سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

«ضرورت نظارت همگانی از سوی شهروندان» و «تبدیل شفافیت به مطالبه عمومی» از مهم‌ترین نکاتی بود که در نطق عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بر آنها تأکید شد.

شورا

بحث شفافيت يكي از اصلي‌ترين وعده‌هاي انتخاباتي نامزدهاي فهرست اميد در شوراي شهر تهران بود تا جايي كه منتخبان پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران سعي كردند از همان ابتدا وقتي هنوز جلسات شورا جنبه رسمي به‌خود نگرفته بود، با پخش زنده اينترنتي جلساتي كه در آن كانديداهاي كرسي شهرداري تهران برنامه‌هاي خود را ارائه مي‌كردند، پايبندي خود را به شفافيت به اثبات برسانند. همچنين اواخر مهرماه بود كه براي نخستين‌بار در طول عمر 20ساله شوراها خبر از تشكيل كميته‌اي تحت عنوان «شفافيت» در شوراي شهر تهران، ري و تجريش آمد كه رياست آن را نيز بهاره آروين برعهده گرفت.

به گزارش همشهري، بهاره آروين 29 آبان ماه نيز در نطق پيش از دستور خود در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، اين نهاد را شفاف‌ترين پارلمان ايران دانست و تأكيد كرد كه ظرف 3‌ماه گذشته از عمر پنجمين شوراي شهر تهران، استانداردهاي بي‌سابقه‌اي از شفافيت پارلماني به نمايش درآمده است.

برگزاري تمامي جلسات شورا با حضور خبرنگاران و نيز پخش زنده اينترنتي جلسات، دسترسي عمومي به دستور جلسات، آرشيو صوتي جلسات در سايت شورا، آشكارشدن آراي موافق و مخالف به طرح‌ها و لوايح و ثبت آراي اعضاي شورا در صورتجلسات ازجمله ملاك‌هايي است كه در نطق ديروز عضو هيأت رئيسه شوراي شهر به‌عنوان تحقق استانداردهاي شفافيت در شورا به آنها اشاره شد. آروين همچنين از ضرورت نظارت همگاني از سوي شهروندان دغدغه‌مند سخن گفت و اينكه اين مهم فقط در بستر شفافيت فرايندها و تصميمات امكان بروز و ظهور مي‌يابد.

آروين با ابراز تأسف بابت اينكه شاخص‌هاي شفافيت پارلماني در مجلس شوراي اسلامي طي 40سال گذشته ارتقاي چنداني نيافته، خواستار تبديل شفافيت به مطالبه عمومي شد و از شهروندان ديگر شهرهاي كشور نيز خواست تا استانداردهاي محقق شده در پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران را از شوراهاي شهرخود و حتي مجلس شوراي اسلامي مطالبه كنند.
وي در بخش ديگري از نطق خود شفافيت را شاه‌كليد مسائل امروز جامعه دانست و گفت:

فساد ريشه‌دوانده در رگ و پي شهرداري تهران از بين نمي‌رود جز با شفافيت سيستماتيك و از بين بردن رانت اطلاعاتي با برقراري دسترسي عمومي به اطلاعات در حوزه‌هاي مختلف. از همين روست كه شهردار اصلاح‌طلب تهران، آقاي نجفي، نه فقط صدور 2بخشنامه ضدفساد را به‌عنوان نخستين اقدامات اصلاح‌طلبانه خود رقم زدند بلكه ايشان با هدف ارتقاي استانداردهاي شفافيت در شهرداري تهران، انتشار عمومي جزئيات قراردادهاي بالاي يك‌ميليارد تومان را در دستور كار قرار داده‌اند.

  • الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه كمك به زلزله‌زدگان غرب كشور

اما مهم‌ترين مصوبه ديروز شوراي شهر تهران اختصاص به طرح الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه كمك به زلزله‌زدگان غرب كشور تا سقف 100ميليارد ريال داشت. اين لايحه بايد تا يكشنبه آينده به صحن علني شوراي شهر به‌منظورتصويب ارائه شود.
به گفته مجيد فراهاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه از آنجايي كه هم‌اكنون كمك‌هاي مردمي در حال فروكش‌كردن است،ضرورت اقدام شهرداري تهران براي حل معضل اسكان زلزله‌زدگان ديده مي‌شود.

شهرداري تهران مي‌تواند با كمك استارت‌آپ‌ها به جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي پرداخته و مبدع يك كار داوطلبانه باشد. وي در مورد عملكرد شهرداري تهران در امداد رساني به زلزله‌زدگان اعلام كرد: 600نيروي شهرداري كه به‌منظور پشتيباني ازمراسم اربعين درحال برگشت از كربلا و نجف بودند بلافاصله به منطقه گسيل شدند و درواقع شهرداري نخستين ارگاني بود كه به‌منظور امداد و نجات در محل حادثه حاضر شد.

  • رسيدگي به تخلف شهرداري

ديروز 29 آبان ماه همچنين در جلسه شوراي شهر تهران موضوع باغي به مساحت 7هزار و 672متر در محله يافت آباد و منطقه 18مطرح شد كه كاربري آن تا سال 1400فضاي سبز تثبيت شده است به اين معني كه تا آن زمان هيچ‌گونه ساخت و‌سازي‌ نبايد در اين باغ صورت گيرد. اين در حالي است كه به گفته رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر، شهرداري اقدام به احداث يك خيابان اريب در ميان اين زمين كرده كه متعاقب آن تعداد قابل توجهي درخت قطع شده است.

سالاري گفت: نظر كميته باغات شوراي شهر اين است كه به تخلف شهرداري دراين باره رسيدگي شود چون شهرداري تهران به‌جاي پرداخت هزينه تملك خياباني كه از وسط فضاي سبز عمومي عبور كرده، مجوز احداث بناي تجاري در اين ملك داده كه اين اقدام تخلف است و بايد به آن رسيدگي شود كه به تصويب رسيد.

  • فراخوان براي كتابگردي در روز پنجشنبه

ديروز 29 آبان ماه همچنين احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با اشاره به نزديك شدن به روز كتابگردي دوم آذر اظهار داشت: كتابگردي امسال مزين به خوي پهلواني اهل كتاب نيز شده است. كم نبودند نويسندگان و مترجمان و اصحاب فرهنگ، هنر، سينما، رسانه و ناشراني كه بخشي از درآمد آثار و كتاب‌هاي خود را براي كمك به زلزله زدگان اختصاص دادند. وي گفت: امسال چهارمين سالي است كه كتابگردي در تهران و ديگر شهرها برگزار مي‌شود. كتابگردي گشتن در كتابفروشي‌هاست؛ به‌دنبال كتاب‌هايي كه به كارمان بيايد و مفيد باشد.

مسجدجامعي افزود: خواهشم از تمامي اعضاي شوراي شهر تهران، اعضاي شوراهاي شهرها و روستاهاي ديگر و نيز اعضاي شوراياري‌ها اين است كه كتابگردي را فراموش نكنند و اگر مختصر فاصله‌اي هم ميان آنان با كتابواقع شده، در همين روز كتابگردي آن فاصله را پر كنند.

وي گفت: اصلا تمام حرف اين است بهانه‌كردن هر امري براي سرزدن به كتابفروشي‌ها و خريدن و خواندن و اهداي كتاب‌هاي مفيد امر مباركي است. قرار ما پنجشنبه در هر كتابفروشي‌اي كه مطابق سليقه شماست. طبيعتا كتاب منحصر در ادبيات و شعر و غزل نيست. كتابفروشي‌هاي عمومي و نيز كتابفروشي‌هاي تخصصي كودك و نوجوان، پزشكي، عمران و شهر‌سازي،‌ و محيط‌زيست، حقوقي و باقي علوم نيز هستند. اعضاي شوراي شهر ديروز تذكراتي را هم مطرح كردند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

  • شادي لازمه جامعه انساني و مشخصه تشيع است

محسن هاشمي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز با اشاره به آغاز‌ماه ربيع‌الاول اظهار كرد: منحصر كردن تشيع به غم‌، مسير درستي نيست بنابراين همه ايرانيان به‌ويژه هموطنان آسيب ديده در زلزله به شادي و عبور از رنج و اندوه نياز دارند. وي خاطرنشان ساخت: شادي لازمه جامعه انساني و از مهم‌ترين نيازهاي امروز مردم ماست؛ جامعه‌اي كه در آن غم و نگراني و رنج بيش از شادي است و از اين نظر هم رتبه نامناسبي در مقايسه با ساير كشورها داريم. هاشمي از دستگاه‌هاي فعال در حوزه فرهنگي كشور ازجمله مديريت شهري خواست تا براي شادي سالم و تفريحات ايراني - اسلامي منطبق بر اصول اخلاقي برنامه داشته باشند.

جدول

 

کد خبر 390195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha