از صبح امروز پرداخت سپرده‌های مردم نزد تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز و منحل شده افضل توس، وحدت و آرمان از سوی ۲ بانک آینده، تجارت و مؤسسه اعتباری ملل آغاز خواهد شد.

همزمان رئيس‌كل بانك مركزي با اعلام فراخوان بازار پولي عاري از مؤسسات غيرمجاز از كارشناسان و نخبگان نظام بانكي خواست تا راهكارهاي خود براي برچيده شدن زمينه شكل‌گيري دوباره مؤسسات اعتباري غيرمجاز را ارائه دهند.

طبق اعلام دستوركار جلسات علني مجلس در هفته جاري، رئيس‌كل بانك مركزي در مورد مشكلات مؤسسات مالي و اعتباري به نمايندگان مجلس گزارش خواهد داد. هنوز مشخص نيست اين نشست به‌صورت علني برگزار خواهد شد يا غيرعلني، اما به‌نظر مي‌رسد كه رئيس‌كل بانك مركزي در اين نشست ضمن ارائه گزارشي از وضعيت ساماندهي مؤسسات و تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز طي 4سال گذشته به انتقادهاي احتمالي نمايندگان پاسخ دهد.

به گزارش همشهري، بانك مركزي ديروز با صدور اطلاعيه‌اي مهم از آغاز فرايند پرداخت سپرده‌هاي مردم نزد تعاوني‌هاي غيرمجاز افضل توس، وحدت و البرز ايرانيان (آرمان) خبر داد و اعلام كرد: براساس تصميم كميته ويژه و مشترك سران سه قوه مقرر شد تا فرايند بازپرداخت سپرده‌هاي نزد اين تعاوني‌ها با اولويت بازپرداخت سپرده‌هاي سپرده گذاراني كه ميزان مانده سپرده ايشان حداكثر تا سقف يك ميليارد ريال است از امروز شنبه آغاز شود.

ساعتي پس از اين اطلاعيه مهم، بانك‌هاي تجارت، آينده و مؤسسه اعتباري آينده اولويت‌ها و شرايط دريافت سپرده‌ها را اعلام كردند. بانك تجارت در اطلاعيه ديروز خود با اشاره به اختصاص خط اعتباري از سوي بانك مركزي براي تعيين تكليف سپرده‌هايي تا 100ميليون تومان نزد تعاوني‌اعتبار غيرمجاز البرز ايرانيان (آرمان) از سپرده‌گذاران خواسته تا با در دست داشتن اصل و تصوير شناسنامه، كارت ملي، دفترچه يا گواهي سپرده به شعب منتخب بانك تجارت مراجعه كنند.

همچنين در اين اطلاعيه آمده است: وجوه سپرده‌هاي بالاي 100ميليون تومان پس از ابلاغ مراجع ذيصلاح تعيين تكليف خواهد شد و وام‌گيرندگان از تعاوني يادشده هم بايد از طريق شعب منتخب بانك تجارت نسبت به واريز يا تسويه تسهيلات و اقساط تعيين شده اقدام كنند. بانك تجارت تأكيد كرده كه سپرده‌هايي تا 3ميليون تومان از صبح امروز تا روز يكشنبه 12آذرماه و سپرده‌هايي تا 100ميليون‌تومان هم از 13آذر تا 14دي‌ماه براساس اولويت تعيين شده طبق حروف الفبا پرداخت خواهند شد.

  • پرداخت سپرده‌هاي افضل توس و وحدت

بانك آينده هم در اطلاعيه‌اي از آغاز بازپرداخت سپرده‌هاي مردم نزد تعاوني منحل شده افضل توس تا سقف 100ميليون تومان با استفاده از خط اعتباري بانك مركزي خبرداد. مؤسسه اعتباري ملل هم با اطلاعيه‌اي مشابه از سپرده‌گذاران تعاوني اعتبار وحدت يا آرمان خواسته درصورت بروز هرگونه مشكل يا ابهام با تلفن‌هاي 88620779و 88620771تماس بگيرند.

  • فراخوان رئيس‌كل بانك مركزي

رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به‌ دستاوردهاي بانك مركزي و دولت در زمينه مبارزه قاطع با مؤسسات غيرمجاز از كاركنان و نخبگان نظام بانكي خواست، ايده‌هاي خود را در پاسخ به سؤال « چه راهكارهايي براي برچيده‌شدن زمينه شكل‌گيري مجدد مؤسسات اعتباري غيرمجاز در جامعه وجود دارد؟» تحت پويشي با عنوان «بازار پولي عاري از مؤسسات غيرمجاز» ارائه كنند.

ولي‌الله سيف با اعلام اين خبر كه هم‌اكنون مؤسسه اعتباري غيرمجاز فعالي در كشور وجود ندارد، تأكيد كرد: بانك مركزي اقدامات شايسته‌اي براي صيانت از سپرده‌هاي مردمي انجام داده است و بانك‌ها نيز در اين مسير بايستي با ارائه خدمات به روز و متنوع زمينه مراجعه به مؤسسات اعتباري غيرمجاز را از بين ببرند.

کد خبر 390434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha