علی‌اصغر محمدی: هیأت دولت در نشست شامگاه یکشنبه ۵آذر‌ماه خود با ادامه اجرای طرح خرید جریمه غیبت سربازی برای سال ۹۷موافقت کرد.

اين تصميم هيأت دولت در حالي است كه پيش‌تر ستاد كل نيروهاي مسلح به صراحت مخالفت خود را براي ادامه اجراي اين طرح در سال آينده اعلام كرده‌ است.

رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد كل نيروهاي مسلح مهرماه امسال در گفت‌وگو با همشهري گفت: ستاد كل نيروهاي مسلح با استمرار اجراي طرح خريد خدمت سربازي مخالف است و اين طرح از سال آينده اجرا نمي‌شود؛ زيرا به مصلحت كشور نيست.

سردار موسي كمالي در پاسخ به پرسش همشهري درخصوص احتمال ادامه اجراي طرح خريد جريمه غيبت سربازي در سال 97 اينگونه توضيح داد: ستاد كل نيروهاي مسلح با استمرار اجراي طرح جريمه مشمولان غايب در سال آينده مخالف و رايزني‌هايي نيز براي توقف اين طرح در سال 97انجام شده‌است.

البته ستاد كل سال پيش هم با اجراي اين طرح موافق نبود ولي به دلايلي اجرا شد. امسال(سال 96) آخرين سال اجراي طرح خريد جريمه خدمت سربازي است اما سردار كمالي در شرايطي اين نظرات ستاد كل نيروهاي مسلح را بيان كرد كه در نهايت هيأت دولت در نشست بررسي لايحه بودجه سال آينده به ادامه اين موضوع رأي داد و حالا بايد ديد مجلس بعد از نهايي شدن لايحه و ارائه آن به مجلس چه تصميمي خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام حسن نوروزي، رئيس فراكسيون ايثارگران مجلس در اين باره به همشهري گفت: اين موضوع در جلسه يكشنبه گذشته هيأت دولت تصويب شده و وزير دفاع و پشتيباني نيز حضور داشته است. اگر ستاد كل نيروهاي مسلح با ادامه اجراي اين طرح در سال 97مخالف است بايد از طريق وزير دفاع به هيأت دولت اعلام كند. سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه كشور الان در حالت صلح است و چه اشكالي دارد دولت از اين طريق درآمدي داشته باشد، تصريح كرد: پس از تصويب ادامه اجراي اين طرح در كميسيون‌هاي تخصصي، تلفيق بودجه، صحن علني مجلس و تأييد شوراي نگهبان ديگر هيچ عذر و بهانه‌اي پذيرفته نيست.

رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اينكه اجراي اين طرح منتقدان بسياري دارد كه آن را نوعي امتيازدهي به برخي قلمداد مي‌كنند، گفت: ستاد كل نيروهاي مسلح همواره با فروش و پرداخت جريمه سربازي مخالف بوده و هست و اين طرح را تبعيض‌آميز مي‌داند.

سردار كمالي، در پاسخ به اينكه اگر اين بند در لايحه بودجه سال 97گنجانده شود، ستاد كل چه واكنشي خواهد داشت، گفت: ستاد كل نظرات خود را پيش‌تر به‌صورت كتبي به دولت اعلام كرده است. از نظر ستاد كل نيروهاي مسلح استمرار اجراي اين طرح ديگر به مصلحت نيست.

  • نگاهي گذرا به طرح خريد خدمت سربازي

خريد خدمت سربازي پيشنهادي بود كه دولت پس از سال‌ها ممنوعيت فروش سربازي در كشور، در لايحه بودجه سال۹۴ به مجلس ارائه كرد و در بند «ط» تبصره۱۶ اين لايحه، پيشنهادي مبني بر فروش دوره سربازي مشمولاني را كه بيش از 10سال غيبت دارند، مطرح كرد و در نهايت نمايندگان مجلس موافقت كردند آن دسته از افرادي كه بيش از ۸سال غيبت كرده‌اند، با پرداخت جريمه بتوانند كارت معافيت از خدمت سربازي دريافت كنند. اين بند در قانون بودجه سال‌هاي95و 96نيز گنجانده شد؛ هر چند بسياري آن را نوعي تبعيض مي‌دانند.

کد خبر 390757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha