شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به ۴۱۵۵ تومان و هر یورو نیز به ۵۰۱۴ تومان رسید که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

نمودار

بانك مركزي اما همچنان به موفقيت سياست‌ سال‌هاي گذشته اميدوار است و در اين راه از اواسط تيرماه امسال نرخ ارز رسمي را متناسب با نرخ تورم افزايش داده است. حالا سؤال بسياري اين است كه اين فرايند صعودي قيمت ارز تا كجا پيش‌ خواهد رفت و آيا روند فعلي متوقف خواهد شد و قيمت پس از افت تقاضاي خريد نقدي و تجاري ناشي از فرارسيدن فصل تسويه حساب شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي و البته فشار تقاضاي ناشي از سفر‌هاي ابتداي سال جديد ميلادي فروكش خواهد كرد؟

حسن روحاني، هفته گذشته در نخستين واكنش نسبت به افزايش قيمت ارز اظهار كرد: همه ساله در اين فصل طبق آمار در آذر و دي، با افزايش قيمت ارز مواجهيم كه در بهمن و اسفند پايين مي‌آيد، امسال هم از آن قاعده كلي مستثني نيست. رئيس‌جمهور در مورد شايعه كسب درآمد دولت از محل افزايش نرخ ارز به صراحت اعلام كرد كه مردم نبايد نگران باشند از اينكه امسال يا در سال‌هاي آينده نوسان شديدي در نرخ ارز ايجاد خواهد شد، چراكه برنامه دولت اين نيست و بناي ما هم بر اين نيست؛ آرامش، مهم‌ترين اصل مدنظر دولت در اقتصاد است.

به گزارش همشهري، تجربه سال‌هاي 93، 94و 95نشان مي‌دهد كه قيمت ارز در بازار آزاد ايران همواره در ماه‌هاي آذر و دي روندي صعودي داشته وليكن در اواسط دي‌ماه به بعد روند قيمت نزولي خواهد شد. مهرماه سال 93متوسط قيمت هر دلار آمريكا در بازار آزاد 32هزار و 395ريال بود كه در دي‌ماه به 35هزار و 194ريال رسيد و پس از آن قيمت رو به كاهش نهاد و در اسفندماه هر دلار آمريكا 33هزار و 938ريال ارزشگذاري شد. قيمت دلار آمريكا در مهر سال بعد هم از 34هزار و 682ريال به 36هزار و 733ريال افزايش يافت و پس از آن روند معكوس شد و هر دلار در اسفندماه 34هزار و 664ريال قيمت خورد.

پارسال هم هر دلار آمريكا در مهرماه 35هزار و 915ريال بود كه در دي‌ماه تا 39هزار و 848ريال قد كشيد وليكن اسفندماه را با 37هزار و 721ريال به پايان برد. امسال هم بانك مركزي و دولت اميدوار هستند تا تجربه 3 سال گذشته تكرار شود با اين تفاوت كه بازار ارز در سال‌جاري 2 رويداد متفاوت را تجربه كرده است؛ نخست كوتاه‌تر شدن فهرست كالاهاي مشمول دريافت ارز دولت ازجمله حذف سهميه ارز مسافرتي و دوم حركت صعودي قيمت ارز رسمي از تيرماه سال‌جاري تاكنون با شيب بيشتر نسبت به سال‌هاي گذشته. آيا دلار و ساير ارزهاي جهانروا؛ بهمن و اسفندماه آرام‌تري را تجربه خواهند كرد؟

کد خبر 391235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha