همشهری آنلاین: کلود سیمون که در ۱۹۸۵ با «قصر» برنده جایزه نوبل ادبیات شد، اگر امروز رمان خود را به ۲۰ ناشر عرضه می‌کرد، به احتمال فراوان تنها از یک ناشر پاسخ مثبت دریافت می‌کرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، يكي از هواداران نويسنده نامدار فرانسوي در آزمايشي عجيب حدود 50 صفحه از رمان تحسين‌شده «قصر» را به دست 19 ناشر در داخل خاك فرانسه رساند و از آنها خواست نظر خود را درباره منتشر كردن يا نكردن داستان بگويند. در اين ميان، 12 ناشر پاسخ منفي به درخواست انتشار رمان نويسنده برنده نوبل ادبيات دادند و جالب اينكه از هفت ناشر هنوز پاسخي دريافت نشده است.

سرژ وول كه خودش به حرفه نويسندگي اشتغال دارد، درباره اقدام بامزه خود به يكي از شبكه‌هاي راديويي فرانسه گفت: «يكي از ويراستاران در پاسخ به نامه درخواست من نوشته است جمله‌هاي به شدت طولاني داستان به مذاق مخاطبان خوش نمي‌آيد و كتاب فاقد موضوعي واقعي با شخصيت‌پردازي‌هاي دقيق است.» رمان «قصر» كه سال 1962 منتشر شد، داستاني درباره جنگ‌هاي داخلي اسپانيا دارد.

سيمون يكي از پايه‌گذاران رمان موسوم به نو و براي نوشتن جمله‌هاي بدون پايان مشهور بود. اين شيوه نگارش به ويژه در داستان «برزگرنامه» او در 1981 ديده مي‌شود؛ جايي كه هر جمله نويسنده چند صفحه ادامه مي‌يابد و پي گرفتن ماجراها را به كاري سخت براي خواننده تبديل مي‌كند. سيمون كه «جاده فلاندر» را هم در كارنامه دارد، 12 سال پيش در 91 سالگي در پاريس از دنيا رفت.

وول 70 ساله درباره نتايجي كه از اين اقدام خود مي‌گيرد، افزوده است: «وقتي رمان يك نويسنده برنده نوبل جدي گرفته نمي‌شود، يعني ناشران به كتاب‌هاي سخت‌خوان روي خوش نشان نمي‌دهند و دنبال شكستن ركوردهاي فروش هستند. ما در عصر كتاب‌هاي دورانداختني زندگي مي‌كنيم و شما براي اينكه كتاب خودتان را وارد بازار كنيد، بايد پيش و بيش از هر چيز مشهور و شناخته‌شده باشيد.»

«قصر» از بحث‌انگيزترين آثار كارنامه سيمون است و بسياري از منتقدان ادبي آن را پاسخي شديد به جورج اورول مي‌دانند؛ نويسنده بريتانيايي كه او هم مانند همتاي فرانسوي خود در 1930 در جبهه جمهوري‌خواهان جنگ‌هاي داخلي فرانسه جنگيده بود. سيمون در همان سال 1985 ادعا كرده بود روايت اورول از جنگ با جدايي‌طلبان «از همان جمله اول ساختگي است».

کد خبر 392488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha