همشهری آنلاین: پیش‌بینی دولت کسب ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال ۱۳۹۷ است. همچنین حساب‌های بانکی بالای ۵۰ میلیارد ریالی رصد می‌شوند.

سازمان امور مالیاتی

به گزارش ایرنا، سیدکامل تقوی نژاد، رئيس سازمان امور مالياتي، در حاشیه چهاردهمین کنفرانس فنی سالیانه مجمع مقام‌های مالیاتی کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس قانون بودجه امسال، دولت باید 100 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و 15 هزار میلیارد تومان درآمد از محل عوارض‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال 85 درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است، گفت: طبق تجارب سال‌های گذشته، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در فصل پایانی سال افزایش می‌یابد.

تقوی نژاد با اشاره به تقدیم لایحه بودجه 1397 کل کشور به مجلس گفت: در این لایحه 105 هزار میلیارد تومان مالیات و 23 هزار میلیارد تومان عوارض پیش‌بینی شده است که با احتساب درآمد حقوق گمرکی به حدود 140 تا 145هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی دولت در سال 97 واقع بینانه تنظیم شده است.

  • تفاهم با بانک‌ها برای رصد حساب‌های بانکی

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بانک‌ها برای رصد حساب‌های بانکی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی همکاری نمی‌کنند، گفت: پس از جلسه‌ای که با بانک‌های دولتی و خصوصی در این زمینه برگزار شد، اکنون اکثر بانک‌ها این تفاهم نامه همکاری را امضا کرده‌اند.

وی افزود: البته پیشنهادی که بانک‌ها در این خصوص داشته‌اند و ما هم موافقیم، اینکه اطلاعات به صورت تجمیعی به بانک مرکزی ارسال شود که در این زمینه در حال تهیه سامانه‌ای با بانک مرکزی هستیم که اطلاعات مورد نیاز برای مالیات ستانی به صورت محرمانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

تقوی نژاد روند همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی با این سازمان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اطلاعات مورد نیاز سازمان مالیاتی از دستگاه‌هایی که طبق قانون مکلف شده‌اند اطلاعات در اختیار آن قرار دهند، بلافاصله در اختیار اداره‌های کل قرار می گیرد تا ممیزان مالیاتی از آن استفاده کنند.

  • فعالیت‌های دیجیتال سودآور باید مالیات دهند

سازمان امور مالیاتی درباره مالیات ستانی در مورد خدمات دیجیتال گفت: اکنون 14 درصد اقتصاد جهانی در حوزه فعالیت‌های دنیای مجازی و دیجیتال است؛ البته بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد سهم این فعالیت‌ها از اقتصاد ایران حدود 2 تا 3 درصد است.

تقوی نژاد با اشاره به هماهنگی با صاحبان مشاغل دیجیتال برای دریافت مالیات از آن دسته از فعالیت‌هایی که مشمول مالیات می‌شوند، گفت: هرچند گردش مالی در شرکت‌های دیجیتال بالاست اما این گردش از سود بالا برخوردار نیست.

وی با اشاره به فعال شدن شرکت‌های اینترنتی حمل و نقل عمومی گفت: طبق قانون تاکسی و ماشین‌های کرایه عمومی از پرداخت مالیات معافند اما اگر شرکت‌های فعال در این عرصه فعالیت‌های سودآوری داشته باشند، از آنها مالیات اخذ می‌شود.

  • مبنای رصد حساب‌های بانکی 50 میلیارد ریال در سال است

تقوی نژاد اعلام کرد مبنای رصد گردش مالی حساب‌های بانکی در گذشته پنج میلیارد ریال بود اما به تازگی با توافق وزیران دادگستری و اقتصاد به 50 میلیارد ریال افزایش یافته است.

رئیس سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه فعالیت اقتصادی زیر 50 میلیارد ریال سودآور نیست، توضیح داد: اگر فردی یک میلیارد تومان فعالیت اقتصادی داشته باشد و 15 درصد نیز سود کند، یعنی 150 میلیون تومان سود کسب کرده است.

وی با یادآوری سقف 156 میلیون ریالی معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی اظهار داشت: با این اوصاف بسیاری از کسب و کارها مشمول کسب مالیات نمی‌شود و بر این اساس رصد حساب‌های زیر 500 میلیون تومان مربوط به افرادی است که مشمول این مالیات نمی‌شوند.

وی تعیین رقم معقول برای فعالان اقتصادی را رصد گردش حساب‌های بانکی را 50 میلیارد ریال در سال اعلام کرد: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون اخذ شده، بسیاری از این افراد کسانی هستند که جزو مودیان مالیاتی به شمار می‌آیند.

وی تاکید کرد: البته در رصد این تراکنش‌های بانکی 2600 نفر نیز شناسایی شدند که هیچ پرونده مالیاتی نداشتند که برای آنها در مجموع 4300 میلیارد تومان برگ تشخیص مالیات صادر شد.

تقوی نژاد تاکید کرد فقط در سه ماه 380 میلیارد تومان از حدود 400 نفر مالیات اخذ کردیم که این درآمد حق دولت و ملت است.

کد خبر 392047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha