شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

هادی نیلی: ماجرای زهارا - فرزندخوانده آنجلینا جولی- در ماه گذشته بالا گرفت.

ستاره همیشه پیش روی ماست؛ زنده و ظاهرا سرحال اما زیر ذره‌بین همه ما. قدم از قدم برداشتن‌ها، پلک‌زدن‌ها، کمی چاق‌تر یا لاغرشدن‌ها، همه زیر نگاه بی‌امان و بی‌رحم ماست.

فرزندخوانده‌های ستاره‌ها هم زیر ذره‌بین‌اند. زهارا یکی از آنهاست؛ دختری که فرزندخوانده آنجلینا جولی است.

آنجلینا این‌روزها بیشتر از اینکه به‌خاطر فیلم‌های سینمایی‌اش شناخته شده باشد، به خاطر حاشیه‌هایی که دارد شناخته می‌شود. انتصاب او به عنوان سفیر صلح و دوستی سازمان ملل، سفرهای دوره‌ای‌اش به کشورهای آسیب‌دیده مانند پاکستان و عراق برای دیدار با کودکان این کشورها و ماجرای بچه‌دار شدنش در یک کشور دور افتاده - که اسمش نامیبیا یا چنین چیزی است- خیلی بیشتر از فیلم‌های سینمایی خانم جولی نام او را سر زبان‌ها انداخته است.

در چند هفته گذشته ماجرای دیگری نام آنجلینا جولی را دوباره مهم کرد؛ شایعه شد که مادر واقعی (آن‌طور که روزنامه‌های غربی نوشته‌اند مادر بیولوژیک) زهارا  - فرزندخوانده آنجلینا جولی - گفته که می‌خواهد دخترش را از این بازیگر شناخته‌شده پس بگیرد. او گفته بود دخترش بدون هماهنگی، از او گرفته شده و به آنجلینا داده شده؛ بی هیچ هماهنگی و رضایت‌گرفتنی.

طی این مدت از این زن اتیوپیایی رنگین‌پوست، جمله‌هایی نقل شد که با وجود آنها، روزنامه‌های زرد آمریکایی و اروپایی، بهانه خوبی پیدا کردند؛ «خانواده زهارا او را می‌خواهند»، «مادر زهارا دلش تنگ شده و خواهان بازگشت اوست».

این روزنامه‌ها از قول خانم «منته‌وب دعوت لبیسو» نوشتند که این فرزندخواندگی، برای او و خانواده‌اش حاصلی جز تهدیدها و ارعاب‌های هموطنان و آشنایان‌شان نداشته است. این در حالی بود که تا پیش از آن، نمایندگی ایالات متحده «افق‌های باز برای بچه‌ها» - که یک سازمان بین‌المللی برای فرزندخواندگی است - ادعا کرده بود مادر زهارا مرده و او طفلی یتیم است.

نه پولی داشتم و نه غذایی

بعد از اظهارات مادر واقعی زهارا، معلوم شد مردی که این دختربچه را به سازمان فرزندخواندگی رسانده، به‌دروغ گفته که مادر او مرده است در حالی که با تطمیع و ارعاب سعی می‌کرده منته‌وب را ساکت کند.

در این سر و صدا، شایعه دیگری پیچید که زهارا، فرزند یک رابطه نامشروع بوده و مادرش به همین خاطر او را رها کرده تا به آنجلینا برسد. اما منته‌وب آزرده‌خاطر از این بی‌اخلاقی و امانت‌داری نکردن رسانه‌های غربی، می‌گوید که زهارا را تنها به این دلیل به سازمان فرزندخواندگی سپرده که غذا و پولی برای نگهداری از او نداشته است.

با این حال، پس از یک هفته حرف و حدیث درباره اینکه بالاخره تکلیف زهارا چه می‌شود، مادر او اعلام کرد منظورش از این حرف‌ها، این نبوده که راضی نیست دخترش پیش آنجلینا باشد اما از این - به قول او، بازیگر زیبا - انتظار دارد دختر او را گاهی به کشورش و میان هموطنان‌اش بیاورد تا یادش نرود از کجا آمده و باید به فکر چه کسانی باشد.

دلگرمی‌ای برای زهارا

2 ماه پیش بود که اعلام شد آنجلینا جولی قصد دارد یک بچه دیگر را از آفریقا به فرزندی بپذیرد. آنجلینا و براد پیت - که آن زمان خیلی جدی گفته می‌شد روابط‌شان رو به تاریکی می‌رود - علنی کردند که قصد دارند چهارمین فرزندخوانده خود را از کشور اتیوپی انتخاب کنند و یک کودک بینوای دیگر را زیر پر و بال خود بگیرند.

این زوج - که پیش از این پسری کامبوجی به نام «مادوکس» (6‌ساله)، پسری ویتنامی به نام «پکس سین» (3‌ساله) و «زهارا»ی 2ساله از اتیوپی را به فرزندی قبول کرده‌اند - در این‌باره گفتند: «بچه، زندگی‌شان را گرم‌تر می‌کند و باعث می‌شود زهارا بیشتر احساس امنیت و راحتی کند».

یکی از دوستان نزدیک این زوج در این رابطه گفت: «آنجلینا و براد سعی نمی‌کنند تصمیم خود برای بزرگ‌تر کردن خانواده رنگارنگ‌شان را پنهان کنند؛ آنها می‌گویند در آینده مادوکس و پکس - که هر دو آسیایی هستند - به یکدیگر دلگرم می‌شوند؛ شیلو هم که می‌فهمد
فرزند واقعی آنهاست. در این بین این زهاراست که احتمالا احساس تنهایی و عدم امنیت خواهد کرد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتند دختر دیگری از اتیوپی بپذیرند تا زهارا با رنگ پوستش مشکلی نداشته باشد.

دنیای بهتر؟!

2 سال پیش هنگامی که آنجلینا جولی در برنامه تلویزیونی «صبح به‌خیر آمریکا» حاضر شده بود، گفت: «آنها لذت جدیدی از زندگی‌کردن را به من داده‏اند و من می‏خواهم دنیای بهتری را برای آنان فراهم کنم».

در آن برنامه به این موضوع اشاره شد که وقتی جولی، زهارا را در تابستان 2 سال پیش به خانه آورد، با وجود اینکه این نوزاد آفریقایی 6ماه داشت ولی وزن او به 4کیلوگرم هم نمی‏رسید. جولی گفت به خوبی به یاد می‏آورد پوست این نوزاد آن‌چنان خشک بود که هنگام فشردن آن ترک می‌خورد و به حالت مچاله درمی‌آمد.

در همان برنامه اعلام شد که زهارا در مدتی که نزد جولی بوده، 3کیلوگرم دیگر وزن اضافه کرده و عملا به نوزاد دیگری تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاری برای آینده

برخی کارشناسان روانی ابراز نگرانی می‌کنند که سرنوشت نهایی این فرزندخوانده‌ها چه می‌شود؟! آنها می‌پرسند این بازیگرانی که فرزندخواندگی را مانند یک تفریح و سرگرمی و تا اندازه زیادی به‌عنوان یک مد از یکدیگر تقلید می‌کنند، تا کی حوصله نگهداری و رسیدگی به آنها را دارند؟!
این کارشناسان تاکید می‌کنند اجیر کردن یک پرستار برای هر کدام از این بچه‌ها و فراهم کردن بهترین امکانات آموزشی، همه چیزهایی نیست که این فرزندخوانده‌ها لازم دارند؛ آنها «پدر و مادر» می‌خواهند.

عده‌ای دیگر که بدبین‌ترند، حدس می‌زنند این فرزندخوانده‌ها، سرمایه‌گذاری‌های ستاره‌های سینما برای آینده جهان مد و سینما هستند. آنها شاید ستاره‌های آینده باشند و بی‌شک پدرخوانده‌ها و مادرخوانده‌هایشان در سود این ستاره‌شدن شریک خواهند بود.

کد خبر 39227

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز