رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه بسیاری از مدارس کشور ناایمن هستند و شما چه برنامه‌ای برای ایمن‌سازی مدارس دارید، گفت: در برنامه ششم توسعه، ۳میلیارد دلار برای تخریب‌ و بازسازی، مقاوم‌سازی و ایمنی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور پیش‌بینی شده که اگر این اعتبار و اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تخصیص پیدا کند همه مدارس کشور تا پایان برنامه ششم توسعه ایمن می‌شوند.

مقاوم سازی مدارس

محمدتقي نظرپور با بيان اينكه طرح مقاوم‌سازي و تخريب و بازسازي مدارس كشور از سال85 آغاز شده، توضيح داد: از سال85 تا مهر امسال 64هزار و 171كلاس درس تخريب و بازسازي شده است. همچنين 6هزار و 222كلاس درس در دست تخريب و بازسازي است و 61هزار و 540كلاس درس نيز نيازمند تخريب و بازسازي است. مقاوم‌سازي حدود يك‌هزار و 230كلاس درس در حال اجراست؛ البته در بحث مقاوم‌سازي موفق نبوديم و 25درصد كلاس‌ها مقاوم‌سازي‌ شده‌اند، در تخريب و بازسازي حدود50درصد و در مقاوم‌سازي حدود 25درصد كارها انجام شده است.

نظرپور در پاسخ به پرسش همشهري در خصوص موفق نبودن سازمان نوسازي مدارس در امر مقاوم‌سازي مدارس گفت: در جريان مقاوم‌سازي 2مشكل وجود دارد؛ يكي اينكه مدرسه‌ها نبايد تخريب شود، در تخريب و بازسازي دانش‌آموزان در مدرسه حضور ندارند، ولي در مقاوم‌سازي دانش‌آموزان سركلاس درس هستند. امكان انتقال دانش‌آموزان به شيفت دوم مدرسه ديگر هم وجود ندارد. وي توضيح داد: درواقع خطر جدي احساس نمي‌شود تا سراغ مقاوم‌سازي برويم، ولي در تخريب و بازسازي خطر را خيلي جدي احساس مي‌كنيم. در زلزله كرمانشاه شما مي‌بينيد كه ما اعتبار نداشتيم مدارس فرسوده را تخريب و بازسازي كنيم و زلزله آنها را تخريب كرد.

نظرپور تصريح كرد: براي تخريب و بازسازي مدارس به 11هزار ميليارد تومان و براي مقاوم‌سازي مدارس هم به 5هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم. براي ايمن‌سازي سامانه گرمايشي و سرمايشي مدارس هم به 747ميليارد تومان اعتبار نياز است.

  • وضعيت مدارس مناطق زلزله‌زده كرمانشاه

معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با اشاره به تخريب 78مدرسه در قالب 415كلاس درس در زلزله كرمانشاه گفت: براي احداث اين مدارس به ۷۵ ميليارد تومان و براي خريد تجهيزات، احداث سرايداري و محوطه‌سازي اين مدارس نيز به۴۰ميليارد تومان نياز داريم.

نظرپور توضيح داد: 16مدرسه با ۲۰۰ كلاس درس نيز در زلزله متحمل خسارت جزئي شده كه شامل ۴مدرسه در ثلاث باباجاني، ۶مدرسه در سرپل‌ذهاب، ۳مدرسه در قصرشيرين و ۳مدرسه در گيلانغرب است كه تعميرات اين مدارس ۳ميليارد تومان اعتبار مي‌خواهد.

معاون عمراني وزير آموزش و پرورش از جايگزيني موقت كانكس به جاي كلاس‌هاي درس تخريب شده خبر داد و افزود: براي ۴۱۵مدرسه‌اي كه تخريب شده‌اند، ۱۳۰كانكس با همكاري خيرين تهيه شده كه عمدتا به روستاها كه دانش‌آموزان كمتري دارند، انتقال داده شده‌است.

به‌گفته رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور، خيرين ساخت ۳۵پروژه با ۱۳۰كلاس درس را در مناطق زلزله‌زده تعهد كرده‌اند؛ ‌افزون بر آن تفاهمنامه‌اي نيز با ستاد اجرايي فرمان امام(ره) براي بازسازي مدارس مناطق روستايي داريم.

  • آماده‌سازي ۳۲هزار بسته نوشت‌افزار براي دانش‌آموزان زلزله‌زده

مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: ۳۲هزار بسته لوازم‌التحرير براي توزيع بين دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده كرمانشاه آماده شده است. عليرضا حاجيان‌زاده افزود: هر زلزله در كنار آثار تخريبي كه دارد، آثار روحي و رواني نيز دارد كه اين آثار براي كودكان و نوجوانان به‌مراتب بيشتر از بزرگسالان است و بر همين اساس نياز به امدادرساني فرهنگي، عاطفي و روحي براي كودكان و نوجوانان وجود دارد.

وي با بيان اينكه از همان روز اول زلزله‌ اقداماتي را براي بازسازي روحيه دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده شروع كرديم، توضيح داد: كمپ‌هاي گروهي تشكيل شده و در آنها بازي‌هاي گروهي، ايجاد نشاط و تحرك، نمايش عروسكي، قصه‌گويي، كارگاه نقاشي و اهداي جوايز انجام مي‌شود. همچنين كتابخانه‌هاي سيار نيز به منطقه اعزام شده‌اند.

به گفته حاجيان‌زاده همچنين۲۰هزار جلد كتاب از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۵ هزار عروسك دارا و سارا و هزار عروسك ديگر براي توزيع بين بچه‌هاي مناطق زلزله‌زده ارسال شده است. 2كاميونت نمايشي نيز به مناطق زلزله‌زده فرستاديم و گروه فتيله‌اي‌ها برنامه اجرا كردند و آمادگي اعزام دوباره را دارند. اجراي نمايش‌هاي سيار عروسكي و قصه‌گويي و تئاتر براي كودكان و نوجوانان فراهم شده است.

پيش از اين نيز وزير آموزش و پرورش پس از بازديد از مناطق زلزله‌زده غرب كشور از توزيع كتب درسي بين دانش‌آموزان زلزله‌زده خبر داده بود.

کد خبر 390593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha