جمعه ۲۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل زیمبابوه را به وخیم‌تر کردن وضع حقوق بشر در این کشور متهم کرد.

خبرگزاری سوئیس از حراره گزارش داد، این سازمان اعلام کرد که همچنان خشونت‌های پلیسی سازمان یافته و شکنجه بیشتری در این کشور صورت می‌گیرد.

سیمون ماوانزا، رییس تیم تحقیقاتی عفو بین‌الملل در امور زیمبابوه در ژوهانسبورگ اعلام کرد تنبیه بدنی و اعمال شکنجه در این کشور افزایش داشته است.

به گفته وی، واحدهای پلیسی در برخی موارد نقض حقوق بشر علیه مخالفان دولت شرکت و «مصونیت کامل در برابر مجازات» داشته‌اند.

ماوانزا که تیم او مدت کوتاهی است زیمبابوه را ترک کرده است گفت این نتایج حاصل از پرس و جوهایی است که از قربانیان، پزشکان و وکلای آنها شده است.

مخالفت با تظاهرات‌های کوچک
بنا به اعلام عفو بین‌الملل، میانجی‌گری جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC)  میان دولت و اپوزیسیون به بهبود وضع حقوق بشر در زیمبابوه منجر نشده است. پلیس حتی با تظاهرات‌های کوچک که مخالفان دولت راه بیندازند مخالفت می‌کند.

بنا به اعلام این سازمان، فعالان حقوق بشر و اعضای جنبش تغییر دموکراتیک (MDC) در بازداشتگاه‌های پلیس مورد تنبیه بدنی قرار می‌گیرند. از دسترسی آنها به وکیل و همچنین مواد غذایی یا کمک‌های دارویی نیز جلوگیری می‌شود.

تابو امبکی، رییس جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میانجی‌گر SADC میان حزب اپوزیسیون MDC و حزب دولتی ZANU-PF متعلق به رابرت موگابه رییس جمهور زیمبابوه مشغول فعالیت است.

امبکی پیش از انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه مارس برگزار شود،‌ درباره روند میانجی‌گری ابراز خوش‌بینی کرد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری که سال آینده برگزار می‌شود، موگابه 83 ساله همچنان نامزد خواهد شد.

کد خبر 39094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز