دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود امکان تولید چای خشک مرغوب در کشور، به علت برخی بی‌توجهی‌های صورت گرفته، همچنان در تولید چای داخلی با مشکل مواجهیم و چایکاران کشور نیز از عدم امکان تولید بیشتر و فروش محصولات خود رنج می‌برند. با ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران کشور گفتگو کرده‌ایم.


برای امسال چه قیمتی جهت خرید تضمینی چای در نظر گرفته شده و وضعیت فعلی باغ‌های چای چگونه است؟
امسال نرخ 190 تومان برای هر کیلوگرم چای درجه 2 و 325 تومان برای هر کیلوگرم چای درجه یک جهت خرید تضمینی چای در نظر گرفته شده است که این رقم حتی برای برداشت چای هم کافی نیست.

با توجه به خشکسالی و عدم بارش کافی باران در سال زراعی جاری نیز حداقل 30درصد باغ‌های چای از بین رفته‌اند. این در حالیست که در صورت وجود بارندگی کافی و هرس به‌موقع باغ‌های چای می‌توانیم سالانه حدود 45 هزار تن چای خشک در کشور تولید کنیم.

تولید هر کیلوگرم چای خشک برای کارخانه‌داران چقدر هزینه در بر دارد و میزان فروش کارخانه‌ها برای امسال معادل چه رقمی برآورد گردیده است؟
تولید هر کیلوگرم چای خشک برای کارخانه‌داران 500 تومان هزینه در بر دارد که نسبت به نرخ خرید تضمینی اعلام شده به مراتب بالاتر است.

 امسال تاکنون بیش از 14 میلیارد تومان تولید چای خشک برای کارخانه‌داران هزینه در بر داشته است که میزان فروش چای توسط کارخانه‌داران تاکنون حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

با این اوصاف،  وضعیت کارخانه‌های چای چگونه است؟
 هم‌اکنون 98درصد کارخانه‌های چای‌سازی کشور تعطیل شده‌اند و 90 درصد باغ‌های چای نیز به دلیل تهی‌دستی باغداران هرس نشده است و فعلا همه در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

 این در حالیست که برای رسیدگی به باغ‌های چای باید حداقل 2 میلیون تومان وام بلندمدت برای هر هکتار در اختیار چایکاران قرار گیرد تا آنان بتوانند با اطمینان کامل آن را صرف اصلاح باغ‌ها کنند و به افزایش تولید بپردازند. به علت خشکسالی امسال تاکنون یک چهارم برگ‌های سبز چای از بین رفته‌اند.

 وضعیت بهره‌برداری از باغ‌های چای چگونه است؟
اگر عملیات هرس، کاشت و شخم باغ‌های چای به شکل علمی انجام گیرد از شروع فصل برداشت که اوایل اردیبهشت ماه است تا پایان این فصل یعنی اوایل مهرماه امکان برداشت 8 مرحله‌ای چای از باغ‌ها وجود دارد.

متاسفانه فعلا به علت ضعف مالی چایکاران و تسهیلات ناکافی هر سال حداکثر 2 بار از باغ‌های چای بهره‌برداری انجام می‌گیرد.

کد خبر 3916

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز