جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

کوهنوردان باشگاه آزادگان مشهد بعد از صعود موفقیت‌آمیز به قله اشترانکوه در راه بازگشت گرفتار بهمن شدند و ۹ نفر از آنها سرنوشت هولناکی پیدا کردند.

کوهنورد

تعدادي از اعضاي اين گروه، هيماليانورد و حتي يكي از آنها پلنگ برفي بود. اما چه عاملي سبب شد كه اين تيم با‌تجربه اسير بهمن و كولاك شود‌؟ روز سه‌شنبه 14نفر از اعضاي تيم كوهنوردي باشگاه آزادگان مشهد، سوار بر قطار اين شهر را به مقصد ازنا در استان لرستان ترك كردند. اين تيم شامل 12مرد و 2زن بود و همگي آنها از بهترين‌هاي كوهنوردي مشهد به شمار مي‌رفتند.

طبق برنامه‌ريزي قبلي قرار بود آنها در 2 روز به يكي از قله‌هاي رشته كوه اشترانكوه صعود كنند. آنها از مدتي قبل چند صعود تمريني انجام داده و آمادگي لازم براي صعود به اشترانكوه را به‌دست آورده بودند. بين آنها چند هيماليانورد نيز حضور داشتند و حتي يكي از آنها به نام مرتضي غلامپورفرد، به‌دليل تبحر در صعودهاي سخت به پلنگ برفي مشهور شده بود.

  • در راه صعود

روز چهارشنبه 15 آذر ماه همزمان با نخستين مراحل صعود، كوهنوردي اهل لرستان به تيم اضافه شد تا اعضاي تيم با 15نفر مسير صعود را آغاز كنند. اعضاي گروه به تلفن و بي‌سيم مجهز بودند و از سوي ديگر مدام وضعيت آب و هوايي را كنترل مي‌كردند. چند ساعت از شروع مسير گذشته بود كه كوهنوردان به آخرين پناهگاه كه نزديك‌ترين مكان امن به قله بود، رسيدند. در آنجا اعضاي تيم به 2گروه تقسيم شدند.

5نفر بايد به‌عنوان تيم پشتيبان در جان‌پناه باقي مي‌ماندند و 10نفر ديگر به قله حمله مي‌كردند. همه‌‌چيز براي صعود آماده بود. به اين ترتيب گروه حمله بعد از استراحتي كوتاه از گروه پشتيبان جدا شدند و در سكوت كوهستان راه صعود را در پيش گرفتند. اعضاي تيم صعود در طول مسير از طريق بي‌سيم با تيم پشتيبان در ارتباط بودند و لحظه به لحظه اطلاعات مسير و وضعيت نفرات را اطلاع مي‌دادند. همه‌‌چيز طبق برنامه پيش مي‌رفت. با وجود اينكه همه آنها حرفه‌اي بودند و از تجهيزات پيشرفته‌اي استفاده مي‌كردند، اما سرماي هوا و بارش برف سنگين كار را براي‌شان دشوار كرده بود. كوهنوردان به مسيرشان ادامه دادند و روز پنجشنبه توانستند قله را فتح كنند. آنها اين خبر را به تيم پشتيبان اطلاع دادند و همان موقع مسئولان باشگاه در مشهد از صعود اعضاي تيم با‌خبر شدند.

  • حادثه در بازگشت

با وجود صعود موفقيت‌آميز به قله اشترانكوه، هنوز مرحله بازگشت باقي مانده بود. اعضاي تيم راه بازگشت را در پيش گرفتند. در شرايطي كه تا جان‌پناه فقط 2كيلومتر فاصله باقي مانده بود، ناگهان صداي وحشتناكي در كوهستان پيچيد؛ صدايي كه خبر از ريزش بهمن مي‌داد. انبوهي از برف و يخ از كوه سرازير شده بود و به سوي كوهنوردان مي‌آمد. هر كدام از آنها تلاش كردند در گوشه‌اي پناه بگيرند اما بهمن امانشان نداد و در يك چشم به هم زدن همه جا را پوشاند.

  • سرنوشت نامعلوم

ساعتي از سقوط بهمن مي‌گذشت و هيچ‌كس از سرنوشت 10كوهنورد اطلاعي نداشت. با اين حال يكي از آنها كه دورتر از بقيه بود، از بهمن جان سالم به در برده بود و توانست ماجرا را به تيم پشتيبان گزارش كند. حسين درخشان، مسئول مركز كنترل و هماهنگي عمليات هلال احمر در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:

اطلاعات به‌دست آمده نشان مي‌دهد كه اين حادثه در فاصله 2كيلومتري جان‌پناه اتفاق افتاده است. اعضاي تيم پشتيبان بعد از سقوط بهمن تلاش كردند هم‌قطارانشان را از ميان انبوهي از برف و يخ پيدا كرده و جانشان را نجات دهند اما در اين كار توفيقي به‌دست نياوردند و ناچار به پايين برگشتند و اين ماجرا ساعت 3بامداد جمعه به هلال احمر گزارش شد.

وي ادامه مي‌دهد: از همان زمان چندتيم عملياتي به منطقه اعزام شدند و جست‌وجو براي يافتن 9كوهنورد مفقود شده آغاز شد. با روشن شدن هوا بالگرد هلال احمر نيز بر فراز منطقه به پرواز در آمد و سگ‌هاي زنده‌ياب نيز به محل اعزام شدند تا اينكه سرانجام جسد يكي از كوهنوردان در نزديكي جان‌پناه كشف شد كه به‌دليل يخ‌زدگي جان خود را از دست داده بود. وي ادامه مي‌دهد: هنوز معلوم نبود بر سر 8 فرد مفقود‌شده ديگر چه آمده اما چند ساعت بعد تيم‌هاي جست‌وجو چند كوله‌پشتي در منطقه كشف كردند و در ادامه جسد يكي ديگر از كوهنوردان نيز كشف شد.

  • جست‌وجوها ادامه دارد

زمان به سرعت مي‌گذشت و اميدها براي زنده ماندن 7كوهنورد مفقود‌شده كمرنگ‌تر مي‌شد. با وجود اين، تيم‌هاي ويژه هلال احمر به جست‌وجوهاي خود ادامه دادند. صارم رضايي، مديرعامل جمعيت هلال احمر لرستان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: شرايط بد جوي و كولاك عمليات جست‌وجو را دشوار كرده است. اما با اين حال بالگرد هلال احمر مدام در حال پرواز در منطقه است و سگ‌هاي زنده‌ياب نيز در محل حضور دارند. وي ادامه داد: اميدواريم همه اين تلاش‌ها به ثمر بنشيند و موفق به نجات كوهنوردان شويم اما با توجه به گذشت زمان و سرماي زياد بعيد است كه كوهنوردان زنده باشند.

در همين حال عليان، معاون فني باشگاه آزادگان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: شامگاه پنجشنبه آخرين تماس اعضاي گروه با تيم پشتيبان برقرار شد و بعد از آن، حادثه سراغ اعضاي تيم آمد. وي ادامه مي‌دهد: همه نفرات، حرفه‌اي و با تجربه بودند و از سويي با آب و هواي منطقه نيز آشنايي كامل داشتند اما به‌احتمال زياد ريزش بهمن آنها را غافلگير كرده است.

به گفته يكي از مسئولان تيم كوهنوردي آزادگان، در جريان اين حادثه عليرضا عامري و مرتضي غلامپور‌فرد جان خود را از دست دادند اما تلاش‌ها براي يافتن 7كوهنورد ديگر به نام‌هاي ناصراكبري، اكرم حقاني، مهشيد جوان‌محمدي، علي قاسم‌زاده، مجيد‌ زاده‌تراب، علي حسيني و امان‌الله جوكار ادامه دارد. اين در حالي است كه شامگاه جمعه رضا آريايي، مديركل مديريت بحران لرستان از توقف عمليات جست‌وجو در اشترانكوه به‌دليل سرما و تاريكي هوا خبر داد اما گفت به محض روشن‌شدن هوا جست‌وجو از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 391818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha