جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - مجید جلیسه: شاید جالب باشد که بدانیم سینمای ایران ماحصل اراده دوباجناق است که البته یکی‌شان چاپ بلد و مترجم و نویسنده بوده است. و به نوعی این پیوند سینما و کتاب را پیوندی به درازای تاریخ سینما در ایران میکند.

سینما

معتمد السلطنه میرزا ابرهیم بن احمد عکاسباشی به سال ۱۲۸۲ و متوفای ۱۳۳۵ قمری است. وی از جوانی به عکاسی علاقمند گردید و در اروپا عکاسی و کلیشه‌سازی را فراگرفت و عکسهای فراوانی از وی موجود است که البته بخش قابل توجهی از عکسهای بجای مانده از مظفرالدین شاه نیز توسط وی گرفته شده است. میرزا ابراهیم عکاسباشی با خواهر زن مظفرالدین شاه که زیور السلطان نام داشت و لقب طلعت السلطنه گرفته بود ازدواج نمود و بدین ترتیب باجناق مظفرالدین شاه گردید.

حکایت باجناق‌ها در این مملکت از قرار معلوم ماجرای مسبوق به سابقه‌ای است، البته این باجناق یعنی میرزا ابراهیم‌خان عکاسباشی شخصیت فرهیخته و هنرمندی است که واقعا می‌ارزد برای خدمات و ابتکارات خودش و پدرش یکجلد کتاب چاپ و منتشر کرد.

میرزا ابراهیم‌خان عکاسباشی  را نه تنها باید اولین سینماگر ایران معرفی کرد بلکه وی مبدع گراور سازی در صنعت چاپ نیز محسوب می‌شود و صدقه سر همت بلند وی و علاقه‌اش به صنعت چاپ و نشر است که برای اولین بار گراورسازی در صنعت نشر ما به دست وی صورت میگیرد و برای اولین بار کتاب «سفرنامه اول مظفرالدین شاه» به سال ۱۳۱۹ قمری همراه  عکسهایی با تکنیک گراور در ایران چاپ و نشر می‌یابد.

میرزا ابراهیم صاحب تالیفاتی ارزشمند مانند اخلاق مصور، ترکیب الحروف، دستور ورزش، فلاحت و باغبانی و لکه‌گیری نیز بوده که عناوین گواه تجدد خواهی و روحیه مدرن وی می‌باشد.

از جمله هنرهای قابل توجه میرزا ابرهیم عکاسباشی که لقب وی از آن حکایت دارد،  هنر عکاسی و فیلمبرداری است.  از جمله عکسهای مشهور وی عکس «میدان مشق تبریز و پرواز دادن بالن برای نخستین بار در ایران» می‌باشد.  در ذیحجه سال ۱۳۱۷قمری بود که نخستین سفر مظفرالدین شاه به اروپا انجام شد و میرزا ابرهیم عکاسباشی به همراه پدرش میرزا احمدخان صنیع السلطنه وی را در این سفر همراهی کردند.

در همین سفر بود که مظرالدین شاه از نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ میلادی پاریس دیدن کرد و پس از تماشای یک فیلم سینمایی، میل کرد که یک دستگاه کامل فیلمبرداری و نمایش فیلم خریداری کرده و با خود به ایران بیاورد. این دستگاه‌ها خریداری و در اختیار میرزا ابرهیم خان عکاسباشی قرار گرفت و برای اولین بار میرزا ابراهیم با آن وسایل در شهر استاند (Ostende) بلژیک که مظفرالدین شاه مدتی در آن توقف داشت، از جشن گل که با ورود شاه مصادف شده بود، فیلم‌برداری کرد. 

کد خبر 391769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha