مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: «۳‌ماه به آخر سال بیشتر باقی نمانده، اما همچنان کارانه خرداد‌ماه را دریافت نکرده‌ایم.»، «۱۴‌ماه است که با وجود قول مساعد و وعده‌های مسئولان همچنان معوقات ادامه دارد»، «خرداد‌ماه آخرین باری بوده که کارانه دریافت کرده‌ایم.» و...

اعتراض پرستاران

 اين جملات بخشي از دغدغه‌هاي پرستاران و پزشكان بيمارستان‌هاي دولتي است كه از تهران تا ساير شهرهاي كشور چندين‌ماه است با مشكل عدم‌پرداخت كارانه وزارت بهداشت روبه‌رو هستند و حتي ديگر چشم اميدي هم به وعده و وعيد مسئولان ندارند، زيرا بعد از قول‌هاي مساعد داده شده بارها با درهاي بسته روبه‌رو شده‌اند. براساس آمارها و بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي همشهري، هم‌اكنون بيمارستان‌ها و مراكز درماني مختلف چندين‌ماه حتي تا 14‌ماه تأخير در پرداخت كارانه پرستاران و پزشكان دارند و كارشناسان اعلام مي‌كنند به‌دليل عدم‌پرداخت سهم قانوني طرح تحول سلامت و تحقق نيافتن بودجه‌هاي وزارت بهداشت و سازمان‌هاي بيمه گر اين مشكلات به‌وجود آمده است. نكته قابل تامل به گفته همايون هاشمي، عضو كميسيون بهداشت مجلس اين است كه وزارت بهداشت نزديك به 7هزار ميليارد تومان به پزشكان، پرستاران و كاركنان خود بدهي دارد و اين در حالي است كه در گذشته مدت زمان اين بدهي حداكثر به 2يا 3ماه مي‌رسيد و كاركنان به اين مدت زمان پرداختي عادت كرده بودند اما تأخير فعلي سبب شده تا كادر درماني و پرستاران با بلاتكليفي در دريافتي هايشان مواجه شوند.

  • اجراي ناعادلانه طرح كارانه قاصدك

پرستار يكي از بيمارستان‌هاي تهران با اشاره به تعويق كارانه‌هاي 8‌ماه خود مي‌گويد: در هيچ جاي دنيا شرح وظايف پرستاران اينقدر وسيع نيست. در ايران پرستاران مجبورند ساعت‌هاي متوالي كار كنند و در قبال آن نه‌تنها افزايش حقوقي شامل حالشان نمي‌شود بلكه كارانه كه حقشان است را هم در زمان مورد نياز دريافت نمي‌كنند. وي با اشاره به اجراي ناعادلانه طرح كارانه (قاصدك) با تأكيد بر اينكه اين طرح به هيچ‌ عنوان مورد قبول جامعه پرستاري نيست، افزود: اساس و پايه طرح قاصدك را قبول نداريم. از نظر ما فردي كه سامانه طرح قاصدك را طراحي كرده يك روز هم در بيمارستان شيفت نبوده و با اين اقدام تنها شكاف طبقاتي را طراحي كرده است. طرح قاصدك طرح ارزيابي عملكرد پرستاران است و براساس آن پرداخت حقوق و مزايا به آنان، به اجرا درآمده كه اين طرح همواره با اعتراض پرستاران همراه بوده است.

  • مشكلات به قوت خود باقي است

يكي از پرستاران در مركز پايتخت هم با ناعادلانه خواندن ساعات كاري پرستاران عنوان كرد: اجبار پرستاران به انجام اضافه‌كاري‌هاي زياد و بيش از توان آنها منصفانه نيست و بايد اصلاح شود. به اين موارد تأخير در پرداخت كارانه‌ها را هم اضافه كنيد. ما بارها خواستار پيگيري و انعكاس مطالبات معوقه بوده‌ايم اما همچنان مشكلات به قوت خود باقي است. متأسفانه اجراي طرح تحول نظام سلامت فارغ از امكانات و تسهيلاتي كه براي آحاد مردم در پي داشته است، به‌دليل عدم‌پايبندي سازمان‌هاي بيمه گر به پرداخت منظم و به موقع مطالبات و نقض تعهدات في مابين آنها مبني بر پرداخت به موقع حق الزحمه و كارانه كادر درماني كه اكنون موجب تأخير 8تا 10ماهه شده سبب مشكلات عديده معيشتي و مالي براي پزشكان و پرستاران تمام وقت در بيمارستان‌هاي دولتي شده كه تنها راه امرار معاش‌شان از همين پرداخت‌هاست.

  • حتي حق اعتراض هم نداريم

يكي از پزشكان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان هم در اين‌باره مي‌گويد: به ما گفته شده كه به‌دليل بدهي سازمان‌هاي بيمه‌گر به بيمارستان‌ها، اين مراكز در پرداخت كارانه كاركنان بيمارستاني دچار مشكل شده‌اند. هم‌اكنون بيش از يك سال است كه كارانه‌مان به تعويق افتاده و اين در حالي است كه نه‌تنها بار كاري كم نشده است بلكه به‌دليل اجراي طرح تحول سلامت با چند برابر كار مواجه هستيم؛ حتي حق اعتراض هم نداريم و با ما برخورد مي‌شود. درحالي‌كه اعتراض براي مطالبات معوق از حقوق طبيعي هر فرد محسوب مي‌شود. البته ما براي بيماران كم نمي‌گذاريم اما واقعيت اين است كه قطعا تعويق كارانه كاركنان بيمارستاني پيامدهاي خوبي نخواهد داشت و اميدواريم با نزديك شدن به پايان سال و دغدغه‌هاي معيشتي قشري چون ما، مسئولان مربوطه به اهميت اين موضوع توجه بيشتري نشان دهند.

  • با معترضان برخورد مي‌شود

مريم.غ، پزشك يكي از بيمارستان‌هاي همدان هم بااشاره به تأخير 10‌ماهه در دريافت كارانه 800هزارتوماني خود در اين‌باره مي‌گويد: تا به امروز كارانه خرداد‌ماه پرداخت شده است. مشكل عدم‌پرداخت تنها مختص شهرستان‌هايي چون ما نيست؛ اين مشكل در تمام بيمارستان‌هاي دولتي كشور و حتي تهران هم كم و زياد وجود دارد؛ ضمن اينكه بارها طوماري مبني بر اعتراض پرستاران به شيوه پرداخت كارانه (قاصدك) و اضافه كار مطرح شده است اما هيچ‌كس پاسخگو نيست و حتي در مواردي هم شاهد برخوردهايي از سوي مسئولان بيمارستان با معترضان بوده‌ايم.

  • روال زندگي مان دچار مشكل است

پرستار يكي از بيمارستان‌هاي مشهد هم مي‌گويد: اين شيوه پرداخت كارانه‌ها نه‌تنها عادلانه نيست بلكه سبب كاهش راندمان كاري هم مي‌شود. در اين پرداختي‌ها گاهي پرداخت كارانه‌ها از ۶‌ماه تا يك سال تأخير دارد و اين روال زندگي ما را دچار مشكل كرده است؛ ضمن اينكه با توجه به كمبود شديد نيروي كار و باراضافي ناشي از طرح تحول سلامت حداقل انتظار اين است كه شرايط مالي به‌گونه‌اي باشد كه بتوانيم آنچه حقمان است را در زمان مناسب خود بگيريم. پزشك يكي از بيمارستان‌هاي شيراز هم مي‌گويد: به روز‌رساندن پرداخت كارانه‌ها از دغدغه‌هايمان است و اين در حالي است كه هيچ‌كس پاسخگوي ما نيست. در واقع به‌دليل اجراي طرح تحول سلامت همچنين عدم‌اجراي تعهدات وزارت مطبوع و بيمه‌ها درخصوص پرداخت منظم و به موقع كارانه‌ها و مطالبات خود كه در اينجا حتي به 8‌ماه تأخير هم رسيده است دچار مشكل شده‌ايم؛ به‌خصوص پزشكان تمام وقت كه تنها منبع درآمدشان از همين محل است دچار مشكلات عديده معيشتي و مالي شده‌اند. به هر حال اميدي به بهبود شرايط براي برون رفت از اين تنگنا به چشم نمي‌خورد و امكان ادامه چنين وضعيتي با توجه به مشكلات پيش رو مي‌تواند در ارائه خدمات‌رساني مشكلاتي را ايجاد كند.

  • بدهي 5365ميليارد توماني سازمان تأمين اجتماعي به وزارت بهداشت

اين صحبت‌ها در حالي است كه سخنگوي وزارت بهداشت نيز در آخرين گفت‌وگوي خود با همشهري مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تأمين اجتماعي را دليل مشكلات به‌وجود آمده خواند و افزود: سازمان تأمين اجتماعي 5365ميليارد تومان به وزارت بهداشت بدهكار است و به‌دليل عدم‌پرداخت مطالبات مراكز درماني، پرداخت بدهي‌هاي اين مراكز به شركت‌هاي پخش دارو و تجهيزات پزشكي و نيز به كاركنان و پزشكان با مشكل روبه‌رو شده و ضروري است، سازمان‌هاي بيمه‌گر براي پرداخت بدهي‌هاي خود اقدام عاجل كنند تا بتوانيم مطالبات اين گروه‌ها و افراد را پرداخت كنيم.

  • دولت بايد به تعهدات خود عمل ‌كند

احمد همتي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تأخير چندماهه در پرداخت كارانه پرستاران هم گفت: حقوق پرستاران و پزشكان پرداخت شده اما كارانه آنها پس از گذشت ماه‌ها هنوز پرداخت نشده و بيمارستان‌ها قادر به پرداخت معوقات نيستند. البته اگر بيمه‌ها به‌موقع بتوانند بدهي خود را پرداخت كنند معوقات پزشكان و پرستاران پرداخت مي‌شود اما پرداخت بدهي در زمان مناسب انجام نمي‌شود. در حقيقت پرستاران و پزشكان از بيمارستان‌ها، بيمارستان‌ها از بيمه‌ها و بيمه‌ها از دولت طلب دارند و به‌دليل اينكه دولت به تعهدات خود عمل نكرده است، وزارت بهداشت نمي‌تواند معوقات را با استفاده از اين بودجه پرداخت كند. بيمه‌ها بايد بدهي بيمارستان‌ها را پرداخت كنند تا بيمارستان‌ها بتوانند نسبت به پرداخت معوقات و رفع ساير مشكلات اقدام كنند. اين چرخه معيوب در نهايت به مردم آسيب مي‌زند كه زيبنده كشور ما نيست. همچنين مقرر شده در بودجه سال 97براي پايدار شدن منابع اين طرح، تصميماتي اتخاذ شود تا اين منابع قانوني شوند.

واقعيت اين است كه طرح تحول سلامت در پرداخت بدهي‌هايش موفق نبود. وي با مثبت ارزيابي كردن طرح تحول سلامت در خدمات‌رساني به مردم، افزود: اين طرح در پرداخت بدهي‌هاي خود موفق نبود و براي حل اين مشكل، در مجلس تصميم گرفته شد تا منابع پايدار براي طرح تحول نظام سلامت پيش‌بيني شود. وي از پرداخت نشدن سهم طرح تحول سلامت از هدفمندي يارانه‌ها و ارزش افزوده گفت: آنچه در قانون مصوب شده و جزو منابع مالي اين طرح است از جمله 10درصد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها و يك‌درصد ارزش افزوده از سوي دولت و سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت پرداخت نمي‌شود. سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس تأكيد كرد: اين عدم‌پرداخت، باعث شده است كه براي وزارت بهداشت انباشت بدهي ايجاد شود به‌طوري كه هم‌اكنون در بخش پزشكان و پيراپزشكان شاهد معوقات حدود يكساله هستيم كه اين موضوع قطعا تأثيرات منفي خود را در سيستم سلامت كشور ايجاد مي‌كند.

  • هشدار مي‌دهيم بحران ورشكستگي در راه است

همايون هاشمي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با هشدار نسبت به خطر ورشكستگي مراكز پخش دارو و تجهيزات پزشكي در ادامه گفت: بيمارستان‌ها 7هزار ميليارد تومان به مراكز پخش دارو بدهكار هستند. ضمن اينكه افزايش مطالبات مراكز درماني از بيمه‌ها ازجمله تأمين اجتماعي و بيمه سلامت موجب نگراني فزاينده‌اي شده و بسياري از مراكز پخش دارو و تجهيزات پزشكي هم‌اكنون دچار ورشكستگي شده‌اند. هم‌اكنون بالغ بر 7هزار ميليارد تومان مطالبات و يا به شكلي بدهي بيمارستان‌ها و مراكزدرماني به بخش‌ها و مراكز دارويي و تجهيزات پزشكي است.

براي حل مشكل بدهي بيمه‌ها به مراكز درماني و مطالبات مراكز پخش دارو وتجهيزات پزشكي از بيمارستان‌ها دولت بايد براي پايداري منابع اجراي طرح تحول راهكار اساسي درنظر بگيرد؛ يعني سرانه منطقي تعريف كرده و از سويي اجراي گايدلاين‌ها را تكميل كند، زيرا گايدلاين به‌عنوان يك چراغ راهنما هزينه‌هاي حوزه بهداشت و درمان را كاهش مي‌دهد. وي با تأكيد بر اينكه گايدلاين‌ها بسياري از همپوشاني‌هاي هزينه‌اي دربخش بيمه و پرداخت‌هاي مستقيم را كاهش مي‌دهد، گفت: براي كاهش بدهي بيمه‌ها به مراكز درماني مي‌توان اقدامات بسياري را انجام داد، البته از ماه‌ها قبل هشدارهاي لازم نسبت به افزايش بدهي‌ها و مطالبات مراكز درماني از بيمه‌ها داده شد؛ اما اتفاق قابل‌قبولي در اين خصوص صورت نگرفته است، البته رئيس سازمان برنامه و بودجه بايد براي تعيين تكليف سريع‌تر اين موضوع تدابير لازم را اتخاذكند، زيرا بسياري از مراكز پخش محصولات بهداشتي و درماني شرايط نامناسبي داشته و رو به تعطيلي هستند.

مجلس تنها مي‌تواند اين مشكل را آسيب‌شناسي كند و دولت بايد راهكار عملي را براي رفع اين مشكلات پيشنهاد دهد، بنابراين دولت بايد به جد مشكلات بيمه‌ها و بدهي‌ها را تعيين تكليف كرده و منابع لازم را دراختيار وزارت بهداشت براي پرداخت بدهي‌ها به مراكز پخش دارو و تجهيزات پزشكي قرار دهد. وي ابراز داشت: هنر طرح تحول سلامت اين است كه دسترسي مردم به خدمات سلامت را راحت‌تر و سريع‌تر كرده است و با دسترسي راحت‌تر مردم، هزينه‌هاي حوزه سلامت ايجاد شد، تا قبل از اين، اگر بيماري مردم به مرحله حاد نمي‌رسيد به پزشك مراجعه نمي‌كردند ولي الان در همان مرحله ابتدايي بيماري، با هزينه درمان كمتري، بيمار معالجه مي‌شود. پيش از اين به‌دليل هزينه‌هاي سنگين درمان، كسي به پزشك مراجعه نمي‌كرد. براي ما مهم اين است كه در اقصي نقاط كشور مردم از حوزه سلامت راضي هستند كه اين رضايتمندي قبلا به‌دليل مشكلات موجود در بخش سلامت وجود نداشت؛ هر چند هم‌اكنون نيز مشكلاتي وجود دارد اما به‌دنبال رفع آن هستيم.

  • بودجه 97 مي‌تواند مشكلات را حل كند

بهروز بنيادي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از تأخير ۱2ماهه در پرداخت كارانه پزشكان و پرستاران و بدهي چندهزار ميليارد توماني وزارت بهداشت گفت: عدم‌تخصيص كامل بودجه يكي از مهم‌ترين معضلات سد راه طرح تحول سلامت است، متأسفانه سهم قانوني طرح تحول سلامت از 10درصد هدفمندي يارانه و يك درصد ارزش افزوده پرداخت نشد بنابراين اين انباشت بدهي منجر به تأخير در پرداخت كارانه پزشكان و پرستاران شد. دولت بايد هر چه سريع‌تر راهكاري براي پرداخت مطالبات پزشكان و پرستاران اتخاذ كند؛ ضمن اينكه سوءمديريت نيز ازجمله مشكلاتي است كه ما در حوزه بهداشت و درمان با آن روبه‌رو هستيم كه تنها راه برون‌رفت از اين مشكل تزريق منابع مالي به‌صورت نقدي است چرا كه ارائه اوراق هم نتوانسته جوابگوي مشكلات باشد. بي‌شك با تزريق بودجه مناسب از سوي دولت در بودجه سال‌97 اين مشكلات با همكاري دولت رفع مي‌شود.

  • بيمه‌ها با وزارت بهداشت همكاري نمي‌كنند

رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت 20 آبان در نشست خبري با بيان اينكه بيمه‌ها با وزارت بهداشت همكاري نمي‌كنند، گفت: اگرچه در هيچ دوره‌اي بدهي‌ها صفر نبوده و ما همواره در يك شرايط بدهي قرار داشته‌ايم، اما هم‌اكنون شركت‌هاي بيمه‌اي با ما همكاري نمي‌كنند. دكتر مسعود ابوالحلاج، درخصوص بدهي ۱۸ هزار ميليارد توماني وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت حدود ۱۸‌هزار ميليارد تومان بدهي دارد اما نكته مهم اين است كه ۱۸ هزار ميليارد تومان هم طلب داريم كه فقط يك عدد آن طلب ۱۲ هزار ميلياردي ما از بيمه‌هاست و ۶ هزار ميليارد تومان هم از جاهاي ديگر طلب داريم. زماني كه ميزان طلب‌ها و بدهي‌ها را در پايان سال مالي سال‌هاي ۹۳، ۹۴ و ۹۵ با هم مقايسه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه ميزان آنها به يك اندازه است.

اگر در اين ساختار، بيمه‌ها با ما همكاري كنند چرخه پولي بيمارستان‌هاي ما به راه مي‌افتد و مشكلي نخواهيم داشت و نكته قابل تامل همين است كه به اندازه بدهي‌هايمان، طلبكار هم هستيم. ابوالحلاج گفت: مشكل اصلي ما اين است كه شركاي ما در خدمت‌رساني ما را تنها گذاشتند اگر اين مشكل حل شود مشكلات ديگر هم، خودبه‌خود حل و فصل مي‌شوند و پزشكان و پرستاران ما به حق و حقوق اوليه خود خواهند رسيد و حتي بدهي شركت‌هاي دارويي و تجهيزات پزشكي را هم مي‌توانيم تسويه كنيم. وي درخصوص اينكه برخي بدهي ۱۸ هزار ميلياردي وزارت بهداشت را به طرح تحول سلامت ربط مي‌دهند، گفت: اين موضوع اشتباه است چون اين بدهي چه طرح تحول سلامت اجرايي مي‌شد چه اجرايي نمي‌شد، وجود داشت و زماني كه مردم مي‌خواهند خدماتي را دريافت كنند، طبيعي است كه آن خدمات هزينه‌هاي خود را دارد.

کد خبر 392248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha