سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

سید‌اکبر میرجعفری-شاعر و پژوهشگر ادبیات : جنگ حنین درست بعد از فتح مکه رخ داد. به همین دلیل بسیاری از تازه مسلمانان قریش که پس از فتح مکه ایمان آورده بودند، در این جنگ حضور داشتند.

سید‌اکبر میرجعفری

پيروزي در اين نبرد چند نقطه درخشان از سيره پيامبر(ص) پيش روي ما قرار مي‌دهد؛ نخست اينكه فرمانده سپاه دشمن شيوه‌اي جديد را در جنگ به‌كار گرفته بود و به همراه مردان جنگي تمام زنان و كودكان را نيز به ميدان نبرد آورده بود. پيامبر(ص) بلافاصله پس از پيروزي فرمان آزادي تمام آنان را صادر كردند. اما نقطه تأثيرگذار ماجراي جنگ حنين وقتي اتفاق مي‌افتد كه پيامبر اكرم(ص) پس از پيروزي در اين جنگ، بيشتر غنايم به‌دست آمده را بين تازه مسلمانان قريش- كه تا ديروز رودر روي پيامبر(ص) تيغ كشيده بودند- تقسيم مي‌كنند و در واقع سهم اندكي را براي انصار كه ياران قديمي پيامبر(ص) بودند، باقي مي‌گذارند.

رسول اكرم(ص) با اين كار مي‌خواستند، دل نو مسلمانان را نسبت به اسلام نرم كنند. طبيعي بود كه چنين رفتاري بعضي از انصار را دل آزرده كند؛ چنان كه يكي از آنان نزد پيامبر(ص) آمد و گفت: « انصار از اين شيوه تقسيم غنايم راضي نيستند». پيامبر(ص) بعد از شنيدن اين گلايه، دستور دادند مردم در سقيفه جمع شوند. سپس در ميان آنان حاضر شده و فرمودند: «‌اي انصار! مگر نه اين بود كه شما گمراه بوديد و خدا شما را به وسيله من هدايت كرد؟

مگر نه اينكه مستمند بوديد و بي‌نيازتان كرد؟ مگر نه اينكه با هم دشمن بوديد و خداوند شما را به يكديگر مهربان كرد؟» جمعيت، سخنان پيامبر(ص) را تأييد كردند. حضرت در اين چند جمله، به حق خود كه بر گردن انصار داشتند، اشاره كردند. آنگاه پيامبر(ص) خطاب به آنان فرمودند: «پس چرا جواب مرا نمي‌دهيد؟» مردم گفتند:

چه بگوييم؟ پيامبر گذشته خود و رفتار نيك انصار را به آنان يادآور شدند؛ به‌عبارتي به حق انصار بر گردن خود اشاره كردند و فرمودند: «به خدا سوگند اگر بگوييد راست گفته‌ايد و من هم شما را تصديق خواهم كرد؛ در جواب من بگوييد: ‌اي پيامبر نزد ما آمدي؛ درحالي‌كه ديگران تو را دروغگو مي‌دانستند و ما تو را راستگو دانستيم. تو را از خود رانده بودند؛ اما ما به تو پناه داديم! تو فقير بودي؛ ولي ما تو را يكي از خودمان دانستيم!» آنگاه در اين لحظه پيامبر(ص) كليدي‌ترين جمله را درباره تقسيم غنايم به زبان مي‌آورند؛ چنان‌كه اغلب انصار به گريه مي‌افتند. ايشان مي‌فرمايند:

«‌اي انصار! آيا راضي نيستيد كه ديگران گوسفند و شتر با خود ببرند؛ اما شما پيامبر خدا را در بين خود داشته باشيد؟!» پيامبر(ص) در پايان سخنانش در حق انصار دعا مي‌كنند: «خدايا انصار را بيامرز! فرزندان انصار را بيامرز! فرزندان فرزندان انصار را بيامرز...»

کد خبر 391529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha