ترجمه - کیکاووس زیاری: «گریس رفته است» فیلم تازه جان کیوزاک، یک درام ضدجنگ خانوادگی است که جیمز اشترواس آن را براساس فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی کرده است.

«گریس رفته است» درباره مرد 40 ساله‌ای به نام استنلی فیلیپس است. روزگاری  استنلی می‌توانست جمع خانواده‌اش را در کنار هم ببیند. او که در کار و حرفه خود آدمی موفق است، یک زندگی خانوادگی خوب هم دارد. او همسری مهربان و فرزندانی مودب دارد. 2 فرزند کودک و نوجوان او علاقه زیادی به پدر و مادر خویش دارند.

 اما دیری نمی‌پاید که این کانون گرم خانوادگی دستخوش مشکل می‌شود. همسر استنلی که یک گروهبان نظامی است به جبهه جنگ عراق فراخوانده می‌شود. به زودی خبر کشته شدن او می‌آید و حالا استنلی نه تنها باید با غم از دست دادن همسرش کنار بیاید، بلکه باید از دختر12 ساله و پسر8 ساله‌اش هم مراقبت و نگهداری کند.

 از فیلم‌های مطرح جان کیوزاک می‌توان به «باب رابرتز»، «گلوله‌ها بر فراز برادوی»، «سالن شهر»، «هواپیمای حامل محکومین»، «خوش قلب‌های آمریکایی»، «هویت» و «هیأت منصفه فراری» اشاره کرد. ماه قبل هم درام نوجوانانه «بچه مریخی» از او روی پرده سینماهای جهان بود.

  • آیا مردانی که همسرانشان را در جنگ از دست داده‌اند ملاقات کردید؟

بله.

  • این تجربه چگونه بود؟

بسیار غم‌انگیز و دل‌گیرکننده. کسی را ملاقات کردم که دقیقاً وضعیتی شبیه استنلی (کاراکتر خودم در فیلم) داشت.  او 3 بچه داشت. مرگ همسرش زندگی آنها را کاملاً دگرگون کرده بود و او هنوز نتوانسته بود با شرایط جدید کنار بیاید.

  • بعد از ملاقات با او تصمیم نگرفتید کاراکتر خود در فیلم را با الهام از او و  زندگی‌اش بازی کنید؟

تا حدی این کار را کردم. حال و هوای کلی او را گرفتم و تلاش کردم به کاراکتر استنلی شکل بدهم. سؤالات زیادی از او کردم تا بتوانم غم و اندوه درونی‌اش را بهتر درک کنم. در چنین اوضاع و احوالی، اتفاقی در وجود شما رخ می‌دهد و متوجه می‌شوید که موضوع چیست و شما قرار است چه کاری انجام دهید.

در جلوی دوربین تو باید زندگی خاص خودت را داشته باشی و مطمئنا تو آخرین کسی هستی که می‌توانی این وضعیت را کنترل کنی.

  • این طور به نظر می‌رسد که در شروع فیلم پیرتر هستید و زمانی که به پایان قصه می‌رسیم جوان‌تر شده اید. آیا این چیزی بود که درباره کاراکترتان نوشته شده بود؟

به صورت کامل خیر،  ولی منظور کارگردان این بود که وقتی استنلی تمام آن نقش‌ها و مشکلات را رد می‌کند، تبدیل به آدمی قوی و مقاوم می‌شود. حالا او می‌تواند در پس آن همه غم و اندوه با مرگ مبارزه کند. این تنها چیزی است که در این رابطه می‌توانم بگویم.

  • یک بار گفتید بازی در فیلمی که درباره غم و اندوه از دست دادن یک عزیز است، راهی برای ارتباط با دیگران است. می‌توانید در این باره توضیح بیشتری بدهید؟

خب، احساس می‌کنم فضای عمومی آمریکا به گونه‌ای است که برخی می‌خواهند درد ،  رنج و غم مردم را انکار کنند. انگار که هیچ جنگی رخ نداده و خانواده‌هایی عزادار عزیزان خود نیستند. ما در هالیوود و یک‌سری جاها، جنگ را فقط در تلویزیون می‌بینیم و نمی‌توانیم آن را دقیقا لمس کنیم.

وقتی می‌خواستم در این فیلم بازی کنم، نگذاشتند از عکس‌های تابوت‌های کشته شدگان جنگ استفاده  شود. این یک حرکت بزدلانه و احمقانه سیاسی بود. در چنین فضایی، ساختن فیلمی درباره غم  و اندوه مربوط به اتفاقات جنگ مشکل است و تو متوجه می‌شوی برخی نمی‌خواهند چنین فیلمی ساخته شود. همین مسئله باعث شد من انگیزه‌ای قوی برای بازی و تهیه این فیلم پیدا کنم.

  • بیشترین مشکلی که در سطح جهانی وجود دارد و شما را نگران می‌کند کدام است؟

همین حالا؟

  • بله

شخصا خصوصی‌سازی جنگ و پنهان‌کاری مسائل آن از چشم مردم را مشکل اصلی می‌دانم. در رابطه با جنگ، ما خیلی جلو رفته‌ایم و بندهای قانون اساسی را زیر پا گذاشته‌ایم. این روزها وضعیت خطرناک‌تر شده است. مسائلی مثل جنگ این روزها از مسائل سودآور هستند.

  • شما در ژانر کمدی رومانتیک موفقیت‌های خیلی زیادی به دست آوردید. فکر می‌کنید حالا همبازی شدن با بچه‌ها، چهره تازه‌ای از شما ارائه خواهد کرد و در کارنامه سینمایی‌تان در آینده از این نوع فیلم‌ها بیشتر خواهید دید؟

خیر، فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد. من تلاش می‌کنم در فیلم‌های بهتری بازی کنم. همیشه تو با پیشنهادات مختلفی روبه‌رو می‌شوی و سعی می‌کنی در آن‌هایی بازی کنی که احتمال موفقیت بیشتری دارند. در این حالت تو نهایت سعی‌ات را می‌کنی که بهترین کار را ارائه دهی، در 2 فیلم آخرم نقش یک پدر را بازی کرده‌ام. اما این طوری نیست که به خودم بگویم «بله. حالا هم می‌خواهم دوباره در نقش یک پدر ظاهر شوم.»

  •  با توجه به این که در عالم واقعیت در نقطه مقابل دیدگاه‌‌های کاراکتر استنلی هستید، بازی در این نقش سخت نبود؟

خیر، کاراکتر استنلی را دوست دارم و همین باعث  شد که برای ساخت فیلم سرمایه‌گذاری کنم. این کاراکتر را مورد قضاوت قرار نمی‌دهم. در طول فیلم‌برداری تمام تلاشم این بود که در قالب او فرو بروم و با درک دیدگاه‌هایش (و محدودیت‌هایی که با آن روبه‌روست) وی را به بهترین شکلی به تصویر بکشم. بازی در این فیلم تجربه‌ای عالی بود، زیرا همراهی و همدردی با کسانی که شبیه‌شان نیستم برایم هیجان‌انگیز است.

  • فرو رفتن در قالب استنلی باعث تغییراتی هم در دیدگاه‌‌های  خود شما شد؟

تغییرات که نه،  اما باعث شد تا همدردی بیشتری با او کنم. البته با دنیای این جور آدم‌ها بیشتر از گذشته آشنا شدم. به نظر من این حق هر کسی است که دیدگاه‌های ضد جنگ داشته باشد و بتواند آن را به زبان بیاورد.

  • چه چیزی بیشتر از هر چیز دیگر شما را جذب این پروژه کرد؟

چیزهای خیلی زیادی در این رابطه وجود دارد. نمی‌توانم دقیقاً در این‌باره صحبت کنم. ناگهان چیزی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و تصورات شما را دربرمی‌گیرد. به نوعی دل‌بسته این کاراکتر شدم.

او تحت شرایط خاصی قرار می‌گیرد و حالا مجبور می‌شود دست به انتخاب ویژه‌ای بزند. امیدوار بودم بتوانم خشم او را به ‌روی پرده سینما منتقل کنم. احساس می‌کردم اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، حقیقتاً کار سرگرم‌کننده و جذابی ساخته‌ایم.

  • مضمون ضد جنگ فیلم مورد توجه اروپایی‌ها قرار خواهد گرفت؟

امیدوارم که چنین شود.

  • به عنوان یک بازیگر چه چیزی بیشتر از هر چیز برایتان چالش‌برانگیز است؟ فیلمی فانتزی و ترسناک مثل  «1408» یا کاری واقع‌گرایانه مثل «گریس رفته است»؟

این فیلم‌ها که می‌گویید کارهایی متفاوت هستند، ولی هر دوی آن‌ها حقیقتاً نقش‌هایی جذاب هستند که هر بازیگری دوست دارد آن‌ها را بازی کند.

  •  آیا  از اعتصاب فیلم‌نامه نویسان حمایت می‌کنید؟

البته در خط مقدم دفاع نیستم، ولی حامی خواسته‌هایشان هستم. به عنوان یک نویسنده، می‌دانم که هنوز بخشی از حقوق قانونی‌ام پرداخت نشده است.

  • در راهپیمایی‌های آنان هم شرکت می‌کنید؟

این یکی را خیر. اهل این جور کارها نیستم.

  • فکر می‌کنید این اعتصاب چقدر طول بکشد؟

تا مدتی ادامه خواهد داشت. می‌دانم که کمپانی‌های فیلم‌سازی و اتحادیه تهیه‌کنندگان به این راحتی به خواسته‌های آنان جواب مثبت نخواهند داد. باید ببینیم شرایط در روزها و هفته‌های آینده چگونه خواهد بود و به کدام سمت می‌رود.

  • پیش‌بینی نمی‌کنید که بازیگران و کارگردانان هم به جمع فیلم‌نامه‌نویسان بپیوندند؟

نمی‌دانم. این  یک بازی طولانی و ادامه‌دار است. فیلم‌نامه‌نویسان حق طبیعی خودشان را می‌خواهند. بخشی از سودی که تهیه‌کنندگان از فروش دی‌وی‌دی و اینترنتی فیلم‌هایشان به دست می‌آورند، متعلق به نویسندگان است. در حال حاضر وضعیت کمی آشفته است. تهیه‌کنندگان حاضر نیستند هیچ قولی در ارتباط با تقسیم سود بدهند و همین،  کار را مشکل کرده است.

  • منتقدان بازی‌تان در «گریس رفته است» را تحسین کرده‌اند. در مورد اسکار  و رقابت‌های آن چه می‌گویید؟

خوشحالم و امیدوارم نامزد دریافت اسکار شوم. باید دید چه پیش می‌آید.

 moviesonline.com

کد خبر 39107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز