصار شركت‌هاي بريتانيايي نخواهد بود.

از سوي ديگر، ناشران فعال بريتانيايي بر اين باورند كه جدايي از اتحاديه اروپا نبايد تاثير آني بر فعاليت‌هاي آنها بگذارد. اين گروه قصد دارند از دولت بريتانيا بخواهند حتي با وجود اجرايي شدن برگزيت معاهده‌هايي با اتحاديه اروپا امضا كند تا ناشران بازار يگانه كتاب‌هاي انگليسي‌زبان را به ويژه در قاره سبز از دست ندهند.

گرچه پيش از اين بسياري از كارشناسان به تاثير برگزيت بر سينماي اروپا و جهان اشاره كرده‌اند اما شايد بازار كتاب از اين ماجراي سياسي بيش از دنياي فيلم و سينما آسيب ببيند. هر چه باشد، بريتانيا به لطف فراگير بودن زبان انگليسي در گوشه و كنار دنيا و داشتن برخي از بهترين نويسنده‌هاي تاريخ ادبيات، همچنان مي‌تواند به صنعت نشر و كتاب خود ببالد.

کد خبر 392985

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha