یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

مجتبی امانی-رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر: اگرچه اشغال صحرای سینا توسط صهیونیست‌ها از سال۱۳۵۸ به پایان رسیده و مجددا به مصر بازگشته، اما براساس قرارداد کمپ‌دیوید،

مجتبی امانی

محدوديت‌هاي مؤثري متوجه حضور نيروهاي امنيتي و نظامي مصر در اين صحراست به‌طوري كه صحراي سينا به 3منطقه تقسيم شده و به ميزان نزديكي اين مناطق به مرزهاي رژيم صهيونيستي، محدوديت‌هاي نيروهاي مصري نيز افزايش مي‌يابد. با توجه به آنچه ذكر شد، ارتش مصر همواره با محدوديت‌هاي قابل توجهي در زمينه اعزام نيروي انساني و تجهيزات نظامي به صحراي سينا مواجه بوده است.

اگرچه اشغال صحراي سينا توسط صهيونيست‌ها از سال1358 به پايان رسيده و مجددا به مصر بازگشته، اما براساس قرارداد كمپ‌ديويد، محدوديت‌هاي مؤثري متوجه حضور نيروهاي امنيتي و نظامي مصر در اين صحراست به‌طوري كه صحراي سينا به 3منطقه تقسيم شده و به ميزان نزديكي اين مناطق به مرزهاي رژيم صهيونيستي، محدوديت‌هاي نيروهاي مصري نيز افزايش مي‌يابد. با توجه به آنچه ذكر شد، ارتش مصر همواره با محدوديت‌هاي قابل توجهي در زمينه اعزام نيروي انساني و تجهيزات نظامي به صحراي سينا مواجه بوده است.

البته بعد از سقوط محمد مرسي، عبدالفتاح سيسي توانست بخشي از اين محدوديت‌ها، ازجمله حضور هلي‌كوپترهاي آپاچي را با موافقت آمريكا و اسرائيل از ميان بردارد اما در مجموع، محدوديت‌هاي موجود در صحراي سينا به حدي بوده كه طي 40سال گذشته، مانع از آباداني و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي حفظ امنيت در اين منطقه شده است. در كنار تمامي موارد يادشده، بافت قبيلگي و مناسبات اجتماعي حاكم بر صحراي سينا، اين منطقه را به محيطي مطلوب براي تروريست‌ها تبديل كرده است.

مجموعه حملات تروريستي كه طي چند سال گذشته در سينا به وقوع پيوسته، عمدتا پايگاه‌هاي نظامي و امنيتي را در اين منطقه مورد هدف قرار داده بود. اما در جريان حادثه روز جمعه، شاهد حمله به يك مسجد و نمازگزاران آن بوديم كه متأسفانه تلفات جاني بسيار بالايي را در پي داشت؛ امري كه نشان‌دهنده استراتژي جديد تروريست‌هاست.

بايد توجه داشت كه آمريكا، اسرائيل و عربستان سعودي، هر يك براساس انگيزه‌هاي خود، خواستار ايجاد بي‌ثباتي در مصر هستند. واشنگتن همواره به حفظ امنيت اسرائيل پايبند بوده و از اين منظر، وجود مصر قوي و باثبات، امري خلاف منافع راهبردي آمريكا و رژيم صهيونيستي به شمار مي‌رود. اما سعودي‌ها، به‌نظر مي‌رسد خواستار مجازات مصر، به‌دليل عدم‌همراهي كامل با تمام سياست‌هاي رياض در سطح منطقه هستند.

تمام اينها در حالي است كه حادثه تروريستي روز جمعه، مي‌تواند پيام صريحي به داعش نيز ارزيابي شود. داعش اكنون در پي شكست‌هاي سوريه و عراق، به‌دنبال پايگاه سرزميني جديدي براي خود است و به باور من، صداي انفجار روز جمعه در سينا مي‌تواند به گوش داعشي‌ها برسد. بدون شك چنين سياستي، مورد حمايت آمريكا، اسرائيل و عربستان است. آمريكا به بهانه كمك‌هاي نظامي به ارتش مصر، دسترسي‌هاي گسترده‌اي به اطلاعات نظامي و امنيتي مصر براي خود ايجاد كرده است.

بنابراين مي‌توان انتظار داشت، سياست انتقال باقيمانده عناصر داعش به صحراي سينا، به‌طور مؤثري از حمايت آمريكا، اسرائيل و عربستان سعودي برخوردار شود؛ آمريكايي‌ها با استفاده از نفوذ در ساختار امنيتي و نظامي مصر، صهيونيست‌ها با استفاده از مرزهاي اشغالي خود در صحراي سينا و سعودي‌ها در زمينه تأمين حمايت‌هاي لجستيكي و مالي مورد نياز. بدون شك راهبرد اين جريانات در قبال امنيت و ثبات مصر كاملا مشخص است اما احتمال موفقيت چنين راهبردي، تا حد زيادي به عملكرد حكومت مصر بستگي دارد.

کد خبر 390567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha