دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

محمدعلی مرادی - مدیر مرکز نشر و پخش کتاب پیام امروز: خیابان انقلاب قطب فرهنگی کشور است... پویایی فرهنگی... دغدغه ساماندهی به هرج و مرج خیابان انقلاب... گفته‌هایی است که در کتابگردی نیم‌روزه برخی اعضای شورای شهر همراه با شهردار منطقه با تعدادی از ناشران و کتابفروشان در بازارچه کتاب بیان شده است.

محمدعلی مرادی

اين اتفاق مبارك و پسنديده است و مي‌تواند آغازگر ارتباط افقي و گفت‌وگوي رودرروي مسئولان و ديگران را فتح باب كند و نيز طليعه‌اي باشد براي كم‌كردن شكاف تاريخي ميان حاكم و غيرحاكم در ميهن عزيزمان ايران و چه خوش يمن كه اين مهم به‌واسطه شريف‌ترين اختراع بشر يعني كتاب آغاز شود.

اما تمشيت اين امر مقدماتي دارد و گام نخست آن مي‌تواند اين باشد كه در تركيب اين هيات‌ها ارباب فكر و انديشه و قلم و فرهنگ: نويسنده، شاعر، نقاش، مترجم، دين‌پژوه، كتاب‌شناس، موسيقي‌دان، اهالي سينما و تئاتر، جامعه‌شناس، اهل فلسفه، روزنامه‌نگار و استادان دانشگاه و... فارغ از هر نحله فكري و آرا گنجانده شود تا به جاي گروه‌هاي رسمي و يكدست كتابگردي كه تحت تأثير جو احساساتي كه در اين سنخ ديدارها سرريز مي‌كند و درنهايت نوستالژي دوران جواني و دانشجويي فوران مي‌كند يا وعده‌هايي داده مي‌شود كه عملي‌شدنشان سخت دشوار است يا به طاق نسيان سپرده مي‌شود.

اما اگر اصحاب كتاب و فرهنگ حضور پررنگ داشته باشند با عنايت به اينكه اينان در متن كار و آشنا با فراز و فرودش هستند، لاجرم با تنگناها و موانع و دشواري‌هاي پيش روي نشر و كتاب مانند سانسور، گراني و كمبود غيرقابل پيش‌بيني و بدون توجيه كاغذ و ساير ملزومات آشنايند. درنتيجه با تعامل و طرح رخ به رخ موانع با مسئولان و ايجاد فضاي مناسب و منطقي باتوجه به امكانات در اختيار دست‌اندركاران در تعديل و رفع موانع مبتلابه كتاب بكوشند و گامي به پيش برداشته شود كه اين مي‌تواند دستاوردي حاصل هفته كتاب و كتابخواني باشد.

در پايان لازم است گفته شود بلدكاري و هوشمندي اتحاديه ناشران و كتابفروشان مي‌تواند در اين روند كارساز باشد. با دعوت از نويسندگان و مترجمان... سياستمداران، مسئولان وزارت ارشاد در هماهنگي با كتابفروشي‌هاي علاقه‌مند در مكان كتابفروشي و اعلان عمومي و بحث و گفت‌وگو صرفا پيرامون كتاب و نشر...

يا پيشنهاد به كتابفروشان كه در هفته كتاب بخشي از فضا يا ويترين كتابفروشي به نمايش، ارائه و معرفي آثار كتاب شده يكي از فرهنگ‌مداران اختصاص دهند. جاي بسي شگفتي است كه در هفته كتاب امسال هيچ كتابفروشي‌اي به اين نينديشيده است كه بخشي از ويترين كتابفروشي خود را - براي گراميداشت - به ارائه آثار نويسنده و پژوهشگر ارجمند و بلندآوازه ميهنمان علي‌اشرف درويشيان فقيد كه به‌تازگي از ميان ما رخت بربسته است، اختصاص دهد. اثر سترگ ايشان (با همكاري رضا خندان)، مجموعه چندجلدي «فرهنگ افسانه‌هاي مردم ايران» كاري است در سطح ملي كه علي‌الاصول بايستي نهادهاي فرهنگي بزرگ انجام دهند، چرا نبايد در هفته كتاب به طرز شايسته و سزاوار معرفي و عرضه شود؟

تكمله: با همه اين تفاصيل اميدوارم همانطور كه در روزنامه همشهري (96.8.1) شهردار محترم منطقه12 وعده داده‌اند تا 15 آذر 96 طرح و زمينه احياي فرهنگي راسته كتابفروشان خيابان انقلاب را متناسب با شأن و پيشينه آن فراهم كنند تا اين خيابان كه دوستش مي‌داريم پاكيزه از باندهاي سودجو و ويرانگر، نفسي تازه كند. پس همگي در پاسخ به وعده شهردار محترم منطقه بگوييم «هزار وعده خوبان يكي وفا بكند!»

کد خبر 390736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha